Tar upp denna gamla tråd. Har samma problem i Safari i 10.4.2 (senaste uppdateringarna). Vissa sajters kursiver visas konstigt. Tex MacPro. Men om jag kopierar texten och klistrar in i tex Textredigeraren så blir den läslig direkt, trots att typsnittet ser likadant ut.
Har försökt följa råden. Ibland funkar det att avaktivera typsnitt (tex helvetica Neue) och rensa cachen, med tex Font Finagler men efter en dag eller två så är problemet tillbaka och verkar nu handla om ett annat typsnitt. Senast Helvetica Bold Oblique och Courier Oblique.
har dessutom hittat samma fel i html-sidor som kommit och visas i Mail. Fast där är det nu Courier som ger konstiga kursiver.
Har fått känslan att det kan ha med om programmen som läser använder Cocoa eller Carbon. Textredigeraren (där allt funkar) är väl helt Cocoa eller? Medans Safari och mail är nån sorts mix. Dessutom är det ju bara kodningen på vissa websidro som blir feltolkade. Tex ovan nämnda Renault-sida, och MacPro. Och inte i Textredigeraren eller Firefox. Antagligen är det en bug i nåt html-tolkningsbibliotek i systemet. jag kan ha fel, och det spelar egentligen ingen roll. jag vill ha en permanent lösning på symptomet. Nån som vet? Finns några referenser till detta fel på nån suppport eller apple-sida? Mer info? Tacksam för alla idéer!