Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tanka in kassettband - vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett par kassetböcker jag vill tanka in och bränna på CD i nästa steg.
Hur ska jag gå till väga? Vilka program ska jag använda?
Ljudet är bra på kasseterna nu är det bara att koppla in ljudet till Macen och starta, ja vilket program?
Jag kommer vilja ha lite redigeringsmöjligheter. Hmm det låter mer och mer som Peak är programmet för mig.
Fast tips emottages tacksamt!

Jag skulle använda Garageband. Klockrent program!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 21:30

Om det böcker du redan äger vill jag bara tipsa om att det är helt lagligt att ladda hem dem på nätet och bränna på CD!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 23:04
Ursprungligen av memark:

Om det böcker du redan äger vill jag bara tipsa om att det är helt lagligt att ladda hem dem på nätet och bränna på CD!

Nej, det är lagligt endast om den som lagt upp filerna har upphovsmannens medgivande att sprida filerna.

Det spelar ingen roll att du köpt böckerna. Det ger dig ingen rätt att ladda hem dem i olika format från nätet.

Om du köpt en talbok så har du däremot fortfarande rätt att göra en kopia (på t.ex. CD) för personligt bruk från den lagligt köpta förlagan.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 23:22

Så har inte jag förstått det, men jag är ingen expert. Kan du utveckla mer?

I rättgången mot Sony (som bl a åberopades av Napster) fastslogs att time-shifting (spela in, titta senare), samt media-shifting (överför från ett medium till ett annat) var tillåtet. Detta har många uttalat sig om vara tillämpbart även vad gäller internet.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-20 08:44

Jag har använt Peak 2.61 på en mac med Mac OS 9.2.2 till samma sak, blev helnöjd med resultatet. Jag är inte speciellt kunnig på det här med ljud men det var bara att trycka record och sedan spara i lämpligt format. Lätt som en plätt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 10:40
Ursprungligen av memark:

Så har inte jag förstått det, men jag är ingen expert. Kan du utveckla mer?

I rättgången mot Sony (som bl a åberopades av Napster) fastslogs att time-shifting (spela in, titta senare), samt media-shifting (överför från ett medium till ett annat) var tillåtet. Detta har många uttalat sig om vara tillämpbart även vad gäller internet.

Jag är ingen expert heller, men jag är intresserad av upphovsrättslagstiftning.

Det du nämner är ju Amerikansk lag.
Den Svenska lagen finns här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Från första Juli har vi ju fått en ändring i denna lag som säger att man inte får ladda hem material från nätet som lagts ut i strid mot upphovsmannens vilja. Detta har ju diskuterats flitigt i media de senaste månaderna. Jag tror att detta täcks i 12 § (se särskilt sista meningen).

Jag har ibland hört folk säga att om man själv äger en laglig förlaga (boken) så ska det ge en rätt att även framställa exemplar av olagliga förlagor (piratkopior av ljudböcker på nätet). Detta tror jag bestämt är felaktigt.

Däremot ger ju 12 § rätt att göra kopior för enskilt bruk om man har en laglig förlaga (om man köpt en talbok kan man föra över den på CD). Detta liknar ju det du citerar, att man får göra en kopia av en laglig utsändning (TV-program) som man vill titta på senare (på videon).

Däremot tycker jag att 12 § numera tydligt slår fast att tanka hem låtar med gamla Napster är olagligt eftersom förlagorna är olagligt spridda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 10:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har ett par kassetböcker jag vill tanka in och bränna på CD i nästa steg.
Hur ska jag gå till väga? Vilka program ska jag använda?

Jag har inte kommit igång själv med Mac ännu, men Garage Band lät ju bra.

På Linux har jag använt Audacity . Det finns även i Mac OS X-version. Jag tyckte det programmet var trevligt att använda.

Jag har kört med SpinDoctor som följer med Toast, det funkade mycket bra, både från gamla kassetter och vinylare.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-20 11:10

pesc, jag är inget vidare på att tolka lagar, men jag tror dig om du säger det.

Jag äger kassetböckerna och den lagliga debatten var inte vad jag ville veta utan mer inspelningstekniska tips.
Så tillbaka till ämnet tack.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-20 13:15

Jag äger kassetböckerna och den lagliga debatten var inte vad jag ville veta utan mer inspelningstekniska tips.

Och om du läser mitt inlägg med bara en smula välvilja inser du snart att jag tipsade dig om en alternativ lättare väg att gå. Dessutom lär nog den som har konkreta tips till dig skriva dem här oavsett om vi rett ut ett sidospår på vägen.

Koppla en sladd med RCA-pluggar i ena änden och ministereoplugg i den andra. Sätt RCA-pluggarna på AUX-OUT eller TAPE-OUT på din stereomackapär och minipluggen i line-in på Macen, eller mikingången i förekomannde fall.
Om du har Toast så har du även SpinDoctor, ställ nivåerna innan du börjar spela in. SpinDoctor kan skicka filen direkt till Toast eller iTunes när den är klar.
Om du inte har SpinDoctor kan du köra med Audio HiJack som finns både som Pro och gratisversion.

• Medlem
  • 2005-07-20 12:52

Sound Studio eller Amadeus?

• Oregistrerad
  • 2005-07-20 17:40

Jag hade användning av programmet Line in när jag spelade in mina.

Line in

Jag har en iMic eftersom jag inte(?) kan använda Line-in kontakten på min PB.
Jag ser att jag har ljud in i SysPrefs men SpinDoctor tycker inte det.
Audio Hijack gör jobbet dock!
Nu ska jag bara få upp gain och få bort det statiska ljudet...

Ska testa Line in programmet för att få bort en eventuell bov.

Så där jag då är jag på gång.
På enklast möjliga vis.
Från hörlursutgången på kassettdäcket till Line In och sedan fångar Spin Doctor upp ljudet alldeles perfekt.
Inget statiskt ljud inget sådant.
Detta blir perfekt.

Tittar lite tröttsamt på högen vinylskivor jag tankade in för några månader sedan som har ett statisk ljud "bzzz" i bakgrunden, ska jag orka göra om det?
Vi får se.

Men tack för alla tips!

Så där jag då är jag på gång.
På enklast möjliga vis.
Från hörlursutgången på kassettdäcket till Line In och sedan fångar Spin Doctor upp ljudet alldeles perfekt.
Inget statiskt ljud inget sådant.
Detta blir perfekt.

Tittar lite tröttsamt på högen vinylskivor jag tankade in för några månader sedan som har ett statisk ljud "bzzz" i bakgrunden, ska jag orka göra om det?

Det statiska ljudet beror på att du inte "jordat" skivspelaren. På bättre skivspelare finns det en sladd som ska jordas i förstärkaren för att inget "bzzz" ska uppträda. Sen bör du nog köra intankningen från line out på kassettdäcket istället för hörlursuttaget, om nu ett sådant finns vill säga. Finns RCA till minitele på vartenda elektronikaffär. Varför? Jo, alltid så starkt insignal som möjligt så dämpar du den i utledet istället. På så sätt får du bästa ljudkvalité och minst störningar. Bättre line out till line in än hörlur till line in. Risken för "spräck" blir också mindre.

Med tanke på att det är ett extremt tidsödande arbete att digitalisera vinyl och kassettband (been there, done that) är det lika bra att få det så bra som möjligt när man ändå orkar ge sig på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 20:36

När man väl har "samplat" ljudboken så vill man gärna konvertera om den till en "Bookmarkable AAC". Vilken applikation ska man använda till det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 00:18
Ursprungligen av Cypher:

När man väl har "samplat" ljudboken så vill man gärna konvertera om den till en "Bookmarkable AAC". Vilken applikation ska man använda till det?

Hittade en lösning som fungerar bra. Ett AppleScript av Doug Adams fixar det och finns att ladda ner härifrån: http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=3#makebookmarkable

Frågan är hur gör jag kapitl i en ljudboksfil? Läste någånstans att Apple släppt ett terminal verktyg för det och att någån sedan gjorde ett GUI för det men har ingen aning vad det heter eller nåt, kanske någon som vet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 10:41

Sound Studio är kanonbra för ändamålet. Klarar av att (halv)automatiskt stycka upp stora ljudfiler till separata låtar osv.

Ursprungligen av Mondo:

Sound Studio är kanonbra för ändamålet. Klarar av att (halv)automatiskt stycka upp stora ljudfiler till separata låtar osv.

Det gör SpinDoctor också. Om man digitaliserar en LP med hyfsad kvalitet så delar SpinDoctor upp den i "Tracks". Det gäller att det inte är för mycket nålrasp mellan låtarna. Sen kan man skriva in titlar m m som sedan följer med till vanlig CD eller iTunes om man vill.

Jo denna del har jag förstått och det inte riktigt det jag menar. Förlåt om jag var otydlig.
Men en ljudbosfil är en stor fil och i den finns "kapitlen" gjorda på något sätt.
I iPodden syns det ungefär så här:
| | | |
Jag hoppas det framgår någorlunda hyffsat.
Att dela upp sakerna är inget problem tyvärr går det inte att göra automatiskt eftersom en ljudbok innehåller alldels för många paus avsnitt så det blir cirka 100 trakcs tycker SpinDoctor.
Så det är för mig att lyssna igenom och klippa för hand.

Någon då som vet vad jag menar med ljudbokskapitel och vet vilket verktyg jag pratar om?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 13:49

Någon då som vet vad jag menar med ljudbokskapitel och vet vilket verktyg jag pratar om?

Jo, det är exakt samma verktyg som används för Apples Podcast PodFinder samt Make Magazine!

Det är helt klart något som jag vill ha... ska söka efter den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 13:57
Ursprungligen av Cypher:

Jo, det är exakt samma verktyg som används för Apples Podcast PodFinder samt Make Magazine!

Det är helt klart något som jag vill ha... ska söka efter den.

Hittade detta om Podcast Chapter Tool.

Ska testa om det fungerar som det ska. Det blir framförallt ChapterToolMe som jag kommer att prova.

Senast redigerat 2005-07-24 14:13

Jo, jag förstår att det blir många "tracks" med SpinDoctor, det räcker väl med en konstpaus eller en andhämtning för att det ska anses vara nytt spår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 14:14

Tycks fungera väl

1
Bevaka tråden