Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaskillnad; PowerBook 1 GHz vs. iMac G5 1,6 GHz?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 08:59

Jag sitter en hel del (dvs riktigt mycket) med Sketchup och har nu kommit till lite av en åtevändsgränd. Mina modeller börjar nu bli så pass "avancerade" att min stackars Powerbook har svårt att hänga med i svängarna. Därför frågar jag er, skulle det göra en så stor skillnad att det är värt att byta mot en iMac G5 1.6Ghz? Här är specsen: i en fin liten tabell.

PB -> iMac
12" -> 17"
1Ghz G4 -> 1Ghz
768Mb PC2100 -> 768/1250Mb PC 3200 (Jag har tittat på två olika iMac)
40Gb 5400Rpm -> 80Gb 7200Rpm Sata
FX 5200 32Mb -> FX 5200Ultra 64Mb

Så åter till frågan, kommer det att bli så mycket skillnad att det är någon idé att byta? Jag vet inte ens om det är CPU eller grafikkort som begränsar mig i Sketchup. För grafikkortet är det ju itne så sjuk skillnad på. Men processorn gör ju sitt akn jag tänka mig. Jag kör med extern 19" nu så att jag får bättre/större skärm är inget argument :).

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 11:27

Ok jag kanske var lite för precisis när jag började yra om Sketcup, kanske ingen här som vet något om det så jag omformuerar frågan. Kommer jag märka någon allmän prestandaskillnad?

• Medlem
  • 2005-08-02 14:38

Jo, visst är iMacen snabbare. Frågan är väl om den kommer vara så snabb att dina modeller flyter som du vill. Om saker blir väldigt tröga på din Powerbook, så kommer de inte flyta perfekt på iMacen. Så mycket snabbare är den inte. En möjlighet är att ditt minne tar slut, och då skulle iMacen bli snabbare om den har mer minne.

Om grafikkortet är en flaskhals, så är inte iMacens grafikkort bra heller. Där märker du nog ingen stor skillnad. I dina skor hade jag köpt en 20" iMac, eller en Powermac... eller en billig skit-PC (huga).

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 14:42

dessvärre har jag inte dom pengarna för stunden, kanske har råd med en begagnad g5:a men budgeten likker på runt 10k sp det blir nog knapert

• Medlem
  • 2005-08-02 17:44
Ursprungligen av xtimmyx:

dessvärre har jag inte dom pengarna för stunden, kanske har råd med en begagnad g5:a men budgeten likker på runt 10k sp det blir nog knapert

Sälj Powerbooken, köp en begagnad iBook och en begagnad Powermac... Lite mekigt kanske, men det är väl inte så ofta man behöver så mycket bärbar kraft?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 17:46

Jag tror ajg vet hur det blir nu, en ny iMac 17" 2Ghz + en typ 500mhz ibook. Låter det vettigt?

• Medlem
  • 2005-08-02 17:50
Ursprungligen av xtimmyx:

Jag tror ajg vet hur det blir nu, en ny iMac 17" 2Ghz + en typ 500mhz ibook. Låter det vettigt?

Absolut, det tycker jag. Försök kolla upp hur beroende Shetchup är av grafikkortet bara. Om det hänger mycket på det, så kanske vinsten inte blir så stor ändå...

Det tycker jag låter helt OK.
iBooken kommer dock inte vara nåt fartdunder så att säga.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 18:00

nej den blir bara "anteckningsblock" på lektioner, jag är för lat för att skriva för hand. har klarat 11år i skolan utan att anteckna en rad så jag tänkta att det kanske är dags att börja ;). lärarna på min skola brukar vara ganska toleranta bara man upplyser dom först :D.

iBook som anteckningsblock, NICE!
i våran skola skulle det nog vara ikke acceptabelt, måste nog vara Compaq eller nåt budget aktit har dom bestämt.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 19:30

jag använde powerbooken som anteckningsblock på någon enstaka lektion förra terminen, och när jag visade att jag faktiskt sysslat med anteckning på lektionen så blev de positiva till det, så bara man säger till i förväg så fungerar det nog. på någon engelskalektion satt jag med dictionary när alla andra satt med ordböcker, gissa vem som gjorde bäst ifrån sig samt var klar först ;).

Är SketchUp (liksom ArchiCAD) OpenGL-baserat? Isåfall är FX 5200 inge bra... Ett Radeon 9600 är dubbelt så snabbt. Har inte de nya iMacarna Radeon-kort? Köp isåfall en sådan, inte den gamla modellen (rev A).

Jag kör ArchiCAD på en G5 2x1,8 GHz med FX5200 då det inte finns AppleStore eller annan möjlighet till BTO (Built To Order) i landet där jag jobbar (Kina). Tyvärr. Klarar en del på råstyrkan i processorerna men det skulle inte sitta fel med ett bättre grafikkort. Hade dock tillräckligt svårt att få en mac till jobbdator överhuvudtaget, så det var liksom inte läge att be om flera tusen till för ett bättre kort.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-02 20:54

jo det är open gl-baserat, men på deras hemsida står det att dom rekomenderar nvidia (sen hur mycket spons det ligger bakom det står inte). men det blir nästan med all säkerhet en ny 2ghz imac, och dom är det ju 9600 i så det blir nog inga problem. 2ghz g5 lär ju vara ruskig skillnad mot 1ghz g4 ju.

1
Bevaka tråden