Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup-tips för singeldator

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 09:10

Jag sitter med en iMac G5 med en 160 GB disk i. Jag undrar hur jag lämpligast och till ett billigt pris kan göra backup till en extern hårddisk. Vad rekommenderar ni för storlek på disken, räcker det med samma eller bör man ha dubbla kanske...? Är det sen en programvara som gör själva syncen (man kan väl inte behöva kopiera alla filer varje gång). Finns denna programvara inbyggd i datorn eller är det något som kommer med externa diskar eller är det något man måste köpa?
Har säkert glömt massa väsentliga frågor men svara gärna på dom också!
Jag vill egentligen bara ta backup för att ha kvar filer vid en eventuell hårddsikkrasch i datorn. Ska ej räkna in brand, stöld och sånt i denna backup. Det är lite överkurs för min del.

Jag har samma grejer och mitt tips är:
- skaffa en extern hårddisk på 160 GB (samma som den interna)
- en gång i månaden drar du hela hemmamappen (manuellt) till den externa hårddisken
- koppla ur den externa hårddisken mellan backuptillfällena och förvara den på en undangömd plats i hemmet

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-07-13 09:43

Har en extern HD som är partitionerad så att jag har det senaste systemet på en del och ett äldre 'garanterat' på en annan.
Den ordningen fungerar bra om man som jag är snabb att uppdatera och kanske hamnar i en situation då det är idé att återvända till en tidigare och beprövad systemversion.
Klonar till externa HD'n gör jag med SuperDuper!

Personligen gör jag aldrig backup på system eller program. Båda dera mår ändå bäst av att installeras om på riktigt sätt om det skulle behövas. Hemmamappen innehåller alla dina personliga dokument och alla personliga programinställningar (med något [försumbart] undantag.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-13 11:15

SilverKeeper är gratis och kopierar bara ändrade filer. Fungerar alldeles utmärkt och går betydligt fortare än om man kopierar allt varje gång. Det är inte så snyggt bara.

1
Bevaka tråden