Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kör ni proffs?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dodo:

->kriss- Jag e uppe i 347 myggbett. Du då?

150 drygt blev det tillsist. Är sedan en vecka tillbaka i Stockholm och har inte sett till en enda mygga. Ska dock tillbaka till skogarna om ett par veckor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 14:45

Är de värt o lägga 60-80lök på SDI bandare, HD-raid och SDI kort?
Mjae, alltså om du bara har en DV-bandare med SDI så hjälper inte det dig så mycket tror jag inte. Jag vet inte om det blir någon skilnad att köra:

Bandare > SDI > Okomprimerat

elller

Bandare > FireWire > DV > Okomprimerat

Det "borde" inte bli det och bandaren i sig kan ändå inte lagra dina mastrar sen. För att lagra Okomprimerat på tape krävs ju digibetabandare o de går väl i bästa fall på typ 300 000 kr.

Naturligtvis ska kvalitén va bästa möjliga men ser kunden någon skillnad eller sitter vi tekniknördar och gottar oss över kvalitén?!
Jo, klart att vi ska se till kundes bästa, men det är ju vi tekniknördar som i regel stör oss på kvalitémissar.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 16:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Är de värt o lägga 60-80lök på SDI bandare, HD-raid och SDI kort?
Mjae, alltså om du bara har en DV-bandare med SDI så hjälper inte det dig så mycket tror jag inte. Jag vet inte om det blir någon skilnad att köra:
Bandare > SDI > Okomprimerat
elller
Bandare > FireWire > DV > Okomprimerat
Det "borde" inte bli det och bandaren i sig kan ändå inte lagra dina mastrar sen. För att lagra Okomprimerat på tape krävs ju digibetabandare o de går väl i bästa fall på typ 300 000 kr.

Va jag förståt av sidan som jag länkade tidigare i tråden om "Chroma", var bästa sättet att lägga på 4:2:2 sampling på DV materialet innan man började färgkorrigera, mm. De mjukade upp UV i YUV (4:2:0 -> 4:2:2), skillnaden mellan SDI vs FW taget ifrån DV var efter 4:2:2 konvertering i princip noll. Som Dodo skrev tidigare i tråden lämnar 70-80% av våra produktioner på DVD.
Fick lite tid över i förra veckan o lästa lite i manuallen för FCP samt letade runt på nätet, något som höjer slut rendering på projektet är att byta i "Sequence Setting" till "YUV High Quality render".
De tar längre tid att rendera men de blir snyggare, framför allt runt skarpa kontraster, tex glasögon.

Senast redigerat 2005-08-02 10:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 17:35

Exakt. Så du kan lika gärna ta in material som DV över FireWire från din 10K kamera, redigera din offline, konvertera materialet till 8-bit eller 10-bit Uncompressed (och därigenom komma till en 4:2:2 codec) och sedan göra alla post-effekter/color corrections/color grading osv. Detta kommer i vissa fall ge dig enormt mycket bättre kvalité, ibland inte så väldans skilland mot att hålla dig till DV hela vägen.

I och med FCP 5 så kan du även ställa om renderings kvalitén (8-bit, 10-bit eller YUV High) samt motion kvalitén (low, medium eller high). På tungt grafiskt material blir det som natt och dag att köra YUV High/10-bit UC video kontra 8-bit DV.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 19:05

Exakt. Så du kan lika gärna ta in material som DV över FireWire från din 10K kamera, redigera din offline, konvertera materialet till 8-bit eller 10-bit Uncompressed (och därigenom komma till en 4:2:2 codec) och sedan göra alla post-effekter/color corrections/color grading osv. Detta kommer i vissa fall ge dig enormt mycket bättre kvalité, ibland inte så väldans skilland mot att hålla dig till DV hela vägen.

I och med FCP 5 så kan du även ställa om renderings kvalitén (8-bit, 10-bit eller YUV High) samt motion kvalitén (low, medium eller high). På tungt grafiskt material blir det som natt och dag att köra YUV High/10-bit UC video kontra 8-bit DV.

Har du något schysst sätt att konvertera materialet utan att behöva gå igenom fil för fil?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 17:37

Hittade för övrigt lite info om "Mini 35 Digital":

http://www.35digital.com/digitalfilm/index.jsp;jsessionid=4C4753E745A6E60796FD527BF3568F2F?company=35digital.com&page=p_product.jsp&cat=prod_caption_entries&id=7

Ser dock inga priser, men bl.a. Ljud-bildmedia hyr ut produkterna för c:a 900 kr per dag vilket är samma pris som en DV-kamera för c:a 40 000 kr så billiga är inte konvertrarna, men kvalitén blir klart mer "filmisk" vad gäller skärpedjup osv.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 18:57

Hittade för övrigt lite info om "Mini 35 Digital":

http://www.35digital.com/digitalfilm/index.jsp;jsessionid=4C4753E745A6E60796FD527BF3568F2F?company=35digital.com&page=p_product.jsp&cat=prod_caption_entries&id=7

Ser dock inga priser, men bl.a. Ljud-bildmedia hyr ut produkterna för c:a 900 kr per dag vilket är samma pris som en DV-kamera för c:a 40 000 kr så billiga är inte konvertrarna, men kvalitén blir klart mer "filmisk" vad gäller skärpedjup osv.

LOL!!!!
Poketkamera på stereoieder!

Efter lite googlande hittade jag på DVinfo.net någon som pratade om en prislapp runt 7.500-10.000$. Tråd 1
Tråd 2

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 19:06

Absolut

Men kolla vad de kan göra!

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 19:06

Absolut

Men kolla vad de kan göra!

WOW!!!
DoF makes it all!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 19:10

Har du något schysst sätt att konvertera materialet utan att behöva gå igenom fil för fil?
När du är klar med din redigering i Final Cut finns lite olika vägar att gå. Personligen kör jag en export av hela seqencen och väljer att där konvertera till 8-bit Uncompressed.

Alternativt kan du skapa en ny sequence som är inställd på 8-bit UC och kopiera in hela din DV-edit där. Funkar också men kräver att du renderar hela sekvensen före playback.

Alternativ tre är att du gör en media-manager flytt med konvertering av din sekvens. Då kan du även lägga till lite heads & tails så du kan korrigera din edit även i onlinestadiet.

Finns olika lösningar som sagt.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 19:15

När du är klar med din redigering i Final Cut finns lite olika vägar att gå. Personligen kör jag en export av hela seqencen och väljer att där konvertera till 8-bit Uncompressed.

Alternativt kan du skapa en ny sequence som är inställd på 8-bit UC och kopiera in hela din DV-edit där. Funkar också men kräver att du renderar hela sekvensen före playback.

Alternativ tre är att du gör en media-manager flytt med konvertering av din sekvens. Då kan du även lägga till lite heads & tails så du kan korrigera din edit även i onlinestadiet.

Finns olika lösningar som sagt.

Bugar och bockar!!

Ska testa på ett projekt som jag håller på med nu, ska bli mycket spännande och om de blir någon skillnad.

Du vet inte någon som säljer sin Glidecam V16/V20?

Ursprungligen av Dodo:

Satt och funderade lite över detta med HDV, HD, Beta, Digibeta, SD, DV etc.
Eftersom jag inte bor i Stockholm så har jag lite dålig koll på läget här i landet. Vad kör ni, som jobbar med video? Och varför?
Vi har börjat snegla mot HDV hållet. Är det någon som kör det redan? Vad tycker ni?

Dodo

Dags att väcka liv i en gammal tråd och se vad som hänt under dessa år?
Själv kör jag numera lite av varje, beroende på behov oxh syfte.

DV - Jodå, det lever kvar, om än i mycket begränsad form, fångas fö med samma kamera som...

HDV - Då det krävs en liten och smidig kamera samt då det finns en klar fördel att materialet finns kvar på band

DVCPRO HD - När det ställs lite större krav på färgkorrigering/postprod

XDCAM - Vid livesammanhang genom HD-SDI via mixer till proj/bandare

För min del gäller DVCProHD när det gäller mellanbudgetprojekt. Kör en HVX200 med eller utan 35-adaptor beroende på vad det är för projekt.

DV använder jag inte alls, möjligtvis till någon dokumentation eller liknande.

För projekt med högre ambitioner kör jag 16-mm film.

Funderar på att börja med RED också, men har inte haft tillfälle än.

Bevaka tråden