Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdaterar man webbläsarens fönster automatiskt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 01:29

Jag använder Netscape vilket fungerar bäst i mina MacOS 9 o 10 datorer. Vill man uppdatera fönstret trycker man på "Ladda om" - knappen. Jag undrar om man kan ställa in detta så att det automatiskt uppdateras inom valfri tid t ex varje minut eller så? Har inte lyckats hitta denna funktion. Anledningen är att man ofta vill synas som "uppkopplad" på olika webbplatser. Man "försvinner" väldigt fort har jag märkt, ofta redan efter 20-30 sekunder om man inte gör något.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-03 06:34

Det har sannolikt inget att göra med själva webbsajten du kollar.
Hur är du uppkopplad? Med ett vanligt telefonmodem, eller bredband?
Om du har ett telefonmodem kan det mycket möjligt vara det som kopplar ner efter viss tids inaktivitet. Jag minns inte om det finns något i OS9s inställningar där man kan ställa in detta. Kolla.
Men om du alltid har din e-postklient öppen, så kan du ju alltid ställa in den att kolla efter ny post varannan minut elleer så, och på så vis hålla uppkopplingen igång.
För såvitt jag vet kan man inte ladda om webbläsaren på samma sätt....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 11:30

Nej, jag har givetvis bredband, så det hade inget med själva uppkopplingen att göra. Det handlar alltså enbart om webbläsarna. Man kan iofs försöka ordna så att en apparat rent mekaniskt trycker på musen hela tiden men jag tänkte att det vore mer praktiskt om programmen själva kunde göra detta ....

Har du provat denna lilla webläsare?
http://stevenf.com/software/webdesktop

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 13:35

Man kan lösa det här genom en liten fuling. Skapa ett html-dokument på din dator, kalla det till exempel refresh.html och lägg det på Skrivbordet. Det kan innehålla följande:

<html>
    <head>
    <meta http-equiv="refresh" content="60">
    </head>
    <body>
    <frameset>
        <frame src="http://www.apple.se">
    </frameset>
    </body>
</html>

[Med reservation för tokfel i htmlkoden]

Starta din webläsare och dra html-filen till fönstret. Nu borde den URL som du skrivit i koden (apple.se i exemplet) hämtas, och refreshas var 60:e sekund.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 01:55

Man kan kanske göra något med Automator?

Eller med QuicKeys om Automators otroligt få funktioner inte räcker till.

• Oregistrerad
  • 2005-08-04 02:40
Ursprungligen av vni:

Jag använder Netscape vilket fungerar bäst i mina MacOS 9 o 10 datorer. Vill man uppdatera fönstret trycker man på "Ladda om" - knappen. Jag undrar om man kan ställa in detta så att det automatiskt uppdateras inom valfri tid t ex varje minut eller så? Har inte lyckats hitta denna funktion. Anledningen är att man ofta vill synas som "uppkopplad" på olika webbplatser. Man "försvinner" väldigt fort har jag märkt, ofta redan efter 20-30 sekunder om man inte gör något.

Du försvinner inte efter 20-30 sekunder, däremot minuter. Det bästa är om detta ordnas av den som har webbplatsen, och jag avråder dig starkt från att använda en sådan funktion om du hittar en, detta eftersom du genom att uppdatera webbplatsen ofta, utan anledning, använder bandbredd och serverresurser som den som har webbplatsen får betala, vilket antagligen inte uppskattas. Det kan även finnas begränsningar i antalet samtidiga inloggade, och om du då alltid är inloggad, ja du förstår säkert själv. Så mitt tips är att kontakta den som har hemsidan och klaga, så kan den ordna en bra lösning som fungerar för alla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 01:17
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Du försvinner inte efter 20-30 sekunder, däremot minuter. Det bästa är om detta ordnas av den som har webbplatsen, och jag avråder dig starkt från att använda en sådan funktion om du hittar en, detta eftersom du genom att uppdatera webbplatsen ofta, utan anledning, använder bandbredd och serverresurser som den som har webbplatsen får betala, vilket antagligen inte uppskattas. Det kan även finnas begränsningar i antalet samtidiga inloggade, och om du då alltid är inloggad, ja du förstår säkert själv. Så mitt tips är att kontakta den som har hemsidan och klaga, så kan den ordna en bra lösning som fungerar för alla.

Det gör man visst. Jag har provat regga med två olika användarnamn och loggat in samtidigt för att se hur det ser ut från den ena på den andra. På vissa webbplatser försvinner man nästan på en gång om man inte gör något. Den här skripten
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75120
som håller igång nedladdningen funkar utmärkt! Dessutom är det ju naturligtvis totalt lönlöst att be de stora webbplatserna med miljoner användare att försöka få en uppkopplad mer. Huruvida de får betala mer för att man är uppkopplad emot dem är ju för jösse namn deras problem!!

Den här applescriptsnutten funkar nog även i nian...
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75120

(Du får förstås byta ut Safari mot Netscape eller vad du nu använder för läsare.)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-06 08:28

Jag tycker hela den här historien låter väldigt konstig. Har pysslat en hel del med webben de senaste 5-6 åren och har använt ett par dussin olika webbhotell runt om i världen, men aldrig hört talas om något liknande, dvs att en del servrar skulla "koppla ner" en användare efter några minuter.

Varför skulle dom det? Och hur märker du i så fall det? Om sidan du kollar är statisk, så har du ju laddat ner sidans olika element till din webbläsare en gång för alla. Därmed är du "nerkopplad" från sajten ifråga ända tills du gör en ny request för ytterligare filer/sidor.

Om sajten/sidan är dynamisk, dvs uppdaterar sig med jämna mellanrum (typ Aftonblladet, Expressen, osv), så blir du "nerkopplad" tills tills webbläsare automatiskt gör en ny request via ett skript som finns i sidans kod.

Jag kan ju självklart ha helt fel, men mitt tips är att det är nåt knas från din sida. Antingen på din egen utrustning (dator, router, modem, etc) eller hos din ISP.

Eller skulle du kunna ge några exempel på sajter där detta händer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 20:34
Ursprungligen av Danne V:

Jag tycker hela den här historien låter väldigt konstig. Har pysslat en hel del med webben de senaste 5-6 åren och har använt ett par dussin olika webbhotell runt om i världen, men aldrig hört talas om något liknande, dvs att en del servrar skulla "koppla ner" en användare efter några minuter.............

Ja, du tycks ha gjort det mesta men inte prövat det jag redan själv gjort, nämligen det enklaste: registrera dig TVÅ gånger med olika namn så får du själv se hur det ser ut från den användaren på den andra. På sidan "online" försvinner man tämligen omgående. Det kan vara alla möjliga sortera politiska eller vanliga diskussionsfora eller kontaktsajter osv.

• Medlem
  • 2006-01-08 20:48
Ursprungligen av Danne V:

Jag tycker hela den här historien låter väldigt konstig. Har pysslat en hel del med webben de senaste 5-6 åren och har använt ett par dussin olika webbhotell runt om i världen, men aldrig hört talas om något liknande, dvs att en del servrar skulla "koppla ner" en användare efter några minuter.
/.../

Vilken webbmail som helst fungerar ju på det sättet. På min gamla webbmail kunde jag själv stälal in time out-tiden, mendet går inte på tex mail.mac.se. Jag skulle gärna vilja bestämma själv när jag ska loggas ut.

Tror att vni snackar om att hålla sin session igång, Danne. Håller dock med om att ett konstant reloadande endast i syfte att hålla det igång är ganska oartigt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-06 09:04
Ursprungligen av Hagelin:

Tror att vni snackar om att hålla sin session igång, Danne. Håller dock med om att ett konstant reloadande endast i syfte att hålla det igång är ganska oartigt.

Jag är kanske bara är korkad, men fattar inte ändå: Skulle det vara t.ex. FTP:ande, så kan ju ens ftp-klient ligga "idle" ett tag, men kontakten bryts om servern inte få små signaler med jämna mellanrum. Är det en webbplats med shttp eller nåt (typ Hotmail eller annan sajt med log-in) så bryts kontakten efter X antal minuter av samma orsak: Servern får ingen signal/request frpåna användaren och kopplar ner.

Jag har som sagt aldrig nåonsin hört talas om någon som helst kontakt med en extern server, av vilket slag det än vara månde, kopplar ner en efter ett par minuter (jo, förresten: Dreamweavers ftp-funktion kan jävlas för en del...)

Därför verkar det på mig som felet ligger på klientsidan (eller mer exakt: från egen dator fram till sista hubben före servern) och inte hos servern. Därför skulle det ju vara intressant - och inte minst bra för att kunna felsöka - om man fick exempel på var detta händer.

Men som sagt: Jag kan ju vara ute o cykla rejält....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 20:26
Ursprungligen av Hagelin:

Jag struntar fullständigt i om det är oartigt, det är webbplatsens problem.

Senast redigerat 2006-01-08 20:39

Är väl bara att klicka i den rutan som finns som heter "kom ihåg loginuppgifter" som finns på 99% av alla forum, då slipper du logga in.. Sen om du vill hålla på o ladda om sidan 10ggr/minuten bara för att vara med på listan över "aktiva medlemmar" så tycker iaf jag att de är lite onödigt att lägga energi på, kollar nån överhuvudtaget på sånt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 09:58
Ursprungligen av Johan S:

Är väl bara att klicka i den rutan som finns som heter "kom ihåg loginuppgifter" som finns på 99% av alla forum, då slipper du logga in.. Sen om du vill hålla på o ladda om sidan 10ggr/minuten bara för att vara med på listan över "aktiva medlemmar" så tycker iaf jag att de är lite onödigt att lägga energi på, kollar nån överhuvudtaget på sånt?

Nej, det är inte det jag talar om, inloggad är man en gång för alltid. Men ibland vill man ju synas som "uppkopplad". Jag har inte testat denna webbplats 99mac.

1
Bevaka tråden