Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta program via ssh

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Går det inte att köra grafiska program via på en mac os x via ssh?
Har testat både från en windowsdator med Hummingbird exceed och från en linuxdator men får upp detta felmeddlenade:
Window Server communcations from outside of session allowed for rott and console user only. Could not establish the default connection to the WindowServer.

Några tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 17:44

Kommandot open kan användas för att öppna program i os x-miljön. Antar att du först måste vara "fysiskt" inloggad på macen för att det ska funka.

• Medlem
  • 2005-07-24 22:16

Ville du ssh:a in på macen och starta program?
: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030911125952177&query=ssh

Ville du ssh:a in på linuxen och köra:
: http://www.sgr.nada.kth.se/mac/docs/x11/x11.html

Jag hoppas att det hjälper. Har sett att en del tigeranvändare har haft problem med "ssh -X", prova då "ssh- Y".

Du vill alltså att grafiska program ska köras på Macen, men allt grafiskt ska visas upp i en annan dator och överföringen ska ske via SSH?

Ursprungligen av Marcus K:

Du vill alltså att grafiska program ska köras på Macen, men allt grafiskt ska visas upp i en annan dator och överföringen ska ske via SSH?

Ja. Precis som när man sshar till en vanlig *nix-burk.

Ursprungligen av patrikjj:

Ja. Precis som när man sshar till en vanlig *nix-burk.

I så fall är det nog någon VNC-lösning som du ska använda.

X11 någon? Fast det funkar ju bäst mellan *nix <-> *nix/mac os X

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-25 06:50
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

X11 någon? Fast det funkar ju bäst mellan *nix <-> *nix/mac os X

Det mesta av Mac OS X grafik kör genom Aqua lagret (istället för X11). Dock kan man installera X11, men det man eventuellt skulle se av grafiken är endast programmen som kör i X11 - altså inte så många av Mac OS X standardprogram alls.

Den säkraste lösningen är att köra över VNC (eller Timbuktu eller Apple Remote Desktop, men de kostar pengar) - eventuellt att SSH-tunnel'a VNC trafiken för att säkra den något.

Chicken of the VNCosx har jag användt som server. VNCthing har jag använt som klient. Om än lite långsamt, har det funkar fint för mig.

1
Bevaka tråden