Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta med Windows till Mac OS X 10.2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-16 20:24

Nu måste jag be om hjälp från någon expert/några experter.

Jag kör en Mac G4 och en PC med Windows 98 i ett nätverk över en Netgear RP114 router.

I Mac OS 9 har jag inte haft några problem att upprätta kontakt med hjälp av PC Mac Lan.

Om jag förstått det hela rätt ska man i Mac OS X Jaguar kunna upprätta förbindelse utan ett program som PC Mac Lan. Jag har dock PC Mac Lan fortfarande installerat på PCn.

Jag har öppnat Apple Talk, skapat användare som ska få ansluta från Windows, satt rättigheter och lösenord, öppnat fildelning för hela hårddisken men när jag ska ansluta från Nätverket i Windows och får upp fönstret som jag skriver in användare och lösenord i får jag meddelandet "unspecified Apple Talk error".

Måste jag slänga ut PC Mac Lan och använda enbart Windows nätverk?

/Ulf A

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 20:29

Inget direkt svar men jag har en WinXP kopplad till min X burk hemma. Startade bara Windows file sharing (eller vad det hette) och sen var det bara att logga in med den användare jag skapat. Inga extragrejor.

• Medlem
  • 2002-09-17 06:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Inget direkt svar men jag har en WinXP kopplad till min X burk hemma. Startade bara Windows file sharing (eller vad det hette) och sen var det bara att logga in med den användare jag skapat. Inga extragrejor.

OK, eftersom jag inte har några problem med Windows 98 och Mac OS 9 så förmodar jag att det är PC MacLan som ställer till det.

/Ulf A

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 10:08

Har problem med att ansluta från 2000 till Windowsutdelad mapp i OSX (10.3.9). När jag ska logga in från PCn får jag Bad password and/or incorrect username?

Visst är det mitt vanliga login/password som gäller? Har testat logga in mot flera olika användare på Macen med samma resultat.

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-03 10:50
Ursprungligen av JonkeL:

Har problem med att ansluta från 2000 till Windowsutdelad mapp i OSX (10.3.9). När jag ska logga in från PCn får jag Bad password and/or incorrect username?

Visst är det mitt vanliga login/password som gäller? Har testat logga in mot flera olika användare på Macen med samma resultat.

Du använder det korta användar namnet?

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 10:56

hm? njae. jag försöker med samma som jag loggar in på macen med på morgonen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 10:59

Personligen valde jag bara "GO>Connect to server..." också hittade den Windows datorns utdelade mappar. =D

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 12:07

Jo från macen till pc'n går det som smort. Det är att ansluta andra vägen det strular.. Från pc'n till macen.

Eller är jag bara trög?

Vad är kort användarnamn?

Senast redigerat 2005-05-03 12:30
  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-03 14:52
Ursprungligen av JonkeL:

Jo från macen till pc'n går det som smort. Det är att ansluta andra vägen det strular.. Från pc'n till macen.

Eller är jag bara trög?

Vad är kort användarnamn?

I MacOSX har man ett såkallat alias och ett användar namn. När du loggar in från listan i login menyn syns alias namnet som tex innehåller efternamn och dylika med mellan slag med mera. Av detta genereras ett namn utan mellanslag eller versaler. Man kan när man anger användar namn redigera kort namnet till vad man önskar. Tex mitt användar namn som alias set ut så här:

Förnamn Efternamn

men mitt korta användarnamn ser ut så här:

förnamn

Det är det korta namnet som är det riktiga användarnamnet.

Men du, det skall inte ha någon skillnad det fungerar ändå för mig med bägge!!! Testade nyss medan jag skrev detta inlägg alltid taget förgivet att man ska använda kortnamnet. Kolla att du har Fildelnings inställningarna rätt inställda. För mig har det alldrig varit problem att få från PC till Mac att fungera. Det har varait svårare att få det fungera andra vägen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 13:42

Dels måste windowsfildelning vara påslagen (systeminställnigar fildelning) Genom att markera den raden ser man även längst ner vad adressen för att ansluta från windows blir. Sedan måste man även under Konton -> "editera" slå på "tillåt användare att logga in från windows". Sen ska det fungera fin fint!

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 15:18

Näe det survägrar. Sabla skrot-windows

Ursprungligen av Bridell:

...Sedan måste man även under Konton -> "editera" slå på "tillåt användare att logga in från windows"...

Nåt editera och slå på hittar jag inte öht under konton.

Jajja. Jag skickar väl filerna per IM istället. Även om det känns surt att ge upp...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 16:43
Ursprungligen av JonkeL:

Nåt editera och slå på hittar jag inte öht under konton.

Jajja. Jag skickar väl filerna per IM istället. Även om det känns surt att ge upp...

1. På Eng OS. System Preferencis -> Accounts (!! OBS inte "My Account").
2. Markera användaren som windows ska logga in som och klicka på Edit User...
3. Skriv in lösenord och se till så att "Allow user to log in from Windows" är ikryssad.

1
Bevaka tråden