Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hoppas på respons den här gången (database error)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-07-15 09:46

Vet inte om det är rätt kategori för ämnet, men jag skrev ju frågan i en annan kategori på detta forum med resultat att det gick bara förbi... så jag tar chansen här... )

Vid flera tillfällen när jag ska logga in på mitt forum (http://www.hundfysik.se/myforum) får jag detta meddelandet: databas fel.

Detta uppkommer efter jag en längre tid redigerat filer direkt med PageSpinner.
Jag kontaktade webhotelets support (b_one) och de har varit MYCKET behjälpliga i den här frågan (trots så många negativa inlägg om dem) och något fel på server och deras databas har inte hittats.

Med hjälp av de kunnigaste på ett engelskspråkig php-forum där jag är moderator, har jag lagt in php-kommando på några sidor i mina skripter för debuging. Har inte fått något intressant info än.

Det intressanta i sammanhanget är att jag kan utan problem koppla in mig på mina andra siter/skrifter (http://www.hundfysik.se och http://www.hundfysik.se/mybloggie), både med ftp, webläsare och phpmyAdmin. Alltså de påverkas inte alls av detta... bara forum-scriptet genererar detta alert.

Stänger jag av Safari och startar på nytt, så... vips... funkar allt igen som vanligt.
Alltså problemet verkar ligga i Safari eller PageSpinner.

Vart leta efter detta irriterande fel?

Dorra

  • Medlem
  • 2005-07-15 10:35

Felmeddelandet är alldeles för intetsägande för att lista ut vad som gått fel. Men meddelandet måste ju genereras någonstans i koden - leta fram var, så blir livet enklare. Hittar du var i koden, kan du slänga in en print(mysql_error()); efteråt så får du se vad databasen tycker är fel också.

Eftersom databas/php kör server-side, så verkar det orimligt att Safari skulle vara problemet.

Senast redigerat 2005-07-15 11:17
  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-07-15 11:13

Tack. Då jag översatte språket till svenska och meddelande kommer på svenska... så vet jag ungefär vart... ska lägga din kod i filen.

Dorra

  • Medlem
  • 2005-07-15 11:21

Nu är jag förvirrad, kör du MySQL (vilket jag har för mig B-One gör) så ska det vara print(mysql_error()); och inget annat.

(Sitter just nu och skriver kod som ska vara oberoende av databas-interface, råkade kopiera från en special-lösning där...)

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-07-17 23:40
Ursprungligen av SirN:

Nu är jag förvirrad, kör du MySQL (vilket jag har för mig B-One gör) så ska det vara print(mysql_error()); och inget annat.

(Sitter just nu och skriver kod som ska vara oberoende av databas-interface, råkade kopiera från en special-lösning där...)

Jag ser fram emot koden... tacksam för all guiding... för problemet är något irriterande.

Det som är lite spooky är att efter jag har snickrat med editor UTAN att ens vara inloggad... när jag sen vill surfa till forum sida... så dyker error igen. Måste stänga Safari och starta den på nytt och då fungerar det.

D.

PS
Idag när jag skulle posta svar på ett av inlägget fick jag följande:

"The server encountered an internal error
or misconfiguration and was unable to complete
your request.
Please contact the server administrator,
support@b-one.net and inform them of the
time the error occurred, and anything you
might have done that may have caused the
error.

More information about this error may be
available in the server error log."

B-one är kontaktat... återstår att se vad de svarar.

1
Bevaka tråden