Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om *.dat

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Min svärmor har från en kollega i musikbranchen fått ett par texter skickat till sig som är sparade i formatet *dat. Nu vill hon ha min hjälp att läsa dem.

Jag har sökt runt lite på Internet men inte hittat mycket. När jag öppnar den i Word så kommer en enkel text upp men inget mer. Fick tips om VLC men inget funkade där heller.

- Vad används formatet *.dat till i musiksammanhang?

- Hur läser man det?

Det är ju viktigt att vara bra kompis med svärmor så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

mvh
/Martin

Textredigeraren?

Ursprungligen av Mattias H:

Textredigeraren?

Jag har kunnat öppna den i Word och kan säkert öppna den i vilken textediterare som helt. Men det känns som om jag går miste om något.

Det måste ju finns en anledning att att man väljer just *.dat istället för alla andra format som finns för text.

/Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-22 20:49

Är texten du får upp i en text editerare begriplig? Om den är det skulle jag ha kollat storleken på filen, om det bara är text så lär det handla om KB.

Jag tycker det låter som texterna är sparade i en enkel texteditor av något slag. Om det var något annar exempelvis ljud skulle det nog ha varit i ett format du kännt igen, speciellt om det kommer från någon i musikbranshen.

info om formatet.

http://filext.com/detaillist.php?extdetail=.DAT

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-22 21:43

Fred! - Vet inte om du är bekant med att textredigeraren också kan öppna (i varja fall vissa) Word filer. Så den är inte helt det bästa testet för att se om en fil är en ren textfil.

...men, om inte textredigeraren, så har jag svårt att se vad man skulle kunna kolla det med. (Ja, förutom TextWrangler, eller andra editorer. Men jag utgår ifrån att det inte är installerat).

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-22 22:00

Ok, Jag tänkte att eftersom att det utryckligen sas att det rörde sig om texter vad annars skulle det kunna vara?

.dat känns som att det kanske kommer från en pc, men jag vet inte, kan det vara så enkelt?

Ett annat sätt är ju att kolla med den personen som har skickat filen

Lite läsning: http://www.filext.com/detaillist.php?extdetail=dat

Sedan kan det kanske vara en egen påhittad filändelse?

Min flickvän fick ett fil i ett mail med ändelsen .brv. Vi blev mycket konfunderade men det visade sig att det var en enkel textfil och avsändaren använde .brv ändelsen för att markera brev... (ja, det var en Linux användare)

1
Bevaka tråden