Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirus & brandvägg - Ett måste eller inte?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ny i Mac-världen och har läst en del om att det inte är nödvändigt med antivirusprogram på Mac OS, stämmer det. På mina PC har jag uppdatering och virussökning varje natt, och skulle aldrig fundera på något annat.

Om det är rekommenderat med antivirus, vilket rekommenderar ni. Jag har OS X 10.4.2. Jag kör med Norton på PC-sidan med tillfredsställelse. Alla verkar kosta ungeför lika mycket iaf.

Hur är det med den inbyggda brandväggen i Mac? Jag har inte gjort några större djupdykningar i funktionaliteten, endast konstaterat att det finns en. Hemma har jag en WatchGuard hårdvarubrandvägg, så jag har inte brytt mig om mjukvaruversionen i Macen. Är jag däremot på allmänna ställen och surfar trådlöst, kan det vara en idé att ha koll på situationen. Är det några ändringar man bör göra, eller funkar standardintällningen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 11:58

Jag har Norton antivirus på min dator, men det är bara för att slippa alla jobbiga Wordmacro-virus. Flera SMTP-serverar släpper inte igenom bilagor med macrovirus i. Inget konstigt med det men tex BBB's server skickar inget felmeddelande vilket kan vara livsfarligt när man jobbar med viktiga saker och tror att mail gått fram.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 12:00

Behövs inga antivirusprogram då det inte finns några virus till Mac. Enkelt och smärtfritt.

• Medlem
  • 2005-07-29 12:03

Jag har kört utan antivirus och speciell brandvägg sen 96 och det har fungerat klockrent.

• Medlem
  • 2005-08-14 21:55
Ursprungligen av maco:

Jag har kört utan antivirus och speciell brandvägg sen 96 och det har fungerat klockrent.

Tänk, det har faktiskt jag också!!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-15 23:18

Vad jag vet kan Macen faktiskt bli smittad av de flesta virusen men inget kommer att hända. Det som är farligt är att det kan sprida sig till en PC i samma nätverk.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-15 23:31
Ursprungligen av Rayden:

Vad jag vet kan Macen faktiskt bli smittad av de flesta virusen men inget kommer att hända. Det som är farligt är att det kan sprida sig till en PC i samma nätverk.

Det där är nog en bland många "historier" som IT-tekniker använder sig av för att de saknar kunskap. Finns ingen relevans i det.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-29 12:09

Starta brandväggen i Macen. Det kan aldrig skada att ha den på. Du behöver inte göra några inställningar utöver öppna upp för fildelning o s v ifall du använder det.

Jag har använt Virex som ingår när man tecknar .mac-abonnemang. Men den har aldrig hittat något virus hos mig.

• Oregistrerad
  • 2005-07-29 12:39

Jag har aldrig hört talas om någon som har fått virus på Mac. Det fanns väl en falsk demoversion av MS Office som raderade hårddisken, men jag vet inte om det hade hjälpt med antivirusprogram då.

Kul att Bill Gates har switchat och börjat prata svenska. Det trodde jag aldrig.

Ursprungligen av Kristjan:

Kul att Bill Gates har switchat och börjat prata svenska. Det trodde jag aldrig.

Bill Gates vill ha världsherravälde, då bör man tala alla språk.

Det verkar som jag kan hoppa över antivirus. Känns lite märkligt eftersom antivirus är det första jag alltid har installerat på en PC innan jag gått vidare med annat.

Tack för svaren, verkar som alla är överens om detta med antivirus.

Sådär!

Nu är brandväggen aktiverad om inställd så gott jag kunde.

Bara jag kommer åt Macen från PC:n nu.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 17:31

Nä, Antivirus behövs inte. Men brandvägg kan faktiskt aldrig skada, för även om någon som går in i din dator inte skadar något så kan den personen ändå kolla igenom saker som du vill att han inte ska kolla igenom. Så tycker nog du ska slå på OSX inbyggda brandvägg:

Äpple>System Preferences...>Sharing>Firewall

Tror det är brandväggen iaf...=P

Är dock ingen igenklig nödvändighet, men skadar som sagt inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 21:02

Klicka i Windows-delning under Fildelning i Systeminställningar.

• Oregistrerad
  • 2005-07-30 08:30

jag anser att virusprogram är onödigt. Hela OSet är byggt på sådant sätt att användaren inte ska kunna förstöra systemet. Du har helt enkelt inte "permissions" att ändra och ta bort viktiga filer. Samma sak gäller alla andra UNIX-dialekter. Jag har aldrig kört virusprogram i linux heller. Inga problem.

mycket lycka...

• Oregistrerad
  • 2005-08-14 18:41

En annan fördel med att ha Norton inernet security på sin Pc var att den tog bort all reklam ifrån internet sidor när man surfade. I safari har man reklam överallt. Har provat med Adblock i firefox men den funkar inte lika bra bland annat är det ett evigt tryckande på adblock varje gång man uppdaterat sidan och det kommit en annan reklam banner.
Finns det inget program till Mac som enkelt tar bort reklam?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-14 19:10
Ursprungligen av Cappachino:

En annan fördel med att ha Norton inernet security på sin Pc var att den tog bort all reklam ifrån internet sidor när man surfade. I safari har man reklam överallt. Har provat med Adblock i firefox men den funkar inte lika bra bland annat är det ett evigt tryckande på adblock varje gång man uppdaterat sidan och det kommit en annan reklam banner.

http://culater.net/software/PithHelmet/PithHelmet.php

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-14 19:19

Bocka för "Blockera popuppfönster" under Safari-menyn.

• Oregistrerad
  • 2005-08-14 20:55
Ursprungligen av classic:

Bocka för "Blockera popuppfönster" under Safari-menyn.

Det blockerar ju bara popup fönster.
Jag menar reklam annonser som ligger inne i sidorna. Exempelvis på aftonbladets sida är där mängder med banners flash fönster. Allt sånt slöar ju ner sidorna när man surfar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-14 21:00

Jag menar reklam annonser som ligger inne i sidorna. Exempelvis på aftonbladets sida är där mängder med banners flash fönster. Allt sånt slöar ju ner sidorna när man surfar.

OK, jag missförstog dig.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-14 21:12

Se mitt meddelande ovan.

• Oregistrerad
  • 2005-08-17 22:40

Har provat med Adblock i firefox men den funkar inte lika bra bland annat är det ett evigt tryckande på adblock varje gång man uppdaterat sidan och det kommit en annan reklam banner.

Som vara mer aggressiv! Använd jokertecken (*) för att blockera mer, exempelvis:

http://ad.*
*.tradedoubler.com/*
*/ad/*
*/banner/*

.. o.s.v..

• Oregistrerad
  • 2005-08-16 00:36

hittills har inget själv-duplicerande virus blivit skrivit som supportar (?) os x... Unix-delen gör det väl ganska så omöjligt men så länge man alltid har det viktiga på backup har man aldrig ngt att oroa sig för... windows, mac eller linux...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 08:38

på kul körde jag antivirus på alla mina burkar inatt,

1 iBook 0 Virus
1 PB 0 Virus
1 PM 0 Virus

1 IBM Thinkpad 13 Virus
och ett trettiotal andra grejer den varnade för...

hmmmmm...

Det var första gpngen jag körde Antivirus på mina Mac, men på PC´n lörde jag antivirus för kanske en vecka den + att jag har en installerad brandvägg

Gotta love that Mac...

/Tangen

//// Och nu måste jag avinstallera Antivirus programmen i maccarna igen

1
Bevaka tråden