Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra frågor från en nybörjare

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej nya kompisar.
nybörjare som sagt... här kommer några frågor som ni säkert fått tusen gånger innan:

1) hur gör man print screen?

2) vart ändrar man så att man får en annan webläsare som standard? (nu öppnas allt i safari, jag vill ändra till firefox)

3) ska finnas typ en %-mätare (som är röd och grön?) som visas uppe vid klockan som man kan tanka in... så man ser hur mkt processorn jobbar osv. vart/hur grejar man detta?

4) nätet blev betydligt segare på macen (efter att jag flyttat över kablen från pc'n. dvs samma kopplingar till gamla datan som allt rullade fort på). tänkte att det var safari som var lite segare, men firefoxen var typ likadan. kan det vara nån inställning som man måste fixa med? nån som har nåt råd?

för övrigt måste jag säga att jag inte har nånting att klaga på (än) över macen. den är helt jävla bäst

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-18 03:04

1. Shift + Äpple + 3/4
2. i Safaris inställningar kan du ställa in default browser.
3. Menumeters http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/
4. Segare? skillnad i nedladdningshastighet?

tack för ditt snabba svar... jag måste dock vara en dålig människa och säga att jag inte får det att funka

shift + äppelpäppel + 3/4 funkar inte alls... trycker flera gånger och sen ska jag klistra in det i photoshop cs2, men det alternativet finns inte.

nätet blir segare i form av att ladda sidorna. nerladdningen är den samma... därför tycker jag det är konstigt eftersom jag bytte från safari till firefox (som jag tidigare använt)...

just det... det blir ju skärmdumpar av det, men i pdf-format... jag vill ju att man ska dumpa och sen kunna äppla + v'a in det i ps sen...

Då får du hålla nere ctrl också. Alltså Shift+Äpple+Ctrl+3 (eller 4).

  • Medlem
  • 2005-07-18 10:34

Du har även det lilla programmet "skärmavbildning" att använda för skärmdumpar. Du kan då ställa in med timer och lite annat.

Shift, cmd, 4 och mellanslagstangenten ger ett skärmskott av aktuellt fönster. Alla dumpar sparas i .png-format i Tiger, men de kan öppnas med Photoshop eller Förhandsvisning för byte av format.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 13:29

Konstigt, hos mig är Safari ordenligt snabbare än Firefox, fast Opera är snabbast av alla men jag föredrar Safari.
Du kan ju testa på http://www.24fun.com/downloadcenter/benchjs/benchjs.html

TACK ALLA för svaren jag får!

Ursprungligen av ohennig:

Då får du hålla nere ctrl också. Alltså Shift+Äpple+Ctrl+3 (eller 4).

YES! där har vi det. kanoners!

Ursprungligen av Pekka Ståhlberg:

ok. jag testade firefoxen:

1) 1.538
2) 7.45
3) 1.538
4) 1.407
5) 0.494
6) 15.739
7) 1.34

och såhär blev det för safari:
1) 2.736
2) 1.036
3) 1.063
4) 17.433
5) 18.898
6) 4.056
7) 12.392

alltså är firefoxen betydligt snabbare på min data, men jag tycker ändå att det är segt som fan. vad ska man göra? finns det nån config-pryl att använda sig av?

Ursprungligen av bassdude:

finns det nån config-pryl att använda sig av?

Testa Joakims guide: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68341

Ursprungligen av bassdude:

TACK ALLA för svaren jag får!

YES! där har vi det. kanoners!

ok. jag testade firefoxen:

1) 1.538
2) 7.45
3) 1.538
4) 1.407
5) 0.494
6) 15.739
7) 1.34

och såhär blev det för safari:
1) 2.736
2) 1.036
3) 1.063
4) 17.433
5) 18.898
6) 4.056
7) 12.392

alltså är firefoxen betydligt snabbare på min data, men jag tycker ändå att det är segt som fan. vad ska man göra? finns det nån config-pryl att använda sig av?

Jag körde precis testet och såg att opera var löjligt mycket snabbare. Testade Opera på osx och windows och det slog safari, firefox och explorer med flera sekunder.

Ibookens operaresultat:
TEST 1 time: 1.684 sec.
TEST 2 time: 1.804 sec.
TEST 3 time: 1.613 sec.
TEST 4 time: 1.032 sec.
TEST 5 time: 0.294 sec.
TEST 6 time: 6.262 sec.
TEST 7 time: 1.013 sec.

Sammanlagda tiden är 13,7 sek (6.48 på PC)
mot safari:
TEST 1 time: 3.337 sec.
TEST 2 time: 1.748 sec.
TEST 3 time: 2.171 sec.
TEST 4 time: 2.165 sec.
TEST 5 time: 0.795 sec.
TEST 6 time: 7.938 sec.
TEST 7 time: 0.736 sec.

Firefox klappade ihop helt och visade på 55 sek.

Safari i Tiger är betydligt snabbare än i Panther. Bara så du vet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-19 00:54
Ursprungligen av Kristofer:

Safari i Tiger är betydligt snabbare än i Panther. Bara så du vet

Skillnaden mellan 10.3.8 och 10.3.9 och också markant.

men WTF är problemet?! jag fattar inte... nu har jag iaf skärmdumpat över hur det ser ut hos mig när jag går till strömspararen...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-19 09:06
Ursprungligen av bassdude:

men WTF är problemet?! jag fattar inte... nu har jag iaf skärmdumpat över hur det ser ut hos mig när jag går till strömspararen...

Funkar bara på bärbara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 13:58

Vad har du för Mac?
Kan det vara så att du kanske ska fixa processorhastigheten till högsta.

Systeminställningar - Strömsparare - Processorhastihet - Högsta

kristofer: har inte fått tigern än eftersom de hade de "gamla" datorerna i butiken , men cd'n är på väg från affärn där var den guiden jag menade. tack!

fredric: mac mini 1.42. bra tanke det där, men (du får ursäkta en high-tech dataanvändare) på strömsparare så kom jag inte vidare till nån processorhast. kollade runt lite men kunde inte hitta det...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 23:24
Ursprungligen av bassdude:

kristofer: har inte fått tigern än eftersom de hade de "gamla" datorerna i butiken , men cd'n är på väg från affärn där var den guiden jag menade. tack!

fredric: mac mini 1.42. bra tanke det där, men (du får ursäkta en high-tech dataanvändare) på strömsparare så kom jag inte vidare till nån processorhast. kollade runt lite men kunde inte hitta det...

I strömspararen klickar du på alternativ och sen finns det en "rullgardin" där du väljer processorhastigheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 23:53

Det hittar du här.

hmm... är det så att felet ligger i att jag inte har tiger installerat än? jag kommer inte åt rullisten... valen som finns i strömspararen är vila, schemalägg och alternativ. på alternativ finns 3 rutor för vakna och en ruta för övrigt... inget som har nåt med processorhastighet att göra...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-19 00:45
Ursprungligen av bassdude:

hmm... är det så att felet ligger i att jag inte har tiger installerat än? jag kommer inte åt rullisten... valen som finns i strömspararen är vila, schemalägg och alternativ. på alternativ finns 3 rutor för vakna och en ruta för övrigt... inget som har nåt med processorhastighet att göra...

Inställningen finns i Panther också. Energy saver->options

vad är det som bara funkar på bärbara??

  • Medlem
  • 2005-07-19 13:19
Ursprungligen av bassdude:

vad är det som bara funkar på bärbara??

Inte alla datorer har möjlighet att ställa in processorhastigheten. Bärbara har det, har för mig att iMac också har det. PowerMacarna har det inte, de går på toppvarv hela tiden. Har du inte inställningen, så går den på max helt enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-19 14:02
Ursprungligen av SirN:

Inte alla datorer har möjlighet att ställa in processorhastigheten. Bärbara har det,

Vitsen med det är att ge längre batteritid när den bärbara inte är kopplad till elnätet. Stationära datorer har ju inte det behovet.
/ Terhi

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-19 19:55
Ursprungligen av SirN:

Inte alla datorer har möjlighet att ställa in processorhastigheten. Bärbara har det, har för mig att iMac också har det. PowerMacarna har det inte, de går på toppvarv hela tiden. Har du inte inställningen, så går den på max helt enkelt.

Det har Powermacarna visst det... dom nya anyway..

jaha ok. tack för att ni orkar med detta

faktum kvarstår dock... nätet ÄR förbannat segt. har moddat i den där about.config och blabla... men det vill sig inte. har det att göra med ramminnet (512) då?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-19 14:51

Jag har också en Mac mini 1.42 fast med 1 gb ram. Kör iofs Tiger, och när jag kör benchmark (http://www.24fun.com/downloadcenter/benchjs/benchjs.html) så får jag runt 12,5 sekunder totalt på alla tester tillsammans med Safari.

Jag tror att mycket har att göra med Tiger. Det är mycker mer optimerat.

ok... det verkar vara uppgradering till tigern som gäller då för att få ordning på detta. jaja... TACK till alla ändå!

1
Bevaka tråden