Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kalkylatorn räknar fel i Jaguar

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hittade felet i Kalkylatorn, och det verkar vara en överdrivet nitisk svensk översättare (felet finns inte i den norska eller danska versionen).

Det är enkelt att rätta:
Högerklicka (alternativ håll ned ctrl) på Kalkylatorn och välj "Visa paketets innehåll".
Dubbelklicka på mapparna Contents, Resources och sedan sv.lproj.
Öppna filen ConversionsFromBase.plist med Textredigeraren och byt alla komma till punkt. Gör likadant med ConversionsToBase.plist och spara båda filerna.

Klart!

Heja Morgan!

  • Medlem
  • 2002-09-22 20:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: morgan_a:
Det är enkelt att rätta:
Högerklicka (alternativ håll ned ctrl) på Kalkylatorn och välj "Visa paketets innehåll".
Dubbelklicka på mapparna Contents, Resources och sedan sv.lproj.
Öppna filen ConversionsFromBase.plist med Textredigeraren och byt alla komma till punkt. Gör likadant med ConversionsToBase.plist och spara båda filerna.

Klart!

Ja har man sett på f´n... nu behövs det bara en patch så den avrundar lite snyggare

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:
Jag men snälla ace4711, jag vet att du menar väl och skall inte reta upp dig mer, men du skall få en liten fråga, hur skulle du räkna ut 1 - 0,9 om du inte fick använda flyttal?

För att förtydliga lite: Det *går* inte att räkna ut 1 - 0,9 utan att använda flyttal, eftersom man då måste räkna med heltal. Talet 0,9 är inte ett heltal utan tolkas då som en nolla, så uttrycket blir detsamma som 1 - 0, vilket ger resultatet 1. Alternativt kan man runda av 0,9 uppåt vilket ger 1 - 1 = 0.

Enda sättet att öka precisionen är att byta datatyp till double, som är 64-bits flyttal. Men som ace4711 säger så går det fortfarande inte att exakt representera talet 0,1 i binär form om man inte har ett oändligt antal bitar, vilket man aldrig kan ha. Det enda man kan göra är alltså att minska felet, inte eliminera det.

Det finns ju räknare som fungerar.

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16110&db=mac

Visserligen med några skönhetsfel, tex decimalpunkt, men ändå?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:
Det finns ju räknare som fungerar.

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16110&db=mac

Visserligen med några skönhetsfel, tex decimalpunkt, men ändå?

Din fungerande räknare tycker t ex att 0,33333333333 * 3 = 1.

Jag tror att du måste acceptera att alla minräknare har mer eller mindre avrundningsfel.

  • Medlem
  • 2002-09-29 13:28

En enkel lösning på just det problemet (som jag, som hade en 2:a i matte på samhällsvetenskaplig linje kom på) är att låta räknaren använda åtminståne en mer decimal på interna beräkningar, än de man tillåts trycka in. Tipsa Apple?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
En enkel lösning på just det problemet (som jag, som hade en 2:a i matte på samhällsvetenskaplig linje kom på) är att låta räknaren använda åtminståne en mer decimal på interna beräkningar, än de man tillåts trycka in. Tipsa Apple?

Givetvis är det så man skall räkna i exemplet ovan! Multiplicera med tio, räkna som heltal, och sedan dividera med tio. Betygen säger inte allt!

Bevaka tråden