Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörigheter i PureFTPd

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-29 21:04

Hur ställer jag in behörigheter (skriva, läsa osv) för kontona i PureFTPd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 12:33

Använd pures system för virtuella users och sätt ägare för filer till ett annat konto, t.ex. ditt eget. Resten, t.ex. Pures användare, till read only.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-31 23:41

tror du dkulle kunna utveckla det där lite? tycker systemet för kontohantering är fetkryptiskt.

Det är inte så att ni pratar om olika saker?

Carfo pratar om behörigheter till mappar på den dator som är ftp-server.
Jag tror xtimmyx pratar om behörigheter för en person som ansluter till ftp-servern.

Vad händer om du skriver en nolla i Transfers: Quotas: users can store a max of 0 files
Det borde väl förhindra uppladdningen.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 08:31
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är inte så att ni pratar om olika saker?

Carfo pratar om behörigheter till mappar på den dator som är ftp-server.
Jag tror xtimmyx pratar om behörigheter för en person som ansluter till ftp-servern.

Vad händer om du skriver en nolla i Transfers: Quotas: users can store a max of 0 files
Det borde väl förhindra uppladdningen.

Jo det är så som du säger jg menar, det läser ju problemet med uppladdning, vilket iofs inte är det största problemet. Det största problemet är konsekvensen om någon kompis skulle vilja "busa" och slänger 150gb, dvs tömmer hela min externa hårddisk, eftersom dom har behörighet till det. Det är det jag vill förhindra.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 09:24

Jag har kommit fram till en sorts lösning. Jag kan lägga min Hårddisk som "Virtual Folder" för där kan jag ställa behörigheten. Problemet är bara att jag kan bara ställa behörigheten "read & write", så fort jag väljer "read only" och klickar på något annat ställer den tillbaka sig till "read & write".

Vet inte hur du gjort men jag skapar alltid en nya virtuell användare för varje person. De får då en egen mapp att jollra runt i och kan inte skada någonting.

Om dina användare ser hela din hårddisk är det dags att stänga av servern och börja från början igen. Om du bara följer de grundinställningar programmet har så blir det rätt automatiskt. Kasta preferencefilerna så börjar den om från scratch nästa gång har jag för mig.

Om du vill ha en mapp där flera kan samsas så kan du lägga till en virtuell mapp för varje användare (fliken Virtual Folders). Denna virtuella mapp sätter du läs- eller skriv-rättigheter på för varje användare.

Jag hoppas du sett att du kan stänga av anslutning för guests i inställningarna.

Alltså... skapa en mapp någonstans på hårddisken som du har som gemensam ftp-mapp. Denna mapp pekar du till som virtuell mapp, inte hela hårddisken.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 09:59

Alltså... skapa en mapp någonstans på hårddisken som du har som gemensam ftp-mapp. Denna mapp pekar du till som virtuell mapp, inte hela hårddisken.

jo så har jag gjort, men jag vill också att dom ska kunna tanka från hela hårddisken.

Ursprungligen av xtimmyx:

jo så har jag gjort, men jag vill också att dom ska kunna tanka från hela hårddisken.

Nu säger jag inte det här för att vara dum, men du är galen...

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 10:12

Nu säger jag inte det här för att vara dum, men du är galen...

jag syftar på min externa, inte den jag har systemet på

men hur som helst, hur tar jag bort alla prefs och det?

Det ser ut så här när det är klart.

_

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 10:26

jag har kommit fram till att felet bara uppstår på den externa hårddisken, allt fungerar skitbra i övrigt, bortsett från mapparna utdelade på den externa disken, där alla har full behörighet av okänd anledning.

Ursprungligen av xtimmyx:

jag har kommit fram till att felet bara uppstår på den externa hårddisken, allt fungerar skitbra i övrigt, bortsett från mapparna utdelade på den externa disken, där alla har full behörighet av okänd anledning.

Ta info på hårddisken. De finns en kryssruta där som säger "bortse från ägarskap...". Är den ikryssad?

Hur beter sig programmet om du skapar en mapp på hårddisken och har allting i den mappen. Någon skillnad?

Ok. I ditt fall är "hårddisk" samma sak som mapp kan man säga.

Sök på "pure" i alla biblioteksmappar och kasta dessa filer och mappar om du vill börja på scratch. Kanske behöver du inte göra så nu när det där med hårddisken redde ut sig.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 10:34

Menar du i Finder? Där finns ingen sån kryssruta alls. Och att dela ut alla mappar på hårddisken serparat har jag testat med men det hjälper inte :/

vet inte om det hjälper nått men:
www.frip.dk/xtimmyx/ftp.jpg

Värt att notera kan vara att det kommer upp en ruta där det står "Permissions did not need to be modified" när ajg försöker lägga till en mapp från den externa hårddisken.

Jag menar i Finder. Markera disken och ta info. I botten finns en sådan kryssruta. Om den påverkar i det här fallet vet jag inte men det vore intressant att veta om den är aktiverad.

I din bild så ser jag att du har användares behörigheter satt till ftp/ftpgroup. Där vill du ändra till dig själv så det står xtimmyx/admin istället. Annars har inte du rättigheter att ändra i mappen i Finder. Då måste du verifiera så fort du petar i mappen.

Jag skulle ändå rekommendera att du låter hårddisken vara och jobbar i en ftp-mapp på hårddisken istället. Jag tror det blir lättare.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 10:52

nope den kryssrutan finns inte där (se länk)
problemet är att jag måste ha den hårddisken utdelad, sen om det är i flera mappar eller hårddisken i sig är skit samma. för ajg har typ 150gb på den hårddisken som jag vill mina vänner ska ha tillgång till. och min interna är på 40. så där uppstår lite av ett problem
www.frip.dk/hdd.jpg

Din länk funkar inte men det borde se ut så här

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 11:23

Det första du kan börja med är att formatera om den i mac-format. Lacie levererar sina hårddiskar färdigformaterade i pc-format.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 11:38

o faan, kan jag göra det utan att radera datan på?

Nej det går inte. Om du inte hunnit fylla på så mycket än kanske du kan hitta någon polare att temporärt ladda upp till och sen tanka tillbaka när du formaterat. Eller låna någon annans hårddisk.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 11:56

ok, jag återkommer med resultat senare. tack för hjälpen så länge.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 00:27

Nu fungerar allting, bortsett från att de behörigheter jag sätter för vrtual folders bara fungerar i själva mappen och inte i undermapparna.

Är det ett stort bekymmer? Jag har lite svårt att se framför mig hur det påverkar när man inte vet hela upplägget. Det viktigaste är väl att de inte kan klättra uppåt i filträdet så att säga.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 08:43

Ja det är ett ganska stort bekymmer, när man kommer in på servern har jag bla en mapp som heter pictures som innehåller drygt 2000 foton jag tagit, om någon får för agi att ta bort dom (vilket ajg iofs inte tror eftersom den bara är tillgänglig för kompisar) eller om någon av misstag råkar ta flytta istället för kopiera så är typ 2-3 års foton borta. (Ja jag har självklar backup på fotona men jag tog det som ett exempel, allt på servern har jag itne backup på).

Du kanske kan flytta ut mappen med foton till root-nivå på disken och lägga in detta som en egen virtuell mapp i listan?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 08:53

Tyvärr. med fotona skulle detta fungera men vissa saker behöver verkligen undermappar. Det är ju skitskumt ju. En ftp-server ska väl banne mig (underbara småland ) klara av undermappar.

1
Bevaka tråden