Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mus från Apple

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 20:51

Jag är underväldigad. Ännu en mus med flera knappar. Vad är det för speciellt med det? Jag har en mus från Logitech, en från Microsoft och en från Macally. Santliga funkerar perfekt och är mycket ergonomiska. Samtliga har fler knappar och hjul!

Ursprungligen av Mondo:

Jag är underväldigad. Ännu en mus med flera knappar. Vad är det för speciellt med det? Jag har en mus från Logitech, en från Microsoft och en från Macally. Santliga funkerar perfekt och är mycket ergonomiska. Samtliga har fler knappar och hjul!

Du har missat en viktig poäng, den här nya musen kan tillfredsställa både de som vill ha en enda knapp och de som vill ha flera. Det kan ingen av dina andra möss.

(Utöver det har den också möjligheten att scrolla diagonalt, vilken ingen av dina andra möss har heller, men det återstår väl att se hur användbart den finessen är.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-03 17:58
Ursprungligen av Adrian B:

Du har missat en viktig poäng, den här nya musen kan tillfredsställa både de som vill ha en enda knapp och de som vill ha flera. Det kan ingen av dina andra möss.

(Utöver det har den också möjligheten att scrolla diagonalt, vilken ingen av dina andra möss har heller, men det återstår väl att se hur användbart den finessen är.)

Jag kan scrolla diagonalt med min MX1000, så det e inte den ensam om, dock e det säkert smidigare att scrolla diagonallt med den än med min MX1000 då man ofta tappar ena riktningen med MX1000:s hjul

Ursprungligen av Gabriel:

Jag kan scrolla diagonalt med min MX1000, så det e inte den ensam om, dock e det säkert smidigare att scrolla diagonallt med den än med min MX1000 då man ofta tappar ena riktningen med MX1000:s hjul

Ah, så den finessen finns alltså. Well, det var en parantes bara. Läste dessutom i Ars-recensionen att det inte fungerade sådär jättebra ändå.

Alla? Ingen jag känner med mac har bytt, ej heller jag. Alla andra möss ser för jävliga ut.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-02 22:15

Nää, jag tror jag väntar på en Mighty Mini...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-02 22:51

fan va sweet!
honom ska jag ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 23:10

Undra hur lång tid det tar tills PC sidan har kopierat konceptet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-02 23:21

Nu väntar vi bara på att tredjepartstillverkarna skall ta fram "utbytesärtor" i olika kulörer.
För inte kan vi nöja oss med en grå liten kula.

Förresten så kan man ju fundera över hur och när Apples gubbar kom på idén att sätta dit en liten kula på musen som man styr med långfingret. Men borde man inte kallat den för Dirty Mouse istället?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-02 23:34

En användarrecension från Xlr8yourmac. Rullningskulan fungerar mycket bra men medföljande programvara kräver 10.4.2. Sidoknapparna fungerar som en knapp. Man kan inte tilldela olika funktioner till dem utan en till båda. Man måste trycka på båda samtidigt för att det ska fungera.

EDIT: Det verkar som 10.4.2 krävs för att kunna konfigurera musen fullständigt men den fungerar med Panther och Jaguar också. Det går bara inte att programmera alla knappar då.

" Hi Mike,
Got got the Apple Mighty Mouse from my nearby Apple store.
Shipment had just arrived around 11am and I was the first to get the box since I had to request it and they had to get it straight from the delivery area. There was no signs, marketing posters or units on display - which was surprising not to see them prepare for today's announcement. The mouse is the same size as the last generation corded mouse. What's surprising is how great the 360 ball feels. I doubted it at first, but when I connected it the tactile feedback was awesome. (see his later comments on this below-Mike) It isn't evident but it finally has a right click button. The mouse senses where your finger is placed and creates a right click action when you click on the right side of the mouse. The two innocent sides that looked like buttons in old mice, but aren't - are finally buttons now! Again touch sensitive action which you have to program. Your computer will recognize the mouse and allow you to use the scroll wheel and right click. But unless you install the included software in the packaging, you will not be able to customize it under the Keyboard and Mouse settings. All in all an excellent Apple product once again. Great innovation and great price - USD49.00 only for this piece of marvel. I did hope they changed the shape of the mouse to something a little big bigger. But they did keep it the same size.

(he later wrote)
I forgot to mention that the included software only works for OS 10.4.2. Sneaky marketing to get you to finally upgrade to Tiger I think. I have to give a correction on my first impression of the mouse. Upon further investigation, the tactile feedback was psychological (at least to me) in nature. There really isn't any tactile feedback.... BUT - Apple has created a built-in speaker to provide audible feedback on the ball and side buttons. When you move the ball or press the side buttons, you hear tiny clicks. You think it's the mechanical sound from actually moving/pressing the button, but it really is coming from a tiny speaker. It seems strange they did that, but it works. It makes me believe that every movement has a sound and, thus corresponding "feedback". Of course pressing on the main left and right button will produce a sound from the mechanical movement - this time. I don't believe the speakers help produce more sound than it already has.
As for the side buttons, I'm afraid you can only program one item. The left and right are one and the same. You can't assign different actions. It's a little difficult to press, actually. I need to press harder at the same time to bring out the action - based on the unit I received. Also pressing on the ball straight down produces a center button that you can customize. You know what's funny though. Upon installing the software the right- click button (or rather, secondary button as Apple calls it) is disabled. Left and right buttons are both set as the Primary button. So unless you customize the function, other users might believe the right click doesn't work. Truly they still are stubborn into making it behave like a one button mouse. And rightfully so because while playing around with it, I still find myself pressing the CTL button to bring up the right click function. Perhaps in time.
Regards, Raymond O. "

Senast redigerat 2005-08-03 00:23
Ursprungligen av Homy:

En användarrecension från Xlr8yourmac. Rullningskulan fungerar mycket bra men medföljande programvara kräver 10.4.2. Sidoknapparna fungerar som en knapp. Man kan inte tilldela olika funktioner till dem utan en till båda. Man måste trycka på båda samtidigt för att det ska fungera.

Intressant. Undrar om programvara från tredje part kan ändra på det eller om det bara går att ha som en enda knapp.

Ursprungligen av Macus:

Förresten så kan man ju fundera över hur och när Apples gubbar kom på idén att sätta dit en liten kula på musen som man styr med långfingret. Men borde man inte kallat den för Dirty Mouse istället?

Förstår inte vad du menar...

De har nog hittat inspirationen hos sig själva... ärligt talat var styrkulan på dom gamla PowerBook-modellerna helt överlägsen dagens styrplatta. Men de blev smutsiga rätt fort, vilket var en nackdel. Och så var det väl inte lika estetiskt som en styrplatta.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 13:49
Ursprungligen av Macus:

Förresten så kan man ju fundera över hur och när Apples gubbar kom på idén att sätta dit en liten kula på musen som man styr med långfingret. Men borde man inte kallat den för Dirty Mouse istället?

haha - amen to that!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 09:58

Jag tycker att Apple verkar bry sig mindre och mindre om användbarhet på sina grejer. Enligt beskrivningen ska musen ge ifrån sig ljud när man berör touch-knapparna. Men om man har hörlurar på sig så hör man inte klickljudet och därmed förlorar man feedback jämfört med en vanlig knapp - om jag har förstått rätt.

Men jag antar att knapparna är tryckkänsliga så att man iaf kan vila handen på musen.

Ibland känns det som att de ska vara så innovativa att de slår knut på sig själva.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 10:15
Ursprungligen av tobot:

Jag tycker att Apple verkar bry sig mindre och mindre om användbarhet på sina grejer. Enligt beskrivningen ska musen ge ifrån sig ljud när man berör touch-knapparna. Men om man har hörlurar på sig så hör man inte klickljudet och därmed förlorar man feedback jämfört med en vanlig knapp - om jag har förstått rätt.

Men jag antar att knapparna är tryckkänsliga så att man iaf kan vila handen på musen.

Ibland känns det som att de ska vara så innovativa att de slår knut på sig själva.

Men Du hör väl inte ett vanligt klickljud heller om du har hörlurar på dig?

Man kan ju hoppas på att det finns nån form av känsla så att man känner när man klickar iaf. Annars skulle det bli lika läskigt som att klicka på en styrplatta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 10:24
Ursprungligen av Peacerich:

Men Du hör väl inte ett vanligt klickljud heller om du har hörlurar på dig?

Man kan ju hoppas på att det finns nån form av känsla så att man känner när man klickar iaf. Annars skulle det bli lika läskigt som att klicka på en styrplatta.

Precis, men man känner klicket med fingret.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-08-03 10:34
Ursprungligen av tobot:

Jag tycker att Apple verkar bry sig mindre och mindre om användbarhet på sina grejer. Enligt beskrivningen ska musen ge ifrån sig ljud när man berör touch-knapparna. Men om man har hörlurar på sig så hör man inte klickljudet och därmed förlorar man feedback jämfört med en vanlig knapp - om jag har förstått rätt.

Men jag antar att knapparna är tryckkänsliga så att man iaf kan vila handen på musen.

Ibland känns det som att de ska vara så innovativa att de slår knut på sig själva.

Det är kanske samma känsla som när man använder styrplattan på en PB? Då man klickar med den vill säga.

Ursprungligen av tobot:

Jag tycker att Apple verkar bry sig mindre och mindre om användbarhet på sina grejer. Enligt beskrivningen ska musen ge ifrån sig ljud när man berör touch-knapparna. Men om man har hörlurar på sig så hör man inte klickljudet och därmed förlorar man feedback jämfört med en vanlig knapp - om jag har förstått rätt.

Men jag antar att knapparna är tryckkänsliga så att man iaf kan vila handen på musen.

Ibland känns det som att de ska vara så innovativa att de slår knut på sig själva.

Men köp en Logitech då.
:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 16:48
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Men köp en Logitech då.
:rolleyes:

Jag har en MX310.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 10:38

Styrplattor är inget vidare kul att använda tycker jag.

  • Medlem
  • 2005-08-03 12:03

pling!

Ursprungligen av tobot:

Styrplattor är inget vidare kul att använda tycker jag.

Dagens i-landsproblem!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 12:17
Ursprungligen av kooli:

Dagens i-landsproblem!

hehe, hela 99mac är ju fullt av i-landsproblem om man tänker så.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 13:12

Här finns en lång recension av Mighty Mouse

http://arstechnica.com/reviews/hardware/mightymouse.ars

Ursprungligen av marko:

Här finns en lång recension av Mighty Mouse

http://arstechnica.com/reviews/hardware/mightymouse.ars

Intressant ur recensionen:

As it turns out, Apple blew the description of its "aural feedback" and "touch sensitivity" out of proportion and led most of us to believe that 1) there was some sort of speaker built into the mouse with synthetic mouse sounds coming out of it, and 2) the shell might be solid-state touch-sensitive like our beloved iPod wheels. That is absolutely not the case—I even stuck my ear up to the mouse while using it for several minutes to be sure (and received a few strange glances in the process).

Like the Apple Pro Mouse, the upper shell depresses when you press on it in various places with your finger(s), and the clicking noise is an actual, real clicking noise that is not any different from the clicking noise I'm getting right now with the Microsoft Intellimouse on my Windows XP box. Frankly, I was almost a little disappointed that I would not be able to make fun of these "features!"

Det var nog många som hade uppfattat det annorlunda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 10:52
  • Medlem
  • 2005-08-03 14:17

Äsch då.. det här är den bästa musen genom tiderna

den gamla fyrkantiga ADB-musen

Fin mus

Citat:

Citat:
Ursprungligen skriven av Macus
Förresten så kan man ju fundera över hur och när Apples gubbar kom på idén att sätta dit en liten kula på musen som man styr med långfingret. Men borde man inte kallat den för Dirty Mouse istället?

Citat:

Förstår inte vad du menar...

De har nog hittat inspirationen hos sig själva... ärligt talat var styrkulan på dom gamla PowerBook-modellerna helt överlägsen dagens styrplatta. Men de blev smutsiga rätt fort, vilket var en nackdel. Och så var det väl inte lika estetiskt som en styrplatta.

Jag antar att Macus associerar till det kvinnliga könsorganet. Det gör jag iallafall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 14:45

Hade precis tänkt skriva det också Adrian

lite besviken faktiskt, hehe... hade hoppats på att slippa klickljudet och att det inte var några rörliga delar på musen... fatta livstid!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-08-03 14:46

hmm men då borde den kunna vara trådlös ju.. vad är det som ska dra så mycket ström isåfall??

Bevaka tråden