Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalfoton till print

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta kanske inte är mac rellaterat, men det verkar finnas mycket kunnigt folk här så jag skriver mitt inlägg här.

Bestämt mig att ladda upp ett gäng bilder till fujifilm, för att få dem på papper. Nu är jag inget proffs på print biten när det gäller photoshop. Så jag visar upp ett par bilder så får ni säga vad ni tycker. Bilderna ska bli 11x15 cm och har valt 500 dpi. Antagligen är det alldeles för högt då fuji skriver ut i 300dpi. (har jag läst någnstans, stämmer det?)

Bilderna ligger på:

http://www.jlw.se/print/

(OBS - Bilderna ligger på 1-4 MB)

Det blir inte bättre för att du skickar bilder i onödigt hög upplösning. Skala ner bilderna till rätt storlek och i 300 dpi så blir det nog bra ska du se.

Ursprungligen av Nurell:

Det blir inte bättre för att du skickar bilder i onödigt hög upplösning. Skala ner bilderna till rätt storlek och i 300 dpi så blir det nog bra ska du se.

Men är inte säke rpå att de använder 300 dpi i deras prin. Gillar och köra med marginal. *hehe* Men upplösningen beror ju på dpi:n. Minskar jag dpi till 300 så blir filen mindre. Är det så du menar?

Ja, det är väl onödigt att skicka större filer än vad som behövs. De flesta labb vill bara ha 200 dpi.

Men vafasiken. Står ju på deras sida att man ska ladda upp bilder i så högkvalité som möjligt. Hehe, dessutom står det inget om dpi på deras sida.

Men det blir inte sämre om jag skickar dom i 500 dpi?

enligt deras hemsida:

Vilken storlek och upplösning ska bildfilerna jag laddar upp ha?
Vi har satt en begränsning på 6 MB per bildfil för att det ska gå snabbt för dig att ladda upp bilder till oss, samtidigt som de ska vara stora nog för att ge kvalitetsbilder på äkta fotopapper.

De flesta digitalkameror som säljs i dag har tillräckligt god kvalitet för att bra pappersbilder i storlek 11x15 cm ska kunna skapas. Vi rekommenderar följande upplösning:

10x15 cm - 960x1280 pixlar
11x15 cm - 960x1280 pixlar
15x22 cm - 1200x1600 pixlar
20x30 cm - 1600x2200 pixlar
30x45 cm - 2000x3000 pixlar
50x75 cm - 3000x4000 pixlar

Vilken dpi blir 960x1280 ?

Ursprungligen av blodsugare:

Vilken dpi blir 960x1280 ?

Det har ju inte med dpi att göra, det är ju storleken på själva bilden. Titta på Bildstorlek i Photoshop.
Där kan du ändra dpi som du vill. Gör bilderna i 960X1280 och 300 dpi så blir det bra för småbilder.

Ska du bara göra småbilder så behöver du ju inte skicka filer som är sådär stora, de skulle räcka till 50x70 eller nåt. För hög upplösning är inte bra det heller.

• Medlem
  • 2005-07-17 17:30

Radien på oskarp mask måste ju ökas om man har väldigt hög upplösning, så bäst är nog att fråga labbet hur hög upplösningen ska vara för att få optimal kvalité. Det brukar ju sällan vara över 200-300 ppi

10 cm = 3,937 tum.
960pixlar / 3,937 tum =243 ppi

1280 / 5,906 = 216 ppi

men vafan... 11x15 cm är ju större än 960x1280 pixlar. Hur går det i hopp sig?

men "document size" blir ju helt annan om man ändrar till 960x1200. O bilden blir mindre än 11x15 cm...... SKUMT!!

11x15 cm foton ger mig upplösningen 1299x1772 i 300DPI!!! Kör jag 960x1280 så blir bilden lite mindre.............

Det är väl inte konstigt att filstorleken blir mindre om du gör bilderna i rätt storlek? De du hade på länken är overkill-storlek får att göra småbilder.
Skickar man ett tryckjobb med överdriven upplösning på bilderna så får man bassning av tryckeriet, i värsta fall kan det hända saker vid rippningen av dokumenten så bilderna skiter sig också.

• Medlem
  • 2005-07-17 17:47

inte ett dugg skumt - en bild som är 960 pixlar bred och utskriven 10 cm bred måste ju få en upplösning på 243ppi, så den kan ju inte ha 300 dpi...

Eller, om den ska vara i 300 ppi så måste den bli mindre i cm....

Veckans tips: fippla runt med spakarna i "bildstorlek" utan att ha rutan vid "ändra bildupplösning" ikryssad.

Men 960x1280 blir bilden beskruren...

med dessa inställningar blir det bra

eller ska det se ut så här?

Senast redigerat 2005-07-17 20:26
Ursprungligen av blodsugare:

Men 960x1280 blir bilden beskruren...

med dessa inställningar blir det bra

eller ska det se ut så här?

Du bör ha "constrain proportions" förbockad om du ändrar bildstorlek (den är ej förbockad i ditt exempel ovan). Annars är det risk att bilden förvrängs när du ändrar i inställningarna.

Om du har en digital systemkamera så använder du formatet 3:2, dvs inte lika fyrkantigt format som "vanliga" digitalkameror (som brukar ha kring bildskärmars i storleksratio). Så du måste beskära din bild på kanterna för att passa 4:3 ration.

fattar ni nu då?
http://www.jlw.se/pix/m.jpg

• Medlem
  • 2005-07-18 09:20

Jag skickade några bilder till Fujifilm eftersom jag fick ett gratiserbjudande på 25 st 11x15cm bilder via mecenat.se. Skickade upp mina bilder i originaldpi som de kommer från 350D. Några få av dem var croppade och några behandlade från raw och sparade i 350dpi (default i DPP).

Kryssade i att de inte skulle croppa bilderna (har en 3:2 kamera), men likafullt gjorde de det. Saknades ett par huvuden på ett brudpar på en av bilderna när de kom i postlådan. Färgerna stämde inte riktigt överens med hur bilderna ser ut på min skärm, men jag har inte grejat med kalibrering etc så mkt, så det kan jag kanske inte skylla på Fujifilm. Generellt var bilderna lite för ljusa, en del ljusa partier var bara vita fast de inte är det på skärmen, och det känns som lite mkt grönt i bilderna. Har beställt en Spyder2, vilket förhoppningsvis kan hjälpa i framtiden. Hade nog väntat mig lite mer manuellt interaktion från Fuji. Om någon bara slängt ett öga på bilderna innan de skickade iväg dem till mig hade man förhoppningsvis snabbt sett att det inte var som det skulle, särskilt inte där det saknades huvuden.

Tur att det var gratis iaf...

Ursprungligen av zak:

Jag skickade några bilder till Fujifilm eftersom jag fick ett gratiserbjudande på 25 st 11x15cm bilder via mecenat.se. Skickade upp mina bilder i originaldpi som de kommer från 350D. Några få av dem var croppade och några behandlade från raw och sparade i 350dpi (default i DPP).

Kryssade i att de inte skulle croppa bilderna (har en 3:2 kamera), men likafullt gjorde de det. Saknades ett par huvuden på ett brudpar på en av bilderna när de kom i postlådan. Färgerna stämde inte riktigt överens med hur bilderna ser ut på min skärm, men jag har inte grejat med kalibrering etc så mkt, så det kan jag kanske inte skylla på Fujifilm. Generellt var bilderna lite för ljusa, en del ljusa partier var bara vita fast de inte är det på skärmen, och det känns som lite mkt grönt i bilderna. Har beställt en Spyder2, vilket förhoppningsvis kan hjälpa i framtiden. Hade nog väntat mig lite mer manuellt interaktion från Fuji. Om någon bara slängt ett öga på bilderna innan de skickade iväg dem till mig hade man förhoppningsvis snabbt sett att det inte var som det skulle, särskilt inte där det saknades huvuden.

Tur att det var gratis iaf...

340 dpi blir det när man kör raw iaf i min 350d

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-18 10:17

Jag vill inte försvara Fujis hantering av dina bilder men eftersom jag jobbar som kopist på en sådan fujimaskin (Frontier) vill jag nog ge en kommentar. Du anar förmodligen inte vilka misslyckade bilder som man får kopiera varje dag, jag skulle gissa att 80% av alla bilder behöver rättas till eller helt enkelt kastas. Folk betalar dyrt för att trycka ut bilder som jag hade raderat redan i kameran. Detta gör det ju lite meningslöst att titta på bilderna innan man skickar ut dom.
Min rekommendation är att gå in i en lokal fotoaffär (som har en egen fujimaskin) och prata direkt med kopisten. Då vet man som kopist vad kunden önskar sig och kontrollerar bilderna när dom kommer ut.
Att få bilderna mustiga eller med en varm/kall ton är enkelt att ställa in så det är bara till att be om det. Samma sak är det om du vill ha "fill-in" där hela bilden kommer med på papperet.

Crimson säger jag bara.

• Medlem
  • 2005-07-18 23:59
Ursprungligen av CyberPet:

Crimson säger jag bara.

Jag tycker att Dox är bättre. Jag har sett riktigt risiga printar från Crimson, faktiskt. Fast om man snackar med kopisten, så brukar det bli bra. Det var några år sedan iofs, så det kanske bara var en svacka?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 02:54
Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att Dox är bättre. Jag har sett riktigt risiga printar från Crimson, faktiskt. Fast om man snackar med kopisten, så brukar det bli bra. Det var några år sedan iofs, så det kanske bara var en svacka?

En polare gjorde en test på några STHLM labb i våras, han printade ut 4st olika bilder i 30x40 vid 2 olika tillfällen på DOX, Crimson, Prolabbet. Och han sa att DOX var helt klart bäst, mellan Prolabbet och Crimson så var det dött lopp. Nicke på DOX har printat analogt åt mig många gånger och han är riktigt duktig, tror säkert att dom håller hög ribba även digitalt.

Annars om man vill göra småprintar så har crimson sitt Frontweb som är smidigt och bra:
http://frontweb.crimson.se/Frontweb

Ursprungligen av stfm:

Jag har förstått att om man använder deras "autokorrigering" så kan det bli rejält risigt. Dvs, man ska använda sina egna inställningar (å då förhoppningsvis har man en relativt bra kalibrerad skärm). Då hela deras Frontlinesystem är automatiserad så görs dessa autokorrigeringar av en maskin som spottar ut kopiorna, dvs ingen kopist är så aktiv (förutom för packning och utskick till kund). Kör man deras Lambadasystem får man nog mer kontroll då det är människor som handskas med maskinen och man kan be om speciell övervakning.

• Oregistrerad
  • 2005-07-18 20:02

Finns det inga ICC-profiler till det där maskinerna? då skulle man ju kunna undvika en hel del felaktig färgbalans å utbrända högdagrar.

Är det fortfarande nån form av kemisk framkallning som görs eller är det digitaltryck på fotopapper?

Jag har gjort en massa 70x100 på Crimsons Lambda, det har blivit svinbra. En del har t o m legat under den rekommenderade upplösningen (200 dpi) och blivit kanonkrispiga ändå.
Om man är slug kan man göra en kaka med bilder på en 70x100-fil och på det sättet få en hel bunt med sjyssta förstoringar som man kan skära ut sen.

Jag har för mig att ProPrint klarar ungefär 400 ppi på sina Agfa-maskin. Det betyder att 300 ppi inte utnyttjar tekniken fullt ut, men att 500 ppi inte gör någon större nytta.

(Ja, jag vet vad det är för skillnad mellan ppi och dpi.)

1
Bevaka tråden