Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja startdisk vid boot?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 21:47

Hej,

Jag undrar om det finns något sätt att få välja vilken disk datorn skall boota från förutom att välja startdisk i os:et. Alltså redan i startmomentet (hålla ner knapp eller liknande)

Undrar även om det finns en knapp för att tvinga datorn att starta om det är problem?

Håll nere alt-knappen vid uppstart så får du välja.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-18 22:16

Håll ner "alt"-knappen direkt efter"startplongen" (och håll den nere) så ska du få upp en knapp för varje bootbart system som starsekvensen hittar. Sen är det bara att klicka på önskat system (och på pilknappen tror jag).

För att tvinga en omstart så gör du först ett tvingat stopp. Håll inne Power-knappen på lådan i minst fem sekunder, varvid maskinen stannar. Ett kort tryck på samma knapp startar sedan om maskinen.

Ursprungligen av Fred!:

Undrar även om det finns en knapp för att tvinga datorn att starta om det är problem?

Är inte nedtryckt SHIFT som "felsäkert" läge utan systemtillägg mm?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 23:52

Tack för era svar.

Jag har testat och lyckas nu välja os9 disken för att få igång datorn. Något verkar dock har hänt med osx, datorn stannar vid äpplet men "nedräkningen" börjar aldrig utan den stannar vid äpplet, hände efter en installation, vet inte vad jag skall göra? Har någon något förslag?

Har även försökt att tvinga datorn att starta i säkert läge (shift) men det händer ingenting.

Skulle gärna se att jag får igång os x för att pröva avinstallera programet.

Ursprungligen av Fred!:

Skulle gärna se att jag får igång os x för att pröva avinstallera programet.

Får man fråga vilket program du höll på att installera?

Har du testat att starta med installationsskivan för MacOS X och istället för att gå vidare med installation välja skivverktyg. Sedan gör du skivkontroll och reparera behörigheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 02:07

ctrl-cmd-eject är kommandot för tvångsomstart.

Eller ctrl-cmd-startknapp om du har ett tangentbord med startknapp istf ejectknapp.

1
Bevaka tråden