Nja vilken IDE 3.5" P-ATA hårddisk som helst passar.
Vill du utnyttja mer än 128GB på din nya disk så får du med en annan Mac skapa 2st partitioner på disken, 1 på 128gb och en med resten.
Detta är ingen hårdvarubegränsning även om folk vill tro det utan har bara med mjukvaran och drivrutinerna att göra.
I alla fall när det gäller Macar... G3 och uppåt.
http://buggy.no-ip.com/#H%E5rddisk
Jag skulle inte rekommendera detta. Har själv gjort misstaget att "fuskpartitionera" en 160 GB-disk på detta sätt, men senare när jag skulle radera en av partitionerna med skivverktyg så blev det bara några få GB kvar av den partitionen. Det fungerar hyfsat att ha disken uppdelad så här, men öppnas skivverktyg nån gång senare gör man enkelt misstag...
Som sagt, det går att använda större diskar (>128 GB), men partitionera helst då EN enda maxad partition (som automatiskt blir ca 127-128 GB av Imacens skivverktyg). Jag har själv min 160 GB:are i endast ca 127 GB. Det funkar.
Sen var det det där med värme... G3-Imacen har ju ingen fläkt så det är väl alltid en risk att köpa varmare diskar än vad som är original. Jag vågar inte rekommendera nåt annat/värre än det som Macus redan skrivit, men själv hade jag nog köpt en större 120 GB-disk...
Lycka till!