Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eudora adressbok till Mail

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

om man skall hoppa över till mail, hur får man med sig sin adressbok i eudora till mail? finns det något speciellt program?

tack för ditt informativa svar.

jag har alltid använt eudora, och har faktiskt gjort en del Mail försök i tidigare versioner och inte gillat Mail alls.

men den finns något som jag stör mig på hos eudora. eudora klipper 80-90% av processor kraften vid mailcheck enligt top,= slöar ner min dator var 5:e minut samt pockar på uppmärksammhet hela tiden så fort nåt har hänt. irriterande när man sitter och arbetar. så jag ger mail en ny chans, det känns bra och smidigt än så länge. ang. mail exporten så löste jag det på mitt eget sätt.

kanske visar det sig att Mail passar mina mail vanor bättre , kanske inte... vi får se,

god jul

Jösses då.
Eudora stjäl processorkraft under en eller två sekunder när du jobbar. När den checkar mejl alltså.
Man kan undra vad du jobbar med som tycker att det känns stressande med den "kraftstölden".
Eudora har en del brister, men inte på långa vägar lika många som Mail har.
Eudora är ett riktigt mejlprogram, det är inte Mail.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-17 18:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Eudora är ett riktigt mejlprogram, det är inte Mail.

Det där är nästan logik i IT-chefsklass:
- Vår policy tillåter ENDAST att mail skickas med Outlook för Windows och att text skrivs med Word XP. Annars tar vi inte ansvar för vad som kan hända.
Tjänstefel kallar jag det.

Om man som jag inte saknar något i Mail måste man ändå kunna klassa det som ett riktigt mejlprogram. Jag blir i alla fall gladare för varje dag jag använder det. Skall inte säga något om Eudora, för då blir det bara gnäll.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
...Eudora är ett riktigt mejlprogram, det är inte Mail.

Kan du definiera "riktigt" mailprogram?

Jag körde Eudora under System 7 och 8. Helt okej program, men numera så visar den klara tendenser till att vara totalt inkompatibel med övriga mailprogram och svenska tecken. Visst kan man installera en teckenkonverterare men inte ens då fungerar det till 100%.

Vad är det för något som gör Eudora till ett bättre mailprogram än Apples Mail som även det har brister, men definitivt klarar av att ta emot mail på ett bättre sätt än Eudora.

Jag vet att många här förespråkar Eudora som det klart bästa mailprogrammet. Kan ni inte förklara varför och hur sjutton man får det att visa svenska tecken utan en massa meck.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-17 19:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
om man skall hoppa över till mail, hur får man med sig sin adressbok i eudora till mail? finns det något speciellt program?

Du kanske har fixat det på egen hand, men här är iaf Apple´s förslag på hur du skall göra:

Citat:

quote:Mail uses the Mac OS X address book for your email addresses. You can import addresses from other email programs using the Address Book application.

Using the email program you´re switching from, export the address you want to keep in vCard or LDIF format. Check the documentation or help for the other program to learn how to export addresses. If the other program supports it, you can create a single vCard or LDIF file that contains all the addresses you want to transfer.

Open Address Book, then choose an option from the Import submenu of the File menu. For help with Address Book, look in the Help menu.

Borde inte vara några problem. Ett "riktigt" emailprogram som Eudora fixar nog att exportera i vCard/LDIF...

Med risk för att bli kallad mejlprogramstaliban så kommer jag att fortsätta att hävda att Eudora är ett bättre mejlprogram än Mail.
Och jag är inte alls inte på den bagen som någon här ovanför försökte få det till - d v s att jag skulle jämföras med någon IT-chef på landstinget eller nåt.

Vart tar alla bilagor eller attachments vägen i Mail?
Som ett exempel bara.
Jo, dom ligger nånstans, med oigenkännliga namn som varken fan eller hans moster kan reda ut.
Jag får en massa texter och annat mejlat till mig varje dag. Sånt som jag ska ta tag i och jobba med.
Allt sånt hamnar snyggt och prydligt i en egen mapp och jag kan sortera i den mappen bäst jag vill - perfekt, med Eudora.
Det går inte med Mail.
Jag har pratat med Apple om just den saken och en icke namngiven person där håller med om att det är en klar brist.
För annars är det synd, för Mail synkar ju med Adressboken. Som i o f s är jävligt dålig i jämförelse med Datadromedas Telefonboken. Den finns ännu ju inte för X, men den kommer snart och då kommer den att smiska stjärten hårt på Adressboken.

Slutsats: Att allt som Apple hittar på är bra - verkar det som om man ska tro merparten av de som skriver här.
Adressboken suger.
Mail suger fett.
Det finns bättre alternativ från andra mjukvaruföretag, men att säga det är som att svära i kyrkan.
Med det har jag INTE sagt att man måste använda Eudora och att det är världens bästa mejlprogram.
Men för mina ändamål är det mycket bättre än Mail och Adressboken är bara bra att ha om man vill ha koll på vilka man ska skicka julkort till.

*jag tar betäckning*

Edit: stavfel

[ 17 December 2002, 19:37: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
...slöar ner min dator var 5:e minut samt pockar på uppmärksammhet hela tiden så fort nåt har hänt...

Gå igenom dina Eudora Settings. Du kan stänga av allt det där. Att kolla mail manuellt när du har tid är inte jobbigt...

[ 17 December 2002, 20:06: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]

Precis.

Killen frågade en fråga om hur han skulle göra.
Inte vilket mail som är bäst enligt andra. :rolleyes:

Lite mera generositet istället, bitte!

Mvh,
/G

Är det mig du stampar på, Gambit?
Andra frågor uppstod ju par automatique och då kände jag att jag var tvungen att säga något.
Svaret på frågan är ju enkel i så fall;
Det finns importfunktioner i Mail, det är bara att titta lite under inställningar.

Stampar inte på någon, kära Nurell.

Tycker bara att killen borde få ett rakt svar på sin fråga istället för ett gäng inlägg något annat som visserligen kan skrivas om men inte nödvändigtvis är det exakta svaret på hans fråga. Nes pa?

Inget illa menat.
Och ja...jag använder hellre Eudora också, om ni undrar

Mvh,
/G

hoppsan vilken storm det blev...:-) inte för att jag behöver, men jag har ovan förklarat varför jag tänkte pröva med att använda Mail och se vad jag tycker om det igen. Om jag störs av att Eudora slöar ner mitt dator användande vid t.ex en hemtankning av en mp3:a så är det min egen personliga reflektion, och inget debatt inlägg. hittills verkar allt flyta på rätt fint. mail startar snabbt, känns väldigt lätt- vi får se om jag stöter på patrull, mer dramatiskt än så behöver det inte vara här i livet.

p.s tack för hjälpen ni andra...

hörru Nurell.. vilket humör vid tangent bordet, det ryker ju nästan hela vägen hit:

"Svaret på frågan är ju enkel i så fall;
Det finns importfunktioner i Mail, det är bara att titta lite under inställningar. "

kanoninfo! hoppas du behöver hjälp någon gång....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 19:51

Jag bytt från Eudora till Apples Mail och tycker det var ett bra byte.
Särskilt som porträtten från Adressboken syns i mottagna mail, vilket gör
arbetet lite trevligare.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-12-17 23:28

Nurell är lite känslig just nu, han slutade röka för 14 dagar sedan. Så han behöver liksom hamra av sig lite på tangentbordet...

Eller hur, Nurell

Hasse

Kanske måste börja röka igen för att kunna "umgås" med folk.

Provar igen (nu när det har lugnat ned sig lite) att fråga om hur man går till väga för att flytta mail och adresser från Apple Mail/Adressboken till Eudora samt hur man får det svenska språket att fungera utan en massa konverteringsmeck i Eudora varje gång det kommer ett mail.

Någon?

*Tänder en cigg och stoppar snabbt undan paketet för att Nurell inte skall bli frestad*

När man installerar Eudora får man en fråga om man vill importera mejlboxar och inställningar från annat program.
Vet inte om det funkar, eftersom det inte var aktuellt för mig just då.
Däremot prövade jag att importera mejlboxar från Eudora till Mail, det funkade, men alla å, ä och ö blev skräptecken.
Det har säkert med de brister i teckenkonvertering som Eudora, trots allt, har.
Men att byta från Eudora för 9.x.x v till en för Mac OS X var inga problem.
Alla gamla mejl var precis som dom skulle vara.

okidoki..

I princip så får man alltså arkivera all sin gamla mail i Filemaker Pro eller på nåt liknande sätt och börja om på "ny" kula. Kan iofs vara bra att rensa bort allt och börja om..

*funderar en stund*

Nja, tror jag står över för tillfället. Allt funkar bra som det gör nu så varför börja plocka runt en massa. Fast Adressboken (Apples) kunde dom gärna få fixa till lite (export/import av csv eller tabtext-filer till att börja med..)

Tack för infon..

Kanske det kanske.
Vet bara att det går att öppna arkiverade mejlboxar från Eudora med Word.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-18 19:22

Alla meddelanden sparas som REN TEXT i Eudora, inte i något flummigt databasformat!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Alla meddelanden sparas som REN TEXT i Eudora, inte i något flummigt databasformat!

Som i Mail.app då!

mbox-formatet är den största fördelen med Mail.app. Det betyder att jag kan använda andra e-postprogram för samma mbox-fil.
Om jag sitter på jobbet kan jag SSH:a hem och kolla posten med Pine eller Mutt. Jag har även ställt in att Squirrelmail ger mig ett webbinterface till samma mbox.

Eudoras format är ett modifierat mbox, vad jag förstår, och funkar därför inte med andra program.
Nu börjar jag uppleva Mail.app som lite långsamt (iCal-långsamt nästan) på min Pismo. Kanske skall gå helt över till Mutt istället... eller köpa ny dator.

Själva frågan också:

När jag bytte över till Mail.app använde jag Eudora Mailbox Cleaner och hade ett närmast 100% lyckat resultat. Det var pre-Jaguar, vet inte hur det funkar numera.

wow! det var precis vad jag sökte , tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-19 11:38

Men Mail kan ju enkelt importera direkt från Eudora och andra epostprogram. Jag förstår inte riktigt problemet.

mail lådor ja, men inte adressbok, som var min ursprungliga fråga. om så, hur då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 20:42
Ursprungligen av j skaneby:

mail lådor ja, men inte adressbok, som var min ursprungliga fråga. om så, hur då?

Jodå, käre kollega. Kolla AppleScriptmenyn > Import Addresses.

sådärja,med risk för att starta ett 3:e världskrig;

nu har jag använt Mail i sen denna tråd startades. Jag måste säga, som gammal eudora användare, att Mail har tagit sig ordentligt. Jag är mycket imponerad, speciellt av de utökade funktionerna på högermusknapp.

Jag är imponerad, mycket nöjd och rekommenderar alla som inte gjort det ännu att testa Mail.Klart bäst blir mitt omdömme

gott nytt år

Kom ihåg att det är en 2 år gammal tråd du svarar på.

1
Bevaka tråden