Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfattning av fläktljud?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-02 16:45
Ursprungligen av olaf johansson:

Tiger ökar surret i Mini. Trist. Jag har precis varit hos öronläkaren och konstaterat att jag måste hålla mig väck från allt buller. Min G4 låter mycket högt, i synnerhet effter jag tryckte in en slav-HD. Ljudet oscillerar som hos ett gammalt propellerplan. Har stått ut i flera år men nu när jag fick papperet från audiotestet i min hand måste jag se till att elliminera detta oljud som visserligen inte är öronbedövande, men i gengäld exponeras jag för ljudet 8 timmar om dagen. Så en Mac Mini var vad jag hade tänkt köpa. Säljaren på Apple center sa att fläkten nästan aldrig går i gång men det är uppenbarligen lögn ... finns det någon knäpptyst dator från Apple?

Alltså, vi pratar inte om något oljud här. Vi pratar om teknikbögar som uppmärksammar minsta lilla förändring i systemet. Mac Minin hörs inte. Jag har min stående en bit ifrån själva skrivplatsen och då finns det ingen chans i helvette att ens höra om datorn är på eller ej. Men som sagt. Vi snackar inte många decibell alls här.

Gå iväg till en applestore och lägg örat emot minin och lyssna själv vet ja.

• Oregistrerad
  • 2005-09-13 13:25

Tveksam till att det finns helt tyst dator (en av Apple gamla imacar va helt fläktlös). Om du behöver en tyst miljö så är nog en ljudhuv det som behövs. Ganska dyra att köpa dock.
http://www.vexers.se/

Men det går att bygga själv om man är lite händig. Egentligen räcker det att bygga en låda (eller ta ett gammalt skåp som jag har gjort) och se till att alla in och utgångar byggs med ljudfällor. Exempel på ljudfällor:
http://tekniken.se/docs/info/box/image31b.jpg
Dämpmaterial förutom de klassiska äggkartongerna finns bl a här:
http://www.kuntze.se/
Du kan hitta dämpmaterial i butiker som säljer bilstereoutrustning

En privatperson som gjort sin PC tyst(are):
http://student.educ.umu.se/~erkwag02/uda28h02/index.html

Mer info kring tysta datorer finns här:
http://www.silent.se/

Det finns flera datoråterförsäljare som säljer tysta fläktar. Ett säkert kort för delar är Elfa.
Bäst är vattenkylning:
http://kylning.com/

Min mac mini är knapt hörbar, måste nästan läggar örat på burken för att höra ljudet... Kör Tiger.

Observera ordet "KNÄPPTYST".
För att få reda på vad knäpptyst är, knäpp med fingrarna

Amerikansa Apple sidan:
Whisper quite! -Tyst som en viskning

------
Jag hör en stor skilldnad på en viskning och en knäpp!!

Men kan någon beskriva exakt hur Mac Mini låter när fläktarna vädrar?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-10-03 19:59
Ursprungligen av apple4ever:

Observera ordet "KNÄPPTYST".
För att få reda på vad knäpptyst är, knäpp med fingrarna

Amerikansa Apple sidan:
Whisper quite! -Tyst som en viskning

------
Jag hör en stor skilldnad på en viskning och en knäpp!!

Men kan någon beskriva exakt hur Mac Mini låter när fläktarna vädrar?

---

Alltså: KNÄPPTYST = "så tyst att man inte ens hör ett knäpp" eller "så tyst att man hör ett knäpp" ???

Jaha, hur är det egentligen? Och hur tyst är då Mac Mini?

Har redan skrivit i ämnet på MacNytt, men repeterar ändå:

Mac Mini är en extremt tyst dator som bara låter när DVD-läsaren spinner upp. Låter den vid andra tillfällen så är det fel på den och då får ni väl använda garantin. För mig var det ingen skillnad på ljudnivån under Tiger eller Panther.

De som påstår att en fullt fungerande Mac Mini låter högt (mätningar visar på 20-30 dB) är antingen lögnare eller har tinnitus.

Punkt!

apple4ever:

Tänk dig ett så tyst rum så att du kan höra hur en kamrat andas. Ungefär så mycke låter datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 13:54

Jag håller med till viss del!
När minin kom med panter så var den nästan helt tyst inte ens ett litet sus...
Sedan installationen av tiger så hörs ett tyst sus som en lååång utandning (försiktig utandning) i ett tyst rum.
Den är fortfarande imponerande tyst dock! i macbutiken hörs den knappt men det beror på omgivningsljuden i en butik, annars är det samma sus som på min.
Jag har inte tinitus och det är inte fel på minin (Kanske den som inte hör den surra har problem med öronen).
Jag har iofs dator bredvid monitorn

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-25 14:16

När jag sitter hemma i en knäpptyst lägenhet så tycker jag fläkten låter extremt hög när den drar igång och att minin låter lite högt även när fläkten är av men ... går jag in till min lägenhetskamrat och startar hans PC så låter den som ett jetplan.

Mikamar det känns som du använder din mac mini på ett kontor, eller så har du aldrig ansträngt den så fläkten startar för då låter en mini, högt nog att vara irriterande för en perfektionist som jag. För mig är ljudnivån ett av det viktigaste argumenten att väga in när jag köper en dator.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-05 21:21

hejsan ni kanske blir lite sura nu när ja säkert ställer frågan för 10e gången.

men min minis fläkt är alltid på, ALLTID, även när alla program är av.
en snubbe sa att han kunde sitta på internet å surfa, men min fläkt låter då med.

jag har inte fyllt hårddisken mer än 4 gig mer än operativsystemet, jag har haft den inne på macsuporten å de sa att det inte va nått fel på den, men va fan, den skulle ju va skit tyst.

jag kan ju inte kolla film för fläkten låter så jävligt.

ha d gött / hjälp mig.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-05 21:55

Efter 10.4.3 uppdateringen började min minis fläkt vara igång hela tiden, innan gick den igång bara lite då och då

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 08:58

Jag har skickat iväg min Mini idag för felsökning, så får jag se vad som händer.
Min var precis ljudlös första månaden, men sedan har den börat att låta mer och mer. Och nu kan jag höra den i angränsande rum som är 10 m från datorn.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-07 09:30

Det kan ju vara så att det med tiden samlas skit i fläkten som leder till obalans och att den låter mer.

Det är också så att Tiger har fler processor igång (bl a DashboardClient) än tidigare varianter på Mac OS X, vilket leder till att processorn får jobba lite mer och utvecklar därför lite mer värme.

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 10:15

I mitt fall hör man att fläkten sätter igång då datorn startar, alltså innan Tigers alla funktioner är inladdade!

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 10:56
Ursprungligen av Macus:

Det kan ju vara så att det med tiden samlas skit i fläkten som leder till obalans och att den låter mer.

Det är också så att Tiger har fler processor igång (bl a DashboardClient) än tidigare varianter på Mac OS X, vilket leder till att processorn får jobba lite mer och utvecklar därför lite mer värme.

Tror det kan även bero på val av fläktar med lägre kvalitet. Tycks vara ett ihållande problem för Apple. Jag har ett irriterande ljud från den ena PSU-fläkten i min G5a – som tystnar om man stoppar den med fingret. Dom som bytt ut den mot en fläkt av högre kvalitet har tydligen fått en dator som lever upp till reklamen "tyst som en viskning". Kommer nog ge mig på en sådant byte snart jag också (efter att ha varit på Apple som bara den när den var ny, utan resultat). Ska bara samla på mig lite mer mod först.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-16 04:39

Ni är bara bortskämda.
När ni provat en AMD64 med 8 hårddiskar kan vi prata om en dator som låter

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 10:22

Jag lämnade in min mini förra veckan för felkontroll och det var ngt galet med datorn, och att de har fått beställa delar för utbyte. De sa inte om det var ett nytt moderkort eller ny fläkt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-17 10:33
Ursprungligen av palb:

Tror det kan även bero på val av fläktar med lägre kvalitet. Tycks vara ett ihållande problem för Apple. Jag har ett irriterande ljud från den ena PSU-fläkten i min G5a – som tystnar om man stoppar den med fingret. Dom som bytt ut den mot en fläkt av högre kvalitet har tydligen fått en dator som lever upp till reklamen "tyst som en viskning". Kommer nog ge mig på en sådant byte snart jag också (efter att ha varit på Apple som bara den när den var ny, utan resultat). Ska bara samla på mig lite mer mod först.

Du har säkert rätt i detta. Apple har så länge jag minns använt fläktar av dålig kvalitet.
Ganska onödigt med tanke på vad lite det kostar med bra riktigt tysta fläktar. Säljer man en dator för 20 - 30 000 kr så är det ju bara löjligt om de har sparat in några tior på att välja fläktar av undermålig kvalitet. Och för att inte tala om vad det kostar med missnöjda kunder och alla reklamationer.

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 10:45
Ursprungligen av Macus:

Du har säkert rätt i detta. Apple har så länge jag minns använt fläktar av dålig kvalitet.
Ganska onödigt med tanke på vad lite det kostar med bra riktigt tysta fläktar. Säljer man en dator för 20 - 30 000 kr så är det ju bara löjligt om de har sparat in några tior på att välja fläktar av undermålig kvalitet. Och för att inte tala om vad det kostar med missnöjda kunder och alla reklamationer.

Ja det är konstigt.

Ursprungligen av Macus:

Skulle snarare vilja säga tvärtom; Apple har generellt sett nästan löjligt hög kvalitet på fläktarna, bortsett från IBM:ar från tidigt 90-tal kan jag inte erinra mig någon tillverkare som haft så extremt hög MTBF på sina fläktar som dem. Däremot har folk svårt att skilja mellan ljudnivå och kvalitet. Delta-fläktarna i vindtunnel-G4:an var tvärtom bland det mest högkvalitativa man kunde få tag på i fläktväg, men då tillkom ju den lilla detaljen att de lät som lövblåsare.

Dock inte sagt att de uteslutande använt bra fläktar, skovelfläkten som kyler CPU:n på iMac G5 var ingen hit direkt. Det kanske är samma typ som i Minin om den har liknande problem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 15:21

Jag tog dessutom och testade att lägga in Panther igen istället för tiger... och ingen skillnad i fläktläte... fortfarande en susning.... enligt macintosh själva så är det ett års garanti om jag inte mins fel... men i konsumentköpslagen står det att det är 2år. så jag få väl lämna in datorn om det låter mer sen.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-27 12:37
Ursprungligen av Khayman:

enligt macintosh själva så är det ett års garanti om jag inte mins fel... men i konsumentköpslagen står det att det är 2år. så jag få väl lämna in datorn om det låter mer sen.

Andra året har vissa begränsningar. Det gäller felaktiga funktioner du först upptäcker under andra året pga att du tidigare inte använt den funktionen eller inte haft möjlighet att upptäcka problemet. Det är väldigt svårtolkat men det här är vad jag har fått lära mig.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-07 18:18
Ursprungligen av Erik J:

Andra året har vissa begränsningar. Det gäller felaktiga funktioner du först upptäcker under andra året pga att du tidigare inte använt den funktionen eller inte haft möjlighet att upptäcka problemet. Det är väldigt svårtolkat men det här är vad jag har fått lära mig.

Tre år det som gäller nu. Tacka EU för det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 17:10

För att bli av med ljudet så har jag hängt upp minin under bordet (synd då den är så snygg och borde ses).
Hur tror ni att det går med värmeutvecklingen? värmen går ju uppåt men tror ni att det är skadligt då bodet stoppar värmen från att gå vidare uppåt.

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 17:26

Alla datorer behöver ju ha lite luft runt sig.
Om den låter störande mkt - i mitt fall kunde jag höra den från angränsande rum, är det kanske dags att lämna in den på service!

Ursprungligen av Khayman:

För att bli av med ljudet så har jag hängt upp minin under bordet (synd då den är så snygg och borde ses).
Hur tror ni att det går med värmeutvecklingen? värmen går ju uppåt men tror ni att det är skadligt då bodet stoppar värmen från att gå vidare uppåt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 17:34

Runt sig har den gott om luft men inte ovanför. vad jag har förstått så hämtar minin luft underifrån...
Nej nej det är fortfarande bara ett sus... men jag vill inte ha ett sus ens
Sedan så blir det ju vibrationer från datorn som fortplantas in i bordsskivan... men det hörs knappt..
vi har det ganska tyst hemma hos oss

lägg in dämpning mellan minin och bordet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 19:20
Ursprungligen av Kellogs:

lägg in dämpning mellan minin och bordet

Har gjort det! i form av en halv cm filt

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-17 18:30

Kvalitet är inte samma sak som effektivitet. Kvalitet är vad kunden uppfattar som något bra. En lövblåsare är bra när man röjer trädgården. En lövblåsare i datorn uppfattas alltid som något mindre bra d v s har i denna tillämpning en dålig kvalitet.

Hög kvalitet har en fläkt som både är tyst och flyttar tillräckligt med luft för att kyla datorn. Den skall även ha en lång livslängd.

Ursprungligen av Macus:

Kvalitet är inte samma sak som effektivitet. Kvalitet är vad kunden uppfattar som något bra. En lövblåsare är bra när man röjer trädgården. En lövblåsare i datorn uppfattas alltid som något mindre bra d v s har i denna tillämpning en dålig kvalitet.

Det är här vi tycker olika, men med tanke på hur språket ruttnat de senaste åren antar jag att pöbeln vunnit och kvalitet inte längre betecknar hur väl en produkt lever upp till tillverkarens specifikationer. Ner med ordet i samma gegga som "lämplig", "bra" och andra ord, och rör om tills de betyder samma sak.

Citat:

Hög kvalitet har en fläkt som både är tyst och flyttar tillräckligt med luft för att kyla datorn. Den skall även ha en lång livslängd.

Skulle snarare påstå att du beskrivit en bra fläkt och inte en högkvalitativ, men eftersom det uppenbarligen är ett mått på hur mycket den får kundernas ögon att tindra antar jag att pöbeln ger dig rätt här också. Annars hade jag nog hävdat att den är högkvalitativ om den levererar precis så många CFM som tillverkaren säger och till angiven ljudnivå, samt om livslängden inom rimliga gränser motsvarar den MTBF som uppges. Jaja...

Bevaka tråden