Jag installerade Netscape 6.2.2 och så här lyder min rapport:
Idag läste jag att en ny Netscape 6.2.2 hade släppts. För några dagar sedan installerade jag Mozilla 0.9.9 - en mycket bra version.
Jag laddade hem Netscape och blev besviken (som vanligt). Den är antagligen på väg ut igen. Följande lyckades den med under tio minuter:
1. Ändra startsida i Mozilla (d.v.s när jag startade Mozillan hamnade jag på Netscapes sida, trots att inställningen i denna läsare är korrekt - d.v.s att den ska hamna på Mozillas sida).
2. Den kan fortfarande inte köras tillsammans med Mozilla. Den vägrar starta om Mozilla är igång, som vanligt.
3. Den klarar inte av LINK-taggar, eftersom det fortfarande är Mozilla 0.9.4.1. Stödet för dessa finns i alla Mozillor från 0.9.5 och har alltså fortfarande inte införts i Netscape 6. Jag har denna finess påslagen och blev irriterad över att senaste Netscape fortfarande inte stödjer den. Nu är det dock bara Lynx, iCab och Mozilla som stödjer denna W3C-standard. Explorer klarar dem inte heller.
4. Geckomotorn är 2002-03-15?? I Mozilla är det 2002-03-10, men jag kan ju bräda Netscape med en Nightly Build. Märkligt att Netscape lägger in en nyare Geckomotor i en så föråldrad konstruktion som 0.9.4.1. Det är ju nästan som att försöka installera moderna motorer i en DC-4 från 40-talet:-)
5. Den vill att jag ska registrera mig hos Netscape vid start (varför, det slipper jag med Mozilla, minsann).
6. Inställningarna går mycket trögt och segt (fördröjningar etc). I Mozilla sker detta utan några problem (det är m.a.o jobbigt att ställa in Netscape p.g.a denna tröghet).
Med andra ord är jag fortfarande inte nöjd med Netscape 6. Jag rekommenderar Mozilla i fortsättningen också och den läsaren blir bara bättre för var dag, framförallt nu när den snart når 1.0.
Chimera är en annan trevlig läsare som börjar hyfsa till sig (d.v.s lämna stadiet där den kraschar en gång var tionde minut). Jag ska prova Chimera 0.2 när den blir färdig.