Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man paketera/skicka en dator?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-24 17:58

Hej,

hade tänkt sälja min iBook och har en intresserad köpare men han vill att jag ska skicka datorn till honom. Jag har kvar originalkartongen (den vita) och min fråga är räcker det med att lägga datorn i den kartongen vid frakt? När man fick datorn från applestore fick man den vita kartongen i en ännu större kartong men det är inte så lätt att få tag i en sådan. Är det ngn som har skickat en dator med posten förut?

Ursprungligen av Flip:

Är det ngn som har skickat en dator med posten förut?

Nej, det finns det nog ingen människa som har gjort.

Skämt åsido, slå in lådan i vanligt omslagspapper och skicka den som ett vanligt postpaket.

Det är väl inga problem att hitta en lite större eller för den delen en mycket större kartong i en stad av Malmös storlek... Hör dig för hos elhandelskedjorna, möbelgrossister eller kolla här:

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=yp&search_word=F%F6rpackningar%2C+tillbeh%F6r+-+Papper%2C+papp%2C+kartong&where=Malm%F6&newSearch=1&street=&zipcode=&area=&match_comp=&match_street=&geo_area=&advanced=&ax=

Posten har färdiga kartonger med förbetald frakt. Jag har själv skickat en PB i en sån. Inga problem.
Steppa in på närmaste postkontor bara, i den mån du hittar något.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-25 00:34
Ursprungligen av Nurell:

Posten har färdiga kartonger med förbetald frakt. Jag har själv skickat en PB i en sån. Inga problem.
Steppa in på närmaste postkontor bara, i den mån du hittar något.

Fick du plats med apples originalkartong i postens paket eller du la pb tillsammans med stötdämpande material bara?

Man behöver ju inte mer stötdämpande material än vad som redan finns i iBookens originalförpackning. Den yttre kartongen som lådan skeppas med från fabriken är bara någon milimeter tjock och används bara för att dölja innehållet/skydda originallådan mot smuts.

Du kan ledigt skicka den i originalådan. Men som Nurell nämner kan du om du vill slå in den i förpackningspapper för att inte göra postanställda avundsjuka på innehållet. Jag har skickat åtskilliga maskiner, såväl PowerMac som bärbara i originalemballage, utan några som helst problem.

/M

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-25 02:43

ok tack

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 09:37

Om jag var köpare av en bagagnad Mac skulle jag bli ordentligt besviken om inte säljaren skulle slå in den fina originalkartongen så att den inte skadades under frakt. Helst skulle jag nog vilja ha den skeppad till mig i en extra omslutande kartong.

1
Bevaka tråden