Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybliven iBook-ägare med strulande skrivare och nätverk med PC

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

Har inhandlat en ibook nu (ja jag vet att de släppt nya nu men strunt samma ). Har lite nybörjarfrågor som gör mig galen!

1. Har en PC med Windows XP som står som kombinerad workstation/filmdator kopplad till lcd-tvn i vardagsrummet, till den är också en Canon Pixma IP3000 skrivare kopplad via usb. Jag har delat ut skrivaren på pc'n men kan fasiken inte ansluta den på macen. Sökt halvt ihjäl mig här på forumet och testat diverse saker men utan något vidare resultat. Har laddat hem drivrutin från Canons hemsida till Mac osx men verkar inte funka eller så hittar ja inte drivisen... Har också testat gimppaketet men där finns inte den skrivaren med.

2. Har delat ut mappar på pc'n och försöker ansluta från finder med äpple + K skriver smb://192.168.0.X och får då skriva in lösenord och användarnamn men det fungerar inte, blir felkod -36. Har också testat att gå igenom macintosh HD sen klicka på nätverk och sen på pc'n som ploppar upp där men då säger den att jag måste reparera alias eller nåt sånt. Hjälp!

Så om man kunde få lite klarhet i dessa bekymmer skulle jag bli glad. Trodde ju inte i min vildaste fantasi att det skulle vara så här jäkla krångligt

Hej!

Jag hade nyligen problem på min nya PB. Jag har en utdelad skrivare på min PC, men fick hela tiden felmeddelande. Det gick bra att installera den på Macen, men det var stört omöjligt att skriva ut. Jag fick då nedanstående länk som löste det för mig. Du är inne på rätt väg, det är Samba-protokollet som ska användas (åtminstone var det endast det som funkar för mig).

Först måste du se till så att du har rätt protokoll på PC:n. Kolla på nedanstående länk för det:

http://www.ifelix.co.uk/tech/3002.html

För att få till installationen av skrivaren är det beskrivning på nedanstående länk:

http://www.ifelix.co.uk/tech/3009.html

Nu är det skriver för Panther. Det ser inte likadant ut i menyerna på Tiger, "Avancerad" saknas. Det löses genom att du håller ner "alt"-knappen då du trycker på "Lägg till". Inga speciella drivrutiner ska behöva installeras på Macen.

Lycka till!

• Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-30 19:17

kolla om du har en brandvägg på pc´n för jag hade det problemet när jag sängt av brandväggen funkade allt..

Tack för tipsen! Löste fildelningen med pc'n genom att följa nån guide att ta bort så att den skickar lösenorden krypterade.

Problemet med skrivaren kvarstår dock till en viss del. Nu får jag inget felmeddelande eller nåt utan utskriften passerar printerkön precis som den skrivits ut MEN det händer inget med skrivaren, den blinkar inte ens till. Kollar man loggen i tex cups eller va de heter (webbgränssnittet) så står det att den skrivit ut följande jobb "successful". Verkar helmysko, utskrifterna hamnar typ i rymden Någon som har något tips om det?

En annan grej, när man kör det där webbgränssnittet, cups eller va de heter, localhost:631, ja ni förstår säkert. När man ska konfa så frågar den efter namn och lösenord, men den vägrar ta mitt användarkonto, behöver man skriva in något adminkonto, typ root eller nåt? Hur sätter man lösenord och sånt på det?

1
Bevaka tråden