Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vända bilden upp-och-ned?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-18 13:41

Bröder och Systrar,

I höst köper en van tillsammans med en vän. Vi ska bygga om den helt och hållet. Fixa en soffa bland annat. Givetvis ska vi ha grymt ljud och till de lite längre resorna har vi tänkt att ha DVD-spelare. Och här passar ju min Powerbook in perfekt.

Jag tänkte att om man vänder datorn upp och ned så får man en kalasfin utfällbara skärm i taget. Att fästa datorn blir inga problem, utan det svåra ligger just nu i att:

1) Vända bilden upp-och-ned

och

2) Fungerar datorn tillfredsställande upp-och-ned?

Går dett bra eller kan jag lika gärna ge upp?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-18 14:15
Ursprungligen av Fogel:

1) Vända bilden upp-och-ned

Tja det ska väl gå. Ifall om inte annat så går det att programera. Finns nåt prjekt för just Powerbook där man använder rörelse sensorn i som finns i de nyare PB och där vrider man ju bilden beroende på hur man lutar datorn. Finns säkert som open source så det går antagligen att fixa rätt lätt. Kräver då förståss att man kan programera. Det betyder antagligen att inloggnings rutan blir upp och ner om man inta kan fixa det så att progammet laddas in vid bootning.

Ursprungligen av Fogel:

2) Fungerar datorn tillfredsställande upp-och-ned?

Jag vet inte kan tänka mig att värme problem kan uppkomma med de nyare PB typ 1 Ghz och uppåt eller så. Själv har jag en Ti400 och skulle inte tro att det skulle vara nåt jätte stort problem på en sådan. Ett tips är ju att se till att ha blåtand tangentbord och mus.

Ett annat alterativ kan ju vara att ta lös skärmen från själva datorn och vända den upp och ner. Kan kräva att man gör nån kabel förlängning mellan skärm och dator

Du kan rotera skärmen i Tiger:)
Gå in på System Preferences > Bildskärmar.
Sen kan du rotera skärmen 90°, 180 eller 270°

Sen vet jag inte om det är så bra för datorn i sig att vara upp och ned. Hårddisken samt kylningen är nog inte riktigt anpassad för detta fast det kan lika gärna fungera. Det får någon annan svara på;)

Hej
Om du kör tiger på din PB, så titta i bildskärmsinställningarna. Där bör finnas en inställning "Rotera", som tillåter dig att rotera bilden 90, 180 och 270°. Jag tror att den här inställningen bara syns om du har en skärm som tillåter rotering eller med en projektor.
Lennart

  • Medlem
  • 2005-07-18 19:03

Tack för alla svar. Har tänkt att installera Tiger någon gång, men allt funkar klockrent nu och jag känner inget större behov av det. Får bli när bilen ska invigas.

Spillde Coca Cola i datorn så IDE-kontrollen till hårddisken är död. Därmed kör jag en extern hårddisk, så den kan i allafall stå åt rätt håll. Då återstår DVD-läsare och fläktar som ev. kan ta skada.

1
Bevaka tråden