Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på snygg HD-kabinett?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, jag ska ju ta min pc-hårddisk och använda den i min mac. Nu är frågan, var hittar jag snygga kabinetter i aluminium (usb2 + fw) som går till min mac?
Måste jag formatera min pc-hårddisk innan jag kan använda den i min mac? Både läsa och skriva till? För nu är det ju WinXP i den...urk...
Hur gör jag?
Tacksam för svar!
mvh
Anne

Senast redigerat 2005-08-04 12:03

Det finns ganska schyssta chassin på Macoteket och hos Speedmania.
Jo, du måste formatera om disken om den ska gå problemfritt på Macen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 11:41

LaCie d2 passar alldeles utnärkt till mac.

Jamen, de säljer inga tomma chassin.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 12:15
Ursprungligen av Nurell:

Jamen, de säljer inga tomma chassin.

Nä, just det. Sorry, tänkte inte.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-03 20:10

har du en G5'a är denna ganska kul

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 21:22

Det är på väg in ett nytt chassi till Macoteket. Det är vettigare än den äldre typen tycker jag, men har bara två portar: en Firewire 400 och en USB 2.0. Dock finns den bara för 2,5-tumshårddiskar än så länge. De för 3,5 tum kommer förhoppningsvis snart!

Hur vet jag om jag ska välja Firewire 400 eller 800?
Var hittar jag informationen om vad min mac klarar?

Och kan det här vara något:
http://www.mapower.com/Product.asp?CateID=9&LineID=10#

eller hellre den här:
http://www.mapower.com/Product.asp?CateID=72&LineID=10

Ursprungligen av annelito:

Hur vet jag om jag ska välja Firewire 400 eller 800?
Var hittar jag informationen om vad min mac klarar?

Information om vad din dator klarar återfinns under Systeminformation i Applemenyn. Firewire 400 är det nog som gäller för din del, Firewire 800 finns så vitt jag vet än så länge bara i PowerMac G5.

japp! 400 är det som gäller såg jag...
men det är svårt att utläsa angående USB-hastigheten...den begriper jag inte...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-04 13:20
Ursprungligen av Mikael E:

Information om vad din dator klarar återfinns under Systeminformation i Applemenyn. Firewire 400 är det nog som gäller för din del, Firewire 800 finns så vitt jag vet än så länge bara i PowerMac G5.

Riktigt, förutom G4 FW800 som jag har

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-04 14:22

kolla på www.sweclockers.com innan du köper än lacie iaf..

dom har ett test med hd temperaturerna där så.. kolla det.. finns bland nyheterna på första sidan

Ursprungligen av mitra:

kolla på www.sweclockers.com innan du köper än lacie iaf..

dom har ett test med hd temperaturerna där så.. kolla det.. finns bland nyheterna på första sidan

Mätte de verkligen hårddiskarnas temperatur liggande på datorn?

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-04 15:48
Ursprungligen av jazzper:

Mätte de verkligen hårddiskarnas temperatur liggande på datorn?

alltså ser att dom ligger uppe på datan på bilden.

och antagligen var dom säkert där hela tiden.
men datorn är öppen och chassits temperatur där borde inte inverka mer än max 1-2 grader om ens det..(chassi mot hdchassi)

så hursom visar det att lacie diskarna har väldigt hög temp, och eftersom felmarginalen på dem är rätt stor så avråder jag lacie köp om det finns likvärdiga för i princip samma pris.

Ursprungligen av mitra:

alltså ser att dom ligger uppe på datan på bilden.

och antagligen var dom säkert där hela tiden.
men datorn är öppen och chassits temperatur där borde inte inverka mer än max 1-2 grader om ens det..(chassi mot hdchassi)

så hursom visar det att lacie diskarna har väldigt hög temp, och eftersom felmarginalen på dem är rätt stor så avråder jag lacie köp om det finns likvärdiga för i princip samma pris.

Jo men lite konstigt sätt att mäta på, värmen från datorn går ju uppåt LaCie hårddisken är väl dessutom gjord för att stå upp vilket borde ge något bättre kylning.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-04 18:50
Ursprungligen av jazzper:

Jo men lite konstigt sätt att mäta på, värmen från datorn går ju uppåt LaCie hårddisken är väl dessutom gjord för att stå upp vilket borde ge något bättre kylning.

kanske att den ska stå upp.. men det ger blir inte 10-20 grader mindre.. bara jämför med den andra hdd. den stod också på dator.. det är bara att konstatera att plastchassit som omsluter lacie hdd inte är så bra. hade varit bra med någotslags metall som leder ut värmen.. (eller tjapp leder in kyla)

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 20:57
Ursprungligen av mitra:

kanske att den ska stå upp.. men det ger blir inte 10-20 grader mindre.. bara jämför med den andra hdd. den stod också på dator.. det är bara att konstatera att plastchassit som omsluter lacie hdd inte är så bra. hade varit bra med någotslags metall som leder ut värmen.. (eller tjapp leder in kyla)

jag har en 320gb LaCie D2 Big Disk Extreme (med, bla. FW800).
hela chassit är gjort av metal (gissa om jag blev överraskad när HDn vägde ca. 3-4 kg).

har inte testat temperaturen mer än med handen, men kan konstatera att den inte är varmare än ett Mappower kabinett (H31 - men samma som FW800 diskarna på macoteket, förutom att den har FW400), som jag också har.

laCie'n har kört oavbrutet (mestadels läsning, och en sekunds skrivning varje 600 sekunder) de sista 3 veckorna. temperaturen har legat konstant sedan efter en timme efter uppstart, då harddiskarna hunnit värma upp sig.

den enda nackdelen med min laCie - förutom att jag inte riktigt litar på raid 0 lösning - är ljudet om man kör mer än en läs/skriv operation på samma gång. kör jag bara en ting åt gången är den bra tyst. men så fort jag starar en annan läs/skriv aktivitet på samma gång så låter det som om det 'knackas' i hårddiskarna.

själv vill jag gärna kunna bestämma, och evt. byta ut, hårddiskar på egen hand, så mitt nästa HD-kabinett är ett FW800 kabinett som liknar Mappower's variant (se det jag länkade till längre upp).

Den LaCie-disk de mätte temperaturen på var väl deras Porsche-modell (fläktlös?)- INTE d2 Extreme med fläkt

Annars: Satsa på FW 800 - när du senare råkar på / skaffar en dator med denna port blir du såld...

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 22:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Den LaCie-disk de mätte temperaturen på var väl deras Porsche-modell (fläktlös?)- INTE d2 Extreme med fläkt

Annars: Satsa på FW 800 - när du senare råkar på / skaffar en dator med denna port blir du såld...

Tack för rättelsen.

Dock har jag inte upptäckt någon fläkt i min d2 Big Disk Extreme. Inte laCie heller:
Fan-free design for quiet work environments
(sidan 3 i denna produkt beskrivning (pdf))

iom att jag sover 2 meter från driven borde jag ha upptäckt det efter 3 veckor med den på....

Dock, om Porsche laCie'n har ett plastskal (som insulerar), gör det en rejäl skillnad mot en D2 Extreme som har ett metalhölje (som leder värmen vidare).

Ursprungligen av miska:

Dock har jag inte upptäckt någon fläkt i min d2 Big Disk Extreme.

Jag har "bara" d2 Extreme, inte d2 Big Disk Extreme, och min både har fläkthål och låter låter som om den har en fläkt... Tydligen skillmad på d2 och d2...

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 08:43
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har "bara" d2 Extreme, inte d2 Big Disk Extreme, och min både har fläkthål och låter låter som om den har en fläkt... Tydligen skillmad på d2 och d2...

Nåja, det där ljudet när driven skall göra två saker på samma gång - som min har - skulle klassas som tortur i vissa länder

För övrigt prövade jag att lägga en termometer ovanpå driven, över natten. Den står på +36-37°C. (Ingen fantastisk termometer, men ca. däromkring är temperaturen).

• Oregistrerad
  • 2005-08-04 19:05
Ursprungligen av mitra:

(chassi mot hdchassi

mmm...läckert....

• Medlem
  • 2005-08-04 14:49
Ursprungligen av Mikael E:

Firewire 800 finns så vitt jag vet än så länge bara i PowerMac G5.

PowerBook G4 15" & 17" har FW800 också...

Jag har en sån här http://www.mapower.com/Product.asp?CateID=5&LineID=10# - köpt på macoteket. Funkar perfekt, är tyst och snabb och blir inte speciellt varm.

Jag vill ha ett MiniMac-liknande för fler än bara en disk... kommer att få över 3 stycken HD då jag slaktar min MDD (personalköpt).

• Oregistrerad
  • 2005-08-05 14:03

det här verkar vara billigt och bra men verkar inte ha firewire eller kylning.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=36520

Det ska nog nämnas att den som Cappachio föreslog är betydligt billigare hos NetOnNet ( Canyon CN-HDD35 ) - 279 kronor mot 329 hos Webhallen.

Har en 160Gb Seagate 7200.7 i en Canyon CN-HDD35 från netonnet och den blir inte farligt varm, inte varmare än i min gamla pc iaf. Funkar bra hittils.

1
Bevaka tråden