Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV/Monitor och Canvasfönster fungerar inte parallellt och General error 34

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-12 15:19

Hej!

Jag köpte en G5:a 2.0 GHz och 2.5 Gb Ramminne samt Production suite paketet under våren. Paketet köptes på Macoteket. Jag har nu suttit framförallt under sommaren och arbetat med FCP 4.5.

Men programmet verkar inte fungera som det ska. Det gäller nämligen att kunna se både på min monitor/TV och se i Canvas:en parallellt när man arbetar. Dessutom så funkar det inte längre att tanka in material.

Anslutningen ser ut som följande:
FireWire-kabel mellan dator och kameran, Panasonic DVX100. Från kameran går en kompositkabel till TV:n. Ljudet tar jag ut via datorn och ej från kameran eller TV:n

Obs! Är lite osäker på om det heter kompositkabel. Den är i alla fall gul som kan kopplas till en vanlig scartkontakt.

Här nedan följer en beskrivning om problemet:

7 juli
Fungerade allt perfekt.

8 juli
Kopplade jag ut min Panasonic DVX100 för att filma.

10 juli
Kopplade jag in kameran till datorn och TV:n. Då hittade inte datorn kameran. Det stod (Missing) Apple FireWire Pal (720 x 576). Detta stod under Audio/Video settings. Så i inställningarna där ändrade jag till None ock gick ur inställningarna, jag sedan tillbaka in i Audio/Video settings för ändra tillbaka men då fanns inte (Missing) Apple FireWire Pal (720 x 576) som ett alternativ att välja. Jag provade då med att byta kamera till en Sony DCR30E för att se om det var något fel på min kamera. Men det fungerade inte med den heller. Då trodde jag att det var fel på firewire-kabeln.

11 juli
Köpte jag en firewire-kabel. Kom hem kopplade in den.
Visst då fungerade helt plötsligt att titta på TV:n när man arbetade, men ej Canvas-fönstret. Canvas-fönstret fungerade endast om jag i View-> external video ändrade inställningen till off. Innan dess hade jag försökt gå in i Audio/Video settings, men det gick inte utan jag fick meddelandet: General Error (34).

Nu idag 12 juli
Så får inte datorn någon kontakt med kameran igen utan det står: (Missing) Apple FireWire Pal (720 x 576) under View-> Video playback .
Jag kommer fortfarande inte åt inställningarna i Audio/Video settings.

Vad är fel? Och hur har felet uppstått?

Jag har sett i diskussionsforum i Apples forum att det är några som har samma problem. Det pratas om att ta bort FCP prefs file så var allt återställt.

Var hittar man FCP prefs file? Jag hoppas inget går förlorat om man tar bort den filen.

Skulle vara mycket tacksam om jag fick en lösning på problemet så snart som möjligt.

MVH
Patrick

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-13 12:01

Jag har löst det mha Apples diskussionsforum. Så nu fungerar allt! Ifall någon annan får liknande problem så är det bara att följa denna länk:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93832

Ett tips också är att göra backuper på FCP preferens-filerna.

/Patrick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 12:11

Det är tyvärr ett "standardfel" i FCP4.5HD att prefsfilen blir korrupt. Bara att slänga så funkar allt igen. Så vitt jag vet har detta blivit löst i 5.0 (kom 5.02 i natt, woho! )

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-13 13:20

Liknande fel i FCP 3 kan jag meddela. Mycket irriterande.

1
Bevaka tråden