Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Say - via terminalen - roligt bus.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade detta tipset

"Using Mac OS X's "say" command

say is a new command included with Panther. It's a fun little way of freaking out a user. ssh into their box and type: say "Red... Rum... Red... Rum... Red... Rum" and hit enter. Let your imagination lead you on..."

Testa skriva say "mac os X" så får ni se på grejer.

Hehe detta var ju lite roligt måste jag säga!
Om ni vill ha en klickbar fil på skrivbordet som säger saker kan ni göra följande:

1. Öppna terminalen och skriv 'cd Desktop/'.
2. Skriv 'vi test.command' (Jag är van med editorn vi sedan linux, använd gärna vilken ni vill)
3. Tryck ner tangenten 'i' för att gå in i Insert mode. Skriv: 'say "wassup, please touch me"' (Ta med dubbelcitattecknen, inte dom enkla.
4. Tryck ner tangenten 'Esc' för att gå ur Insert Mode. Håll sedan ner Shift och tryck ner 'Z' två gånger för att spara och avsluta.
5. Väl ute ur texteditorn skriver ni : 'chmod 755 test.command' för att ställa in exekveringsrättigheter på filen.

Stäng ner terminalen och klicka på filen som ligger på skrivbordet.
Färdigt

Ursprungligen av orreborre:

Om ni vill ha en klickbar fil på skrivbordet som säger saker kan ni göra följande:

2. Skriv 'vi test.command' (Jag är van med editorn vi sedan linux, använd gärna vilken ni vill)
3. Tryck ner tangenten 'i' för att gå in i Insert mode. Skriv: 'say "wassup, please touch me"' (Ta med dubbelcitattecknen, inte dom enkla.
4. Tryck ner tangenten 'Esc' för att gå ur Insert Mode. Håll sedan ner Shift och tryck ner 'Z' två gånger för att spara och avsluta.
5. Väl ute ur texteditorn skriver ni : 'chmod 755 test.command' för att ställa in exekveringsrättigheter på filen.

Färdigt

Allting funkar men jag får inte upp någon text.
Är det borta i Tigern?

Ett tips är att slå på högtalarna

Ursprungligen av orreborre:

Färdigt

Hehe, det där var ju jätte roligt att leka med!

• Oregistrerad
  • 2005-07-13 14:46

det här var riktigt kul.. har än så länge bara provat mot min powerbook via putty på pc:n på jobbet.. men så fort det kommer in någon med med en pb till så blir det lajbans.. eller för att inte tala om när jag kommer hem.. varför gå och bre en macka när man kan säga till brorsans dator att säga till brorsan att göra det..

Det händer ju inget vadjag kan se:(
Vad gör jag för fel...
Os 10.4.2

Ursprungligen av EricBradley:

Det händer ju inget vadjag kan se:(
Vad gör jag för fel...
Os 10.4.2

Ha med citat teckena. Så funkar det finfint.

Man kan använda samma commando när man gör applescripts fö. brukar alltid meka in ett say när nåt är gjort

Skoja inte.......
Jag hade inte högtalarna på bara.
Tänkte att något skulle komma upp på skärmen eller något.
Roligt var det i alla fall:)

testa "man say" i terminalen

say -v Bruce "hello" använder rösten bruce tex....

1
Bevaka tråden