Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på Mac och Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är ny är och undrar vad skillnaden mellan power pc o power mac är?

MVH

Markus

PowerPC är "processorarkitekturen" i de flesta macintoshar (förutom de testmacar med intel). PowerPC-processorer tillverkas av IBM. PowerPC (PPC) är IBMs motsvarighet till x86 (?).
PowerMac är Apples mest kraftfulla dator. Den jobbar med en eller två PowerPC-processorer beroende på konfiguration.

PS. Rätta mig gärna om jag har fel.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-31 20:17

Vi ska väl för ordningens skull också tala om att de allra flesta Macar, äldre en 1-2 år, har en PowerPC-processor tillverkad av Motorola.
Går vi riktig långt tillbaka så var det Motorolas egen processor ur 68000-serien som satt i alla macar men då var det å andra sidan inga PowerMacar.

Sedan kan vi ju också konstatera att det idag sitter PPC-chips i alla Macar men att är bara de maskiner som är inriktade på proffsmarknaden som heter någonting med "Power".

• Medlem
  • 2005-07-31 22:46

För att komplettera ytterligare kan jag uppdatera er om att PowerPC processorn var ett samarbete mellan Apple, Motorola och IBM. De första PowerPC processorerna som tillverkades, gjordes av just Motorola. Efter hand som tiden gick, och framförallt i de bärbara macarna, satt det IBM tillverkade processorer. Dessa var också strömsnålare än Motorolas föregångsmodeller.

Det som var skillnaden mellan IBM-s och Motorolas var främst kvalitén. IBM-s processorer innehöll aluminium om jag inte minns fel och de litet finare Motorolaprocessorerna hade koppar.

Finns fortfarande ett litet program som man kan ladda ner från internet där man ser exakt vilken processor som sitter i burken, har dock glömt namnet på den.

Om jag minns rätt så är det sen IBM som tillverkat de senare processorerna, t ex G4 och G5. Föregångaren till PowerPC som introducerades med PowerMac 6100, var Motorola 68k processorerna. Dessa började som föregående talare sa med modellbeteckningen 68000, och satt i bland annat Macintosh Plus. Den hade då en klockfrekvens på 8 Mhz.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Dessa började som föregående talare sa med modellbeteckningen 68000, och satt i bland annat Macintosh Plus. Den hade då en klockfrekvens på 8 Mhz.

Onödigt vetande men även Amiga 500 hade 68000 processorn. Kanske dax att damma av den och spela lite.

1
Bevaka tråden