Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att åtgärda distorsion?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-01 08:57

Jag har några musikinspelningar i AIFF-format (dels egna och dels som jag fått av andra) som tyvärr spelats in med aningen för hög inspelningsvolym med överstyrning/distorsion som följd. Jag har tidigare arbetet med olika ljudediteringsprogram som Peak och Spark men har nu gått över till DSP-Quattro. Mycket går att fixa till med de olika verktyg som ingår och även med diverse plug-in-program men distorsion verkar vara en svår nöt att knäcka. Det bästa vore naturligtvis att tänka på nivåerna vid inspelningen men om man nu redan har några mindre lyckade inspelningar, så undrar jag om någon har några tips vad som eventuellt kan göras ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-01 20:16

Finns ingenting du kan göra tyvärr.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-01 20:36

Överstyrning heter just så för att signalen går över vad som går att registrera. Och därmed förlorar man ljudinformation som inte går att få tillbaka.

Det går att volymjustera och kompressa distljudet så att det blir mindre störande, men det låter inget vidare. Det blir en obehaglig "bromseffekt". Och som tidigare skrivits så ljudet förlorat i distorsionen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-02 12:38
Ursprungligen av Mattias H:

Det går att volymjustera och kompressa distljudet så att det blir mindre störande, men det låter inget vidare. Det blir en obehaglig "bromseffekt". Och som tidigare skrivits så ljudet förlorat i distorsionen.

Nej, det var allt som jag misstänkte men att försöka få missljudet och bli mindre störande är ju i alla fall något !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 23:16

Om du har tillgång till et riktigt bra eq kan du kanske mildra effekten av det hela, så att resultatet (om ej inte optimalt) blir bätttre (mer musikaliskt) än utan eq.

Enda riktiga åtgärden är att spela in på nytt tyvärr!

1
Bevaka tråden