Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote med Quartz Extreme !!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har adressen alt. filmen där apple kör en demo med QE ?

Den med deras hastighetsmätare som visar på hur processorn avlastas med QE

Snälla jag behöver den!

- Slice -

Efter ca 19 min kommer QE demon:

Seybold

Du är ju en äkta ängel !!!!

Tusen tack!

- Slice -

Om du vill se lite imponerande Quartz Extreme demon, spana in WWDC-sessionen "Graphics & Imaging Overview". Du måste registrera dig men det är gratis.

https://connect.apple.com/

Grymma demon. Bland annat så visar de en massa OpenGL prylar som ligger i transparenta fönster. Varför inte ha en fet 3D-kamelont som kryper omkring på skrivbordet? Eller visa en skärmsläckare som skrivbordsbild.

Men det mest imponerande var ett program där de i realtid klippte in två filmer mot en bakgrund. Filmen var en datoranimation av ett tåg men av någon anledning så hade de som animerade det lagt en green screen i bakgrunden istället för att behålla bakgrunden genomskinlig.
Dessutom var bakgrunden inte enfärgad utan hade olika nyanser av grön. Så de var tvugna att göra ett program som i realtid filtrerade bort gröna färger inom ett visst intervall. Sedan lade de till en annan film med folk som gick omkring på bakgrunden (en tågstation). Den senare filmen fick en "mask" som gjorde att dess kanter inte syntes så mycket. Och allt detta kunde ändras i realtid. Lagrena kunde flyttas, vilka gröna färger som skulle filtreras bort kunde ändras osv. Fast det kanske mer visar styrkan hos ett GeForce 4-kort än QE men häftigt var det.

Appropå QE...

Det nya med det verkar ju vara att grafikkortet hanterar grafiken, men borde det inte ha varit så tidigare också? Det låter ju logiskt att grafiken ska tas omhand av grafikkortet. Är det något jag missat?

Om jag förstått det rätt så har grafikkortet tidigare skött grafiken i den meningen att det skickar bilddata till skärmen. Moderna grafikkort kan göra en massa beräkningar också för tex. 3D-spel. Vad QE gör är att använda den kraften för att göra beräkningar som har med det grafiska användargränssnittet att göra. Med QE så sköts en massa beräkningar tex. skuggor och transparens av grafikkortet istället för processorn som tidigare.

För en mer ingående förklaring. Läs denna artikel på arstechnica.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Magnus Krantz:
Appropå QE...

Det nya med det verkar ju vara att grafikkortet hanterar grafiken, men borde det inte ha varit så tidigare också? Det låter ju logiskt att grafiken ska tas omhand av grafikkortet. Är det något jag missat?

Det nya är att QE hanterar grafiken nästan utan att bland in CPUn.

Det "vanliga" sättet att komponera bilder involverar CPUn. Tänk dig att du har två halvgenonskinliga fönster som du drar över varandra. Den bilden som visas ligger per definition på grafikkortet. Men när bilden förändras måste den beräknas. Den beräkningen, när en ljusblå pixel skall kombineras med en ljusgrön pixel skedde förut i datorns CPU. Dvs det skyfflades massa data mellan datorns minne och videkortets minne. Det nya med Quartz Extreme är att massa beräkning som ovan sker direkt på videkoretet utan att belasta CPUn. Bilden går inte omvägen över CPUn och dess minne.

[ 05 December 2002, 14:45: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Ingetn som vet vart man möjligen kan få fatt på dom där rackarns demosarna som visas på https://connect.apple.com/ enligt ovan - så fräcka !

/ d

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
<snip>
Den beräkningen, när en ljusblå pixel skall kombineras med en ljusgrön pixel skedde förut i datorns CPU.
<snip>

Heh...

Anledningen till min fråga var att det ringde en kille och undrade vad som var nytt med Quartz Extreme, han hade kollat på Apples webb men inte blivit klokare, så han ringde Apple och de hade tydligen "svamlat om blåa och gröna pixlar", verkar ju taget direkt ur din förklaring!
Jag kunde ju inte förklara bättre, men det vill jag ju inte ska hända igen...

Han sa ju också att på PC hade minsan grafiken alltid hanterats av grafikkortet, så det var ju inget nytt, och tja, det lät ju logiskt...

Det där med pc...stämmer inte...testade på min win 2000 maskin, drar jag runt ett fönster stiger processorlasten till 100% med en gång !!

Det nya med QE är också att du har en lagerhantering som inte finns i Windows...

Som de säger på WWDC filmen ovan "2 years ahed of competition"

/D

QE i all ära, men den praktiska användningen av tekniken lär vi få vänta lite till på. Vem sitter och drar transparenta fönster över en DVD-film hela dagarna (osv osv)?

• Medlem
  • 2002-12-06 11:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Magnus Krantz:

Han sa ju också att på PC hade minsan grafiken alltid hanterats av grafikkortet, så det var ju inget nytt, och tja, det lät ju logiskt...

Skillnaden är att hans Pc bara hanterar ett lager.. i Quarz så är det många lager, t.ex en dropmeny är ett eget lager.

QuartzExtreme låter grafigkortets GPU(Graphic process unit) hantera dom olika lagren. Ungefär som texturerna i Quake...

I OS9 är det ingen skillnad på hur grafiken jobbar jämfört med Pc

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
QE i all ära, men den praktiska användningen av tekniken lär vi få vänta lite till på. Vem sitter och drar transparenta fönster över en DVD-film hela dagarna (osv osv)?

Inte så många, men det är häftigt att kunna göra det och jag kan tänka mig att vi kommer få se mer och mer av det utnyttjas. Det kanske inte är så många som drar runt transparenta fönster hit och dit men alla menyer är ju transparenta och att öppna en meny över en spelande film är nog betydligt vanligare.

Något som inte har så mycket med QE att göra är annars all dubbelbuffring som sker. Jag tycker det är en schysst touch att slippa se när fönster uppdaterar sig själva. Exempel: Jag sitter just nu på en PC med KDE. Om jag drar omkring ett fönster på skärmen så kan man se hur saker och ting ritas upp på de delar av skärmen som exponeras då jag flyttar fönstret. Sådant slipper man i Mac OS X och det tycker jag är grymt fräckt. Jag antar att det är därför som det är så otroligt segt att ändra storleken på fönster i OS X... Eller så beror det på att jag har en gammal dator...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Vi behöver inte alls vänta, utan att veta om det har vi alla redan nu nytta av Quartz Extreme. Det fina med det är att vi inte behöver veta, det bara fungerar.

Quartz Extreme snabbar upp inte bara saker som visas i tuffa demonstrationer, även simpla saker som att visa menyer, rita ut Dockan, de transparenta dialogrutorna fästa vid dokumentfönstren, skuggorna runt fönstren, rita muspekaren (Den drar vi väl runt hela dagarna?) är bara några exempel på saker som QE snabbar upp som används av alla utan att de kanske vet om det.

Något lite förbisett i QE är dock att överhuvud taget få upp grafiken på skärmen. Innan QE fick CPU själv flytta varje bildelement från minne till grafikkortet ett och ett. Om CPUn kör på i säg 1GHz och minnet/grafikkort trallar på i säg 100MHz så fick CPUn foga sig i att rulla tummarna 9/10 av tiden (Inte helt sant, men ni förstår idén) i väntan på minnet. Det finns bättre saker för CPUn att göra än att rulla tummarna och QE hjälper här till!

Förutom att QE ritar saker på skärmen i rätt ordning med transparens och allt annat så använder sig QE även av DMA överföring för att hämta grafikdata från minnet för att visa på skärmen. CPUn får ytterligare en avlastning och den här gången från ett arbete som innebar mycket rullande med tummarna.

Ett ganska dåligt exempel:
I gamla Quartz så fick alla som villa visa grafik på skärmen varsit blankt A4 papper. Programmen ritade det de ville visa och när de var klara gav de pappret till Quartz. När Quartz fått in alla papper tar han fram saxen, klipper ut det som är viktigt på alla papper, tar fram lim och klistrar ihop allt och sedan fram med en blyerts penna för att skissa dit skuggor och mjuka till hörnen, ibland rita helt egna versioner om de är lite transparenta och överlappar.

I Quarts Extreme får alla program istället för ett A4 papper ett A4 overheadblad. Programmen ritar det de vill. QE vankar runt bland programmen och tar kopior av bladen när han behöver dem (DMA) och ser till att de ligger i rätt ordning på projektorn (Grafikkortet), programmen själva märker ingen skillnad förutom att de helt plötsligt får mer gjort .

I Mac OS 9, eller Windows fins det bara ett A4 papper. Alla program får själva rita och sudda allt eftersom. Och de får själva se till att fråga operativ systemet var det går bra att rita och vilka delar av skärmen ett annat program paxxat för tillfället.
Det ska bli intressant hur MS tänkt få in hårdvaruacceleration i trängseln runt det pappret, de är ju inte direkt kända för att släppa kompatibiliteten bakåt.

Detta är min tolkning av den information som Apple har tillhandahållit och kan innehålla fel eller vara helt lögnaktig. jag tar inget ansvar

.

[ 06 December 2002, 21:14: Meddelandet ändrat av: Fredrik Olsson ]

1
Bevaka tråden