Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionering till NTFS skadade andra partitioner

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 22:38

Så.
För några dagar sen skulle jag partitionera en partition som jag inte använde för något till ntfs i Windows, när jag hade gjort det så var allt bra men när jag startade om datorn så var allt på den hårddisken borta.
Dvs, 4 år och äldre kod jag skrivit + backupper på projekt jag håller på med just nu.
Idag skulle jag installera Tiger så jag gjorde backup-images för hemkatalogerna och skickade över till Windowsdatorn, den ena var 23 gb och den andra ungefär 5.
Jag formaterade hårddisken som Tiger skulle ligga på och installerade, allt går bra.
Sen kommer jag till uppackningen av all backup:ad data, och jag märker att vissa filer är helt tomma.
Jag laddar över backup-imagen igen och det är likadant, så jag kollar hur stora de är i Windows. De är 4 gb.
Windows hade tydligen klippt av mina backups vid 4 gb.
I de backupsen hade jag de projekt jag håller på med nu för tillfället, ett operativsystem som jag hållt på med i tre år och ett bibliotek som började bli riktigt bra.
Alla mina projekt är nu borta + all kod jag någonsin skrivit, tack vare Windows.
Någon som har någon idé om vad jag kan/ska göra nu? För det har inte jag.

Senast redigerat 2005-07-29 23:02

Har du inga riktiga backuper? Dvs. på annat medium än disken du gjort backup på?!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 22:51

Nope, jag trodde två hårddiskar skulle räcka...

Testat nåt räddnings program? Fins nog massor till windows, men ett som funkar relativt bra för många på Mac är Data Rescue X.( www.versiontracker.com )

Ursprungligen av apple4ever:

Testat nåt räddnings program? Fins nog massor till windows, men ett som funkar relativt bra för många på Mac är Data Rescue X.( www.versiontracker.com )

När det gäller Windows har jag hört att följande är bra: http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-07-30 00:03

Är du säker på att det är ntfs på din windowspartition? FAT32 har nämligen en max filstorlek på 4 GB vilket låter väldigt likt den storlek som du fått på filerna. NTFS begränsning på filstorlek ligger på samma storlek som partitionen vilket är 2 TB

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 00:13

Vet att FAT32 har den limiten, tänkte på det först, men det är NTFS på den.

Frågan är ju på intet sätt nu men frågan du bör ställa dig är om innehållet verkligen är värt att räddas och till vilket pris?

IBAS är ju erkänt duktiga på att ta fram data som kan se ut som förlorat... Det finns program att testa med själv men ingen garanti kan ges i dom fallen du testar dig fram på egen hand.

Många säger att just deras innehåll är väldigt viktigt men när det börjar att handla om 8-10 tusen kronor för att rädda innehållet på en disk så har det visat sig i dom flesta fall på detta forum att så viktigt var det ju inte...;)

Lycka till med vad du än väljer.
Vänligen Tomas

1
Bevaka tråden