Hur vore det med en möjlighet att sätta en sorts sökbar flagga på trådar som innehåller ett tydligt definierat problem som kan tänkas ha en eller flera lösningar? Jag har min egen tråd om typsnittsproblem i Safari som nyligen löstes med Anders Täpps benägna bistånd i färskt minne.
Om man kunde markera trådar när man skapar dem så kan de som inte är intresserade av spekulationstrådar, jämförelsetrådar, nyheter, jag-har-beställt-en-ibook-trådar etc få sortera ut de trådar som har ett problem och förhoppningsvis en lösning. Man kan tänka sig att dessa flaggor ska tas med i sökfunktionen när man letar efter en lösning på ett problem man har som kan tänkas vara löst.
Man kan också tänka sig olika flaggor med tex ovan nämnda kategorier, så kan man bredda eller mer noggrannt precisera sin sökning enligt modellen "Nya inlägg" eller "Dagens inlägg" osv. Kategorierna ska alltså inte skapas efter ämne utan efter typ av tråd. Det som känns mest angeläget i den flod av mer eller mindre substanslösa trådar om varför applestore ligger nere, eller om beställda datorers förmodade leveransdatum, är "problem" och gärna med en möjlighet att flagga om den med "problem med lösning" eller nåt liknande.
Är detta möjligt? Är det önskvärt?