Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm trots "vaken" dator =(

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-24 16:28

Jag har fått ett problem. När datorn har gått ner i vila, och stängt av sig, och jag sedan ska få igång den igen, så hoppar datorn igång, men skärmen förblir svart. Det enda sättet, som det ser ut nu, är att dra ut sladden är väggen, och sedan starta om burken. Detta händer sedan jag monterade det nya Sonnet Serial ATA PCI-kortet.

  • Medlem
  • 2005-07-24 20:05

Jag har haft samma problem med min powerbook... tyvärr inte hitat någon lösning..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-26 01:33

Kanske dags att zappa p-ram?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-26 11:31
Ursprungligen av Max Wik:

Kanske dags att zappa p-ram?

Hur? Vad händer?

Ursprungligen av Max Wik:

Kanske dags att zappa p-ram?

Kan kanske hjälpa, men det hjälpte inte mig...

Jag har samma problem med min PowerBook, och jag har provat, flera gånger, att zappa PRAM och att "reseta" PMU, men tyvärr kvarstår problemet.

Jag tror att felet dök upp efter att jag hade utökat RAM-minnet, så jag misstänker någon form av hårdvarufel (minneskretsen eller minnesplatsen).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-26 12:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan kanske hjälpa, men det hjälpte inte mig...

Jag har samma problem med min PowerBook, och jag har provat, flera gånger, att zappa PRAM och att "reseta" PMU, men tyvärr kvarstår problemet.

Jag tror att felet dök upp efter att jag hade utökat RAM-minnet, så jag misstänker någon form av hårdvarufel (minneskretsen eller minnesplatsen).

Inget att göra åt alltså? Hur zappar man PRAM, och "reseta" PMU?

Ursprungligen av BoP:

Inget att göra åt alltså? Hur zappar man PRAM, och "reseta" PMU?

Här bör du hitta all information du behöver:

Resetting the PMU

How to reset PRAM and NVRAM

Hoppas det fungerar på din dator.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-26 14:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här bör du hitta all information du behöver:

Resetting the PMU

How to reset PRAM and NVRAM

Hoppas det fungerar på din dator.

Det förstnämnda tycks vara endast för PowerBook, och iBook.
Det lustiga är att efter det sistnämnda, startade datorn upp i MacOS 9.2.2, det gjorde den första gången efter att jag monterat PCI-kortet också.

Ursprungligen av BoP:

Det förstnämnda tycks vara endast för PowerBook, och iBook.

OK, vilken datormodell har du?

Här är en länk som handlar om PowerMac G4: Resetting the PMU

Annars finns det en utmärkt sökfunktion på Apples support-sidor. Uppe till höger på de sidor jag har länkat till finns en sök-ruta. Skriv "resetting the PMU" (eller något liknande, prova lite olika formuleringar) där, så ska du nog hitta information som gäller din datormodell.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-26 15:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OK, vilken datormodell har du?

Här är en länk som handlar om PowerMac G4: Resetting the PMU

Annars finns det en utmärkt sökfunktion på Apples support-sidor. Uppe till höger på de sidor jag har länkat till finns en sök-ruta. Skriv "resetting the PMU" (eller något liknande, prova lite olika formuleringar) där, så ska du nog hitta information som gäller din datormodell.

Tack! Har utfört "operationen" nu. När jag körde igång datorn efteråt, bootar den upp i MacOS 9.2.2, och jag får gå in under "Äpplet", och sedan välja startskiva. Väl i Xet, problemet återstår.

Ursprungligen av bossep:

Tack! Har utfört "operationen" nu. När jag körde igång datorn efteråt, bootar den upp i MacOS 9.2.2, och jag får gå in under "Äpplet", och sedan välja startskiva. Väl i Xet, problemet återstår.

Har du provat att ta bort PCI-kortet igen, för att se om problemet kvarstår?

Kanske prova att sätta kortet i en annan kortplats?

Jag har faktiskt inte provat att ta bort den nya minnesmodulen i min PowerBook, så jag har ännu inte bevisat att det är den som är boven...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-26 16:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat att ta bort PCI-kortet igen, för att se om problemet kvarstår?

Kanske prova att sätta kortet i en annan kortplats?

Jag har faktiskt inte provat att ta bort den nya minnesmodulen i min PowerBook, så jag har ännu inte bevisat att det är den som är boven...

Jag har testat med att ta bort kortet, och då är min dator den vanliga trotjänarenigen. Jag har också flyttat kortet från en slot till en annan, men utan någon förbättring.

Jag tycker att det är märkligt att den bootar i 9.2.2, efter reset av PRAM, och även första gången efter det att jag installerade kortet?

Ursprungligen av bossep:

Jag tycker att det är märkligt att den bootar i 9.2.2, efter reset av PRAM, och även första gången efter det att jag installerade kortet?

Nej, det är nog inte så konstigt. "Startup disk" är en av sakerna som nollställs när man zappar PRAM.
Och eftersom det kanske är en lite äldre PowerMac, så är väl OS9 "normalläget" för den.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-26 16:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är nog inte så konstigt. "Startup disk" är en av sakerna som nollställs när man zappar PRAM.
Och eftersom det kanske är en lite äldre PowerMac, så är väl OS9 "normalläget" för den.

Det är en "Digital Audio", 2001, tror jag. Kan inte minnas när MacOS X kom?

  • Medlem
  • 2005-07-30 23:52

Om vi alla som har de problemet börjar ringa till apple och berätta om de och vill få de fixat så måste de göra något tills slut... hände mig en gång att jag inte sparade mitt arbete som jag suttit några timmar med... och skärmen inte ville vakna upp på min pbook... fick stänga av de och köra igång igen till en STOR besvikelse..!!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-31 08:10
Ursprungligen av icep:

Om vi alla som har de problemet börjar ringa till apple och berätta om de och vill få de fixat så måste de göra något tills slut... hände mig en gång att jag inte sparade mitt arbete som jag suttit några timmar med... och skärmen inte ville vakna upp på min pbook... fick stänga av de och köra igång igen till en STOR besvikelse..!!!

Jag har svar på problemet nu. PCI kortet jag köpte var tillverkat 2003. På något forum läste jag att det inte är Sonnet som tillverkar kortet, utan SeriTek. Jag mailade deras support, som sedan ringde upp mig. Kontentan är att mitt kort inte fungerar i en Digital Audio. Det är något i det kortet som sätter stopp för att skärmen vaknar efter vila. Nyare kort fungerar, samt detta kort i andra modeller.

Det här är vad de rekommenderar:

"Hello Bo,

Here is the card model that I highly suggest you to get

http://www.store.yahoo.com/firmtek/sata1ve2plus2.html

We also ofer with a bundle system
http://www.store.yahoo.com/firmtek/sata1ven2p2.html

This card is the PCI-x, you can later use with the G5 "

  • Medlem
  • 2005-08-01 00:13

bra för dig då, men mitt problem är inte löst och jag har en powerbook så lite svårt att skylla på något som jag stoppat in i datorn

1
Bevaka tråden