Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn på hembibliotek

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 09:49

Vill byta namn på huvudanvändaren (också den enda användaren). Via systeminställningar kan jag byta ut användarnamnet men titeln (kortnam?) på mappen "Hem" är kvar.

Hur får dem att vara samma eller i alla fall lika?

Mvh Olof

Det bästa och säkraste sättet är att skapa en ny användare. Det finns små genvägar man kan ta, men det är inget som rekomenderas.

Instämmer - döp aldrig om en användare!

Tack vare Unix kan man hur snabbt som helst ordna så att ägarskapet på den förra användarens filer överförs till den nya användaren. På så sätt får den nya användare tillgång till alla filer som ägdes av den gamla användaren! Med de här kommandona ordnar man det:

find / -user anv1 -print0 | xargs -0 chown anv2

I exemplet så heter den gamla användare "anv1" och den nya användaren "anv2", så byt ut de användarnamnen mot de som används på din dator.

Jag skulle definitivt rekommendera att du läser igenom bruksanvisningarna för find, xargs och chown innan du provar själv, eftersom det aldrig är bra att göra något utan att ha en susning om vad man egentligen gör. Kommandona find och xargs i kombination med något annat kommando är f.ö. otroligt kraftfulla - finns nästan ingen gräns för vad man kan göra!

Man bör inte göra någonting i Terminalen utan att ha koll på vad man egentligen gör. Det kan sluta väldigt olyckligt.

När du kör kommandon som du fått av andra, dubbelkolla dem så allt stämmer efter vad du blivit tillsagt. Det är lätt hänt att ´ förväxlas med ` eller dylikt.

• Medlem
  • 2002-12-11 16:38

Sök på Apples K-Base efter: 106824

Alternativt: gör så här
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011126225224115

det sista med Netinfo har jag kört med några gånger utan problem, glöm inte bara att slänga den gamla användarens Keychain!

1
Bevaka tråden