Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny på Mac!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vaggeryd
  • 2005-07-27 18:35

Hej!

Jag är ny här på forumet och har tidigare inom journalistiken jobbat på mac. Funderar nu på att skaffa en Mac, antingen powerbook eller ibook, men undrar om man verkligen behöver lägga ner så mycket pengar jämfört med en pc. Jag ska läsa multimedia vid UU och vill arbeta med både grafik och journalistik i framtiden. Kan någon ge mig tips och bra argument för Mac istället för PC?

Hälsningar från Uppsala!

Fördelar med Mac jämfört med PC

Börja med att läsa i forumet "switcher", där finns en tråd "Ironisk tråd..." den är rätt kul...
Fördelarna med Mac får man rätt snabbt klart för sig.

Sedan är det väl som alltid, kvalitet kostar. Jag betalar hellre lite mera i inköpspris
än att behöva komplettera med hela högar med tillbehör innan man ens kan gå ur afären.
För en Mac betalr du för enkelheten, problemfriheten, designen och funktionen.

Själv har jag tagit beslutet att aldrig mer i hela mitt liv äga/lån/hyra en PC.
Då kanske du förstår lite vad det hela gäller....

Ex, jag lånar farsans digitalkamera, Nikon 3200, får med fyra skivor med PC-installations-gunk.
Inget till Mac... jaja, pluggar i sladden, iPhoto startar, "34 Bilder i kameran, vill du importera?"...
Allt bara funkar, inget strul...

Fast vill du sitta och skyffla skivor med drivrutiner, vara rädd för Internet och alla dess virus/trojaner/skit-o-elände och ha en allmänt osexig dator... köp nåt fråm Dell
-den här veckan får du med 2 kartonger blodtryckssänkande utan extra kostnad....

Jeremiah

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-27 20:14

UU har bra avtal med Mac leverantören.
UU har gjort det i många år.

Så du behöver inte bli nervös. UU är välbevandrad inom Mac världen.

Tänkt på att de stora tidningarna och inom videoföretaget använder Macar, så det ligger i tiden för dej.

Inga virus, lätt att komma igång o.s.v.
Kolla i forum här om Switcher ! Trevligt att läsa faktiskt !

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-27 21:52

Mac bara funkar...helt enkelt.
Tom min Logitech webcam fungerade me ett litet program...i och dra igång programet så kunde man börja plåta direkt! Ända som inte funkade va mitt nätverskort som jag behövde installera drivrutiner för...;)
Annars bara funkar det mesta helt enkelt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-27 22:07
Ursprungligen av ez0r4y:

Mac bara funkar...helt enkelt.
Tom min Logitech webcam fungerade me ett litet program...i och dra igång programet så kunde man börja plåta direkt! Ända som inte funkade va mitt nätverskort som jag behövde installera drivrutiner för...;)
Annars bara funkar det mesta helt enkelt.

Mnjaa?? Min skärm vägrar att lysa upp, efter det att jag installerade ett Sonnet Serial ATA PCI-kort, efter att jag satt min G4 i vila, eller den själv gått ner i vila. I övrigt kan jag bara instämma med övriga talare/ skribenter här. Du undviker att få grå hår i förtid osv.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-27 21:56

Föresten, sitter man med Windows så är det bara en fråga om NÄR det ska krasha, inte OM det ska krasha. Det är det inte i OSX...ända som har krashat är Safari och QuickTime, men berodde på filmen. Också inga virus...=D

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 15:01

Ska PCI kortet vara Mac compatibelt då?

1
Bevaka tråden