Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg ner Safari

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 14:10

Tycker att Safari börjar bli helt meningslöst,, allt oftare så kommer man till sidor där safari inte funkar, den senaste timmen har jag varit inne på 4 sidor som inte funkat!! dock så har dom funkat problemfritt i Firefox,, känns som det är dags att lägga ner Safari eller byta folket som gör programet,,, detta måste vara en nackdel med att Apple är så små..

Jaså, du ska bestämma vilken webbläsare vi andra ska använda? Om du inte gillar Safari, använd den inte. Finns gott om webbläsaralternativ. Men vi som gillar Safari vill gärna fortsätta med det. Sen är det ju så att de gånger det uppstår problem i Safari har det mer med dåligt programmerade sidor att göra än Safari i sig.

Safari är kanon.
Bara för att vissa sidor är programmerade för IE betyder det inte att Safari är boven.
Gå in på microsoft och hämta IE om du tycker att det är bättre men sluta klanka på Safari.

Ursprungligen av EricBradley:

Gå in på microsoft och hämta IE om du tycker att det är bättre men sluta klanka på Safari.

Kommer ju knappast funka bättre eftersom de IE-optimerade sidorna är optimerade för IE på windowsplattformen. Gamla IE för mac har inte alls samma motor.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-15 02:17
Ursprungligen av EricBradley:

Safari är kanon.
Bara för att vissa sidor är programmerade för IE betyder det inte att Safari är boven.

Eftersom en stor majoritet använder IE så kan han visst då klanka ner på safari, men jag föredrar personligen safari som webbläsare i vilket fall som.

• Oregistrerad
  • 2005-07-14 14:36

När jag switchade hade jag väldigt låga förväntningar på Safari. Trodde att jag skulle köra Firefox även på Macen, men Safari är det solklara förstahandsvalet. Minns inte när jag startade Firefox sist. Fast det beror ju på vilka sidor man besöker. Jag har inga problem med Safari dock.

Ursprungligen av Kristjan:

När jag switchade hade jag väldigt låga förväntningar på Safari. Trodde att jag skulle köra Firefox även på Macen, men Safari är det solklara förstahandsvalet. Minns inte när jag startade Firefox sist. Fast det beror ju på vilka sidor man besöker. Jag har inga problem med Safari dock.

samma för mig...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-14 14:58

jag använder safari oftast, det spelar ju ihop med osx bra med tanke på att det ärr invävt i operativsystemet, men ibland går det segt då får jag ta firefox ist.

Ursprungligen av Lauren:

jag använder safari oftast, det spelar ju ihop med osx bra med tanke på att det ärr invävt i operativsystemet, men ibland går det segt då får jag ta firefox ist.

Safari är på inget sätt invävt i operativsystemet. Det fungerar som ett program som vilket som helst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 15:00

Håller med om att Safari funkar lysande för mig. Visserligen märker jag att *alla* sidor funkar med Firefox men Firefox är bra mkt mer tungrott än Safari och känns och ser sämre ut (popupper osv)

Enda sidan jag "ofta" besöker som inte funkar 100%-igt i Safari är SJ.se. Katastofalt från SJ's sida skulle jag säga.

Sen kan tyckas att Apple borde bredda utvecklingen av Safari - kanske baka in lite Firefox-kod eller dyl.

Ursprungligen av Erik.dv:

Sen kan tyckas att Apple borde bredda utvecklingen av Safari - kanske baka in lite Firefox-kod eller dyl.

David Hyatt som är huvudprogrammerare för Safari, kommer just från Firefox gänget. Och båda webbläsarna lånar kod från varandra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 15:02

Safari är toppen, tycker jag. Det är sällan jag får problem, men när det väl händer så är det banne mig oftast svenska sidor som strular.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 01:31

Nej, IE 5.2 för Mac är totalt skit. Bara att slänga. Då funkar Firefox och Safari mkt bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 01:48

Jag överreagerade idag!
Men jag höll på att bli galen, skulle boka lite resor och det bara knasade överallt.. Visst kan man klaga på dom som gör webbsidorna, men i deras värld verkar Safari få allt mindre plats, och varför kan inte Apple göra en läsare lika problemfri som Firefox?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 02:26

""kanske baka in lite Firefox-kod eller dyl.""

Exakt!!

Jag tycker egentligen helt klart att Safari är bäst!! gillar hur den är uppbyggd plus att man kan synka sina bookmarks i alla datorer via .mac... Dock börjar jag tröttna på att den allt oftare inte funkar som den ska, plus att den ibland får hela datorn att sega ur, jag vill kunna använda Safari utan att ha dessa problem..

• Oregistrerad
  • 2005-07-15 03:26

Vad är egentligen poängen att bygga WebCore på KHTML och inte på Gecko som Camino och Firefox? WebCore är säkert bra på alla sätt och vis, men Gecko är ju otroligt mycket mer spritt och accepterat av webutvecklare.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-15 07:22

Vad tycker ni är fördelarna med Safari? *nyfiken*

Personligen är det endast RSS-läsaren jag saknar i Firefox. (Har installerat extensions så att Fx till utseendet knappt går att skilja från Safari.)

• Oregistrerad
  • 2005-07-15 07:43
Ursprungligen av memark:

Vad tycker ni är fördelarna med Safari? *nyfiken*

Personligen är det endast RSS-läsaren jag saknar i Firefox. (Har installerat extensions så att Fx till utseendet knappt går att skilja från Safari.)

Testat Sage? En RSS-plug-in till FF.

Jag tror att fördelen med Safari är avsaknaden av nackdelar (just förutom det här med att vissa sidor inte funkar), det är en ganska transparent webläsare, inget man märker så mycket av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 01:13

Fan,, nu funkar det inte att logga in på .mac i safari på min G5a, fast det funkar i Firefox och det funkar med Safari på min PB.. ...

Hur gör man om man vill installera om Safari? något general knas måste det vara på min G5a....

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-17 08:24

Det var inte många fördelar med Safari jag fick reda på... Är det mest en principsak att använda kanske?

Sen dom kom med den nya "Search as you type" i Firefox så la ja ner safari helt..

• Medlem
  • Eksjö
  • 2005-07-18 06:01
Ursprungligen av Johan S:

Sen dom kom med den nya "Search as you type" i Firefox så la ja ner safari helt..

Det var ju kanske inte ett genidrag, är ju så enkelt att ändra. Finns bland alla andra preferences.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 13:37

Jag använder Safari av principen att programmet känns mycket rappare o snabbare än Firefox.

Det senare "känns" inte som ett fullständigt OSX program på nå vis. Safari startar säkert 5 ggr så fort på min maskiner också och tar inte över alls lika mycket CPU på lite tyngre sidor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 14:08

Jag måste även fråga om någon vet varför Safari ibland typ fryser hela datorn, och hårddisken börjar knastra och tokjobba, samt att badbollen dyker upp och den håller på några minuter, om man då tvångsavslutar safari så blir HD tyst och datorn är som vanligt igen..
Sitter med en G5 2x2, 2GB ram så prestandan borde finnas för att driva en browser tycker man..

Ursprungligen av Fredric:

Jag måste även fråga om någon vet varför Safari ibland typ fryser hela datorn, och hårddisken börjar knastra och tokjobba, samt att badbollen dyker upp och den håller på några minuter, om man då tvångsavslutar safari så blir HD tyst och datorn är som vanligt igen..
Sitter med en G5 2x2, 2GB ram så prestandan borde finnas för att driva en browser tycker man..

Fel på rättigheterna? Kanske skulle du köra Macaronii och rätta till lite fel.

Ursprungligen av Fredric:

Du kanske har för många fönster öppna? Eller haft Safari igång för länge, Safari cachar och loggar enormt mycket data vilket i längden segar ned Safari. Med funktionen "Privatsurfning" aktiverad så blir det lite bättre.

Senast redigerat 2005-07-17 15:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 14:09

Wow, har aldrig varit med om det... Kör Safari dagligen på 3 datorer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 14:48

,, Med privatsurfning så händer det inte,, så då är det nog att safari cachar!
Skumt att safari kan suga musten ur burken,, det är enklare att jobba med en bild på 400MB än surfa en stund på internet..

Ska även testa Macaroni..

Fördelen med Safari är för det första att den är mycket snabb, samt att den funkar med tjänsterna, tex. sök med Google på markerad text, öppna textredigerare med markerad text, sök med Spotlight med markerad text, prata med markerad text osv. Detta funkar inte med Firefox eller Opera. Tjänsterna är faktiskt ett till sånt här snilledrag från Apple, mycket smidigt.

• Medlem
  • 2005-07-17 18:02

sök markerad text på google funkar ju bättre i firefox, där sökningen kommer i en ny tab istf det fönstret man surfar i... kanske är det ändrat, kör inte tiger (än)

Bevaka tråden