Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdump med DVD i datorn?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 22:07

Upptäckte just att det inte går att ta skärmdumpar om man har en DVD-skiva i datorn. Detta i OSX 10.2. Hade suttit och sett lite film, och var sen ut och surfade lite. Tänkte ta en skärmdump, men till min förvåning gick det inte. Det hade ingen betydelse i vilket program jag var, det gick helt enkelt inte. Men när jag tog ur DVD-skivan gick det bra. Varör denna begränsning?

ändring: La till lite grundfakta.

[ 18 September 2002, 22:08: Meddelandet ändrat av: PageNotFound. /Per ]

• Medlem
  • 2002-09-18 22:25

Det enda sätt jag funnit på att fixa skärmdumpar med DVD är
a) Med hjälp av Snapz Pro
b) a + ett 16MB Grafikkort typ Geoforce MX2

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PageNotFound. /Per:
Upptäckte just att det inte går att ta skärmdumpar om man har en DVD-skiva i datorn. Detta i OSX 10.2. Hade suttit och sett lite film, och var sen ut och surfade lite. Tänkte ta en skärmdump, men till min förvåning gick det inte. Det hade ingen betydelse i vilket program jag var, det gick helt enkelt inte. Men när jag tog ur DVD-skivan gick det bra. Varör denna begränsning?

ändring: La till lite grundfakta.

Det är väl för att tillmötesgå filmbranschen. man ska bara kunna spela upp filmen men för övrigt inte få tillgång till materialet.

Testa programmet vlc - tror det går att fixa med det programmet

• Oregistrerad
  • 2002-09-18 23:06

Nej, det var inte för att ta skärmdumpar ur filmen. Utan filmen råkade bara vara i dator, så det gick ju bra den här gången, det var ju bara att plocka ur skivan. Jag funderade bara varför Apple hade gjort på det här viset. Det gick ju bra tidigare. Och även om jag nu hade tänkt ta en bild ur filmen så kan väl inte det vara så farligt, det hade ju då bara handlat om en bild. Det är ju inte så att jag ripar en hel film på det viset, det skulle ju bli lönn drykt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-21 03:14

I OSX10.2 så går det inte att ta skärmdumpar när man kör en DVD i DVD-player. Detta gäller i varje fall när man kör med Rage128-kort. Dock fungerar det utmärkt med VLC. Har gjort det flera ggr själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-21 11:27

Mja, filmbranschen ser lika allvarlig på enstaka bilder som hela filmklipp... du får överhuvudtaget inte offentligt återge delar av rättighetsskyddat material utan upphovsägarnas tillstånd. Om du gör det för "enskilt bruk" så är det en annan sak...men det här har vi ju babblat om att antal gånger tidigare...bla,bla...

I vissa fall gör man t.ex. stor skillnad på om man anväder s.k. "setphotos", "promophotos" eller "screenshots" vid publiceringar.

SETPHOTOS - är helt enkelt bilder tagna under filminspelningen av professionellt inhyrda fotografer. Dessa bilder brukar sällan visa någon direkt scen ur filmen utan är tagna i nära anslutning till filmandet....och om de visar scenföreställande motiv så är det alltid från repetitionerna - aldrig ur det färdiga resultatet.

PROMOPHOTOS - är just promotionbilder tagna, oftast i studio eller arrangerade miljöer, på skådespelare, regissörer och annat filmfolk som oftast används av press och media.

SCREENSHOTS - är rena stillbilder tagna direkt från den färdigredigerade filmkopian.
Dessa bilder är oftast belagda med hårda restriktioner för användande i media.

[ 21 September 2002, 11:29: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

1
Bevaka tråden