Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja med en begagnad Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-22 11:34

Jag har länge funderat på att köpa mig en Mac, nu sitter jag med ett helt hus fyllt av PC-datorer som rullar med olika smaker av Linux. till saken hör också att jag jobbar som utvecklare/konsult, och där pekar trenderna på att man nog bör ha grundläggande kunskaper i OSX i alla fall om man vill kunna svälja hela "icke windoze" segmentet, och det vill man förstås

Så.. funderra på att köpa en billig beg maskin att börja med för att sedan om det är så bra som jag tror (och hoppas) köpa sig en riktig bärbar att släpa runtr och vara lycklig med

Hur bör praktiskt systemkraven vara för att kunna köra OSX med ngn rättvisa? Jag menar, visst kan jag köra Debian Linux med KDE på en gammal PII:a men det är sannerligen ingen behaglig upplevelse...

Tacksam för lite råd

• Medlem
  • 2005-07-22 12:36

Min rekommendation är att tänka Giga. Har du minst en Ghz och en GB, så får du en bra upplevelse av OS X. Det funkar bra med hälften också, men då är det ganska långt ifrån optimalt.

Om du har ett Radeon 9700, eller bättre, så får du en del extra prestanda också.

• Oregistrerad
  • 2005-07-22 16:29
Ursprungligen av stfm:

Min rekommendation är att tänka Giga. Har du minst en Ghz och en GB, så får du en bra upplevelse av OS X. Det funkar bra med hälften också, men då är det ganska långt ifrån optimalt.

Om du har ett Radeon 9700, eller bättre, så får du en del extra prestanda också.

Jag håller med stfm. Giga är en bra lägsta nivå. Kolla oxå att det sitter ett hyffsat grafikkort i den oxå!

/jensa

• Oregistrerad
  • 2005-07-22 16:00

Just nu sitter jag på min första mac: iMac G4 800mhz, 768MB RAM, 160GB HDD, 32MB Radeon 9200 och det flyter på riktigt fint även i lite tyngre program, men jag skulle nog inte rekommendera lägre specs än så.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-22 16:53

En mac mini kanske? Skärmar och tangentbord verkar ju finnas i massor.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-24 08:28

Jodå, jag har varit och vänt vid mac minin, och jag saknar inte kringutrustning. Lite mycket pengar dock bara för att kollla upp om man skall slå till på en *book senare.
Det var därför jag övervägde att köpa ngn gammal beg endast för utvärdering, man hittar ju sådana här:

Apple PowerMac G3-266MHz 384MB/10GB 8/8/32x CD-RW 2MB moderkortsgrafik + 8MB
ATI grafikkort 10/100Mb nätverk Zip-drive 17" AppleVision med högt &
mikrofon tgtb mus OSX 10.2.8

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-24 09:07
Ursprungligen av elwiz:

Jodå, jag har varit och vänt vid mac minin, och jag saknar inte kringutrustning. Lite mycket pengar dock bara för att kollla upp om man skall slå till på en *book senare.
Det var därför jag övervägde att köpa ngn gammal beg endast för utvärdering, man hittar ju sådana här:

Apple PowerMac G3-266MHz 384MB/10GB 8/8/32x CD-RW 2MB moderkortsgrafik + 8MB
ATI grafikkort 10/100Mb nätverk Zip-drive 17" AppleVision med högt &
mikrofon tgtb mus OSX 10.2.8

Den datorn kommer inte på något sätt göra OSX rättvisa. Visst kommer det att funka men inte mer.

Kolla hellre på datorer med AGP-grafik och minst 16 MB VRAM (helst 32 MB) d.v.s. iBook G3 på 600 MHz (vissa 600-megaherzare har dock inte AGP) eller mer, samt powermac G4 på minst 400 MHz. Dock så ligger begagnatpriserna på dessa datorer ofta såpass högt att det lönar sig enormt mycket mer att köpa en mini.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-24 12:50
Ursprungligen av Peth:

Den datorn kommer inte på något sätt göra OSX rättvisa. Visst kommer det att funka men inte mer.

Det var vad jag trodde, en Mac för en tusing är knappast en muskelburk
Får väl överväga en Mac Mini, men återigen, kanske ska man lägga på ett par tusen till och köpa en iBook direkt då??

Får se vad det blir när skatteåterbäringen ramlar in, kanske hinner minin ramla ner ett par hundra ytterligare i pris .. man kan ju alltid vara optimist

• Medlem
  • 2005-07-24 16:57

Köp en PowerMac G4, tryck i extra ram och en ny HD och OSX kommer rulla ganska fint.

Precis, leta på blocket och andra sidor med efter en billig G4.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-24 18:12

det gör ja, men jag kommer inte så lågt ändå tycker jag, inte så att det skulle vara lönt i jämförelse med en Mini Mac för 4600:- som jag förstått det? Som sagt, skärmar och kringutrustning har jag alldeles för mycket i alla fall så det är inget problem

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-24 23:34

Vad du än gör så köp inte en Mac mini än. Det sägs att det kommer att släppas en ny mini om några veckor som både är billigare och starkare. Annars skulle jag nog kunna råda dig till att köpa en Mini. Jag vet inte men om man inte lyckas göra något jätteklipp på en gammal PowerMac så är nog Mac minin det billigaste man kan få (om man inte vill att OS X ska flyta på som härsken sirap, vill säga). Dessutom får den plats överalt så du kan använda den som mediacenter efter att den är "förbrukad"

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-25 12:30

Slog mig just, jag får ju ett mecenatkort för mina kvälsstudier per distans, det skall väl göra en ~ 10% tillika om jag förstått saken rätt!? En mini får det nog bli, när de nya väl kommer...

1
Bevaka tråden