Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Macens tangentbord egentligen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej! Jag undrar lite över hur Apples tangentbord funkar, främst vad gäller åtskillnad mellan olika tangenter.

För ett tag sen fick jag för mig att leta reda på en Amiga-emulator till min 15" Powerbook G4 (OSX 10.3). Jag hade tidigare kört WinUAE på en PC och älskade den. Efter att testat lite har jag börjat köra E-UAE (Unix-program som kör SDL) på macen. MaxUAE finns också men den är rätt slö, E-UAE går för det mesta smärtfritt.

Jag har dock haft krångel med att få tangentbordskommandon som "F1+F11+LeftShift" att funka. Programmet har i dessa fall inte kännt av Shift alls (varken höger eller vänster) och utfört kommandot utan Shift.

Jag läste nånstans att Macar inte gör åtskillnad mellan vänster och höger skift/kommando/alt-tangenter. Är det nån som vet om det stämmer? Handlar det om hård- eller mjukvaran?

En faktor kan vara att jag har en P-book från 2004, som har den gamla ADB-kopplingen för inbyggda tangentbordet (bärbara macar efter 2005 använder USB även internt). Nån som vet om det är någon skillnad mellan USB- och ADB-tangentbordshantering?

Thnx /J

Kort frågat: Nån som vet om en mac känner skillnad mellan höger och vänster Shift?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-15 14:17

Ingen aning. Jag visste inte ens att det faktiskt kunde vara skillnad mellan dem. :/

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-15 23:22

Nej. Macen räknar alltid Shift som left shift.

OK, tack! Ska påpeka detta för killen bakom E-UAE.

1
Bevaka tråden