Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder probs.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-07-21 17:02

Tjo!

Har haft min mac i några månader nu. Trode jag skulle vänja mig vid att alla filer och mappar blandas i finder. Nu är det tämligen så att jag har inte gjort det och ögonen går i kors när jag ska flytta/kopiera/ta bort mappar och filer.

Fråga nummer

1: Kan man sortera mappar och filer ala explorer i windows, mappar för sig filer för sig.

2: Kan man göra så att finder expandera fälten automatiskt när man använder kolumn visning (så den inte hugger av alla filnamn.

3: Hur ställer man in finder så att den kör kolumn visning i alla mappar? Hittade det för ett tag sen men nu har jag glämt hur jag gjorde

4: Varför har mitt menyalternativ försvunnit som säger slideshow när jag markerar ett antal bilder? Det fungerar när jag går in i preview och sen trycker slideshow, men det är meckigt. (Jag har QT Pro installerat)

Tacksam för svar!

/Blomman

Svar på fråga 1-3: Path Finder.
Kan verkligen rekommendera denna produkt. Jag har köpt version 3.2.2 för att få version 4 gratis som kommer om ett tag fullstädigt Tigeranpassad så då har den säkerligen svar på fråga 4 också.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-07-21 18:08

Nice!

Programmet äger, dock skulle jag vilja ha alla enheter listade som det är i finder, sen tar det ganska lång tid att öppna det, iofs är det bara fösta gången man kör det, sen kan man ha det igång hela tiden.

Tack!

Ursprungligen av Epoxus:

1: Kan man sortera mappar och filer ala explorer i windows, mappar för sig filer för sig.

2: Kan man göra så att finder expandera fälten automatiskt när man använder kolumn visning (så den inte hugger av alla filnamn.

3: Hur ställer man in finder så att den kör kolumn visning i alla mappar? Hittade det för ett tag sen men nu har jag glämt hur jag gjorde

4: Varför har mitt menyalternativ försvunnit som säger slideshow när jag markerar ett antal bilder? Det fungerar när jag går in i preview och sen trycker slideshow, men det är meckigt. (Jag har QT Pro installerat)

Svar:

1: man kan sortera efter typ, men inte i kolumn-visning utan bara i symbol- och listvisning.

2: Vet inte om man kan göra det helt automatiskt, men man kan dubbel-klicka på dom små strecken längst ner som man använder för att ändra bredd på kolumnen. Då ändras kolumnen till "optimal" bredd - hela namnen syns, men inget onödigt mellanrum till höger om dom. Om man håller inne "alt"-tangenten när man ändrar bredd på kolumnen så ändrar man alla kolumners bredd.

3: Finder -> Finder (menyn) -> Inställningar -> Allmänt -> Öppna nya mappar i kolumnvy

4: Har ingen aning. För mig funkar det även om jag markerar massa dokument och bara ett är en bild. (då visas bara den förstås)

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-22 01:45
Ursprungligen av Epoxus:

Du kan välja att sortera efter "Typ", men det fungerar bara i List och Ikon läge.

Citat:

3: Hur ställer man in finder så att den kör kolumn visning i alla mappar? Hittade det för ett tag sen men nu har jag glämt hur jag gjorde.

>Finder-menyn >Inställningar >Öppna alla nya fönster i kolumnvy

Du kan bestämma hur alla nya Finder-fönster ska se ut genom att:

- Öppna ett nytt finderfönster (Cmd + N)
- Justera det i den bredd, höjd och position på skärmen du önskar ha det
- Välj den vy du önskar, i ditt fall kolumnvy
- Du kan göra alla kolumner lika breda genom att hålla nere Alt och samtidigt dra i den lilla markeringen nertill på första "pelaren".
- Om filnamnen kapas av, kan du se dem i sin helhet om du håller ner Alt medans du för pekaren över filnamnet.

När fönstret ser ut som du vill ha den, stänger du den utan att göra något mer. Varje gång du sedan öppnar ett nytt Finder-fönster så ser det ut så som du bestämt.

Allt detta enligt en Take Control e-bok som jag varmt kan rekommendera.

/ Terhi

1
Bevaka tråden