Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rangordna Macar efter bullernivå!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 16:55

Jag tänkte göra en ovetenskaplig undersökning om bullernivån hos både nya och gamla Mac-modeller. Det finns många diskussionstrådar i forumet om olika Macar men jag tänkte att vi skulle samla ihop erfarenheterna under en och samma tråd som alla lätt kan hitta. Tanken uppstod ur mina egna funderingar kring eMacens bullernivå. Det som kanske är mest intressant i undersökningen är fläktljudet. Rösta helst efter egna erfarenheter, inte det ni hört eller läst!

UPPDATERING: Jag hade tänkt att skapa en omröstning med alternativ för olika Mac-modeller men insåg att den funktionen passar inte bra. Man kan bara rösta på ett alternativ. Även om man kan rösta på flera alternativ blir rösterna lika värda; de visar inte rangordningen. Tänkte att man kanske kunde lösa det genom att klicka olika antal gånger på olika alternativ men det blir också fel resultat om man inte röstar på alla alternativ. Får se om forumadmin har någon lösning. Tills dess får vi skriva egna listor. Här är min lista:

PM G4 QS 733/867 Högljudd

PM G4 PCI/GE 350/400

PM G5 2x1,8 GHz Tyst

Senast redigerat 2005-07-30 02:21
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-28 17:05

Power Mac G4 blev väl allt bullrigare med åren. När CPU-fläkten och de lilla fläkten som kyler CD-brännaren kom till så adderades deras buller till de tidigare fläktarnas oväsen. Det var väl först när den allra sista varianten på MDD med FireWire 800 som Apple fattade att kunderna inte gillade detta och därför ansträngde sig lite för att tysta ner den en aning.

Även iMac har väl blivit bullrigare med åren. iMac G3 slot-loading var fläktlös och lika tyst som G4 Cube. iMac G4 lät lite mer med sin fläkt och iMac G5 låter väl ytterligare lite mer med sina fläktar.

Dilemmat är väl att snabbare processorer alstrar mer värme och kräver mer kylning i form av fläktar.

Sen kan väl vätskekylning, som på de senare G5:orna, vara en bra lösning som inte väsnas lika mycket.

Eller så går man över på andra processorer som t ex Intel som inte alstar lika mycket värme i förhållande till prestanda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-01 00:47

Intressant! Hur skulle du ranka dina bullererfarenheter?

Jag tycker att min iMac G4 bullrar precis för mycket för att jag egentligen skulle vilja spela in i samma rum. Men vad ska man göra? Lite kan man bota med EQ i ProTools men inte allt. Borde skaffat en PB istället...

För annat bruk stör det inte, typ Safari+iTunes.

1
Bevaka tråden