Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari eller Firefox?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 13:43

Som macanvändare så antar jag att för 90% är det mellan dessa program det gäller? Fliksurfning för mig är idag uteslutande. Jag har testat bägge och kan inte påstå att jag ser några större skillnader mellan programmen förutom att en del sidor ibland bara funkar på den ena eller andra webläsare. Ett irriterande exempel är väl SJs bokningssystem som inte fungerar med Safari.

Vilken webläsare kör ni? eller har ni bägge installerade och kör båda?
Jag skulle vilja bestämma mig för att köra en webläsare där jag har alla bokmärken.

För övrigt fick jag min PB 12" för drygt 2 timmar sedan. Min första egna apple-dator.

Senast redigerat 2005-08-04 00:12

Jag kör till och från "Shiira" där man kan visa även Safaris bokmärken.. grattis till PB:n

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-03 15:23

Kör med båda. Dock mer med Safari då den är bättre integrerad i andra program jag använder (DEVONthink Pro). Dock saknar jag alla extensions som Firefox har. Dock med Saft och PithHelmet (se www.pimpmysafari.com) så klarar jag mig rätt så bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 15:28

kör framförallt safari.. jag gillar firefox på windows men på macen så känns det så oerhört fult, klumpigt och windows-aktigt att jag inte klarar av det mer än när jag måste..

men det är alldrig fel att ha båda installerade.. samt safari debugger så att man kan komma in på de sajter som stänger ute macläsare.. ex b-one webbmail och för ett tag sedan lunarstorm (varför man nu skulle vilja komma in där.. )

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-03 15:50

Jag kör enbart Firefox. Jag har installerat Safari-liknande utseende, vilket jag tycker lyckas rätt bra.

Ursprungligen av Memark:

Jag kör enbart Firefox. Jag har installerat Safari-liknande utseende, vilket jag tycker lyckas rätt bra.

Var finns detta tema?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 15:55

Använde Firefox tidigare, men nu är det bara Safari som gäller. Mycket bra webbläsare båda två!

Ursprungligen av Peacerich:

Som macanvändare så antar jag att för 90% är det mellan dessa program det gäller? Fliksurfning för mig är idag uteslutande. Jag har testat bägge och kan inte påstå att jag ser några större skillnader mellan programmen förutom att en del sidor ibland bara funkar på den ena eller andra webläsare. Ett irriterande exempel är väl SJs bokningssystem som inte fungerar med Safari.

Vilken webläsare kör ni? eller har ni bägge installerade och kör båda?
Jag skulle vilja bestämma mig för att köra den en webläsare där jag har alla bokmärken.

För övrigt fick jag min PB 12" för drygt 2 timmar sedan. Min första egna apple-dator.

Jag kör med bägge, lite slumpmässigt sådär. Har även Firefox/Mozilla på datorerna på jobbet (Windows och HP-UX), så totalt blir det nog mest tid på Firefox.
Skulle jag välja blir det nog Firefox eftersom den finns på de flesta datorplattformar.

Jag kör båda parallellt. Firefox är helt oumbärlig om man jobbar med webbsidor tack vare sina tillägg (framförallt Web Developer). Men Safari har en macigare finish. Men Firefox har avskiljningslinjer i bokmärkesmenyerna. Men Safari är ibland snabbare. Men Firefox har söktillägg (t.ex. kan man söka på 99mac genom mitt söktillägg). Men Safari kan ta ladda om alla flikar samtidigt. Men Firefox fungerar bättre med bookmarklets. Och så vidare, och så vidare. Ingen av dom är bäst, ännu.

Firefox fungerar bättre med vissa Javasidor (som Hemnets kartor). Förut hade Firefox en helt överlägsen texthantering med flera ångrasteg mm. Men det har Safari numera också, så den skillnaden är inte lika stor. Men Safari stödjer inte de WYSIWYG-redigerare som finns (även om nya Safari faktiskt äntligen har fått stöd för detta och folk jobbar på att ta fram kompatibla versioner).

Jobbig för switcher

Jag måste erkänna att en av få jobbiga saker med övergång till macen är nämligen Internet och webbläsare. Innan jag skaffade ibooken, körde jag Opera och Firefox i windows. Opera gillade jag för att den är snabb och lätt att navigera med. Jag körde Opera i flera år innan FF kom och jag var inte så imponerad av FF förutom en sak - att den är flera ggr bättre på att rendera många hemsidor som Opera inte alltid klarar av. Men ack, seg och måste hämta många tillägg som redan finns inbyggt i Opera.

Övergången till macen var förvirrande i början: Det varierade mycket bland webbläsare i macen, några klarade vissa hemsidor medan inte. Jag hade också svårt att bestämma vilken webbläsare jag skulle köra. Firefox, Camino, OmniWeb, Opera och Safari. Nu har jag mina bokmärken utspridda i alla webbläsare, så jag har inte koll på var jag har sparat bra bokmärke. I början körde jag Camino för dess snabbhet, cocoabaserad och macigt men den klarade inte hemsidor som tex Gmail. FF är bra men seg och lite långsam trots jag har gott om minne på ibooken. Opera har blivit bättre sedan 8.0-versionen. Är också impad av OmniWeb men gillar inte alltid deras tabflikar i verktygslåda på höger sida, utan föredrar att ha inom webbläsaren. Det jobbiga med FF är att jag måste trycka på CTRL och T för att öppna flikar och ställa in flikpreferenser och även hämta tillägg för att FF ska bete som jag vill. I Opera behövs inte, flikar öppnas alltid INOM webbläsaren oavsett inställningar.

Ja, jag vet fortfarande inte vilken webbläsare som är bra för mig eller "bäst" eftersom webbläsarna fungerar så olika och de är bra på deras sätt. Men jag inser också, att i slutändan, oavsett operativsystem och webbläsare jag kör, så är det MS och IE som dominerar i cyberrymden och det är oerhört irriterande. Man kan inte surfa som man vill utan tvingas att anpassa sig efter IE:s dominans. Jag vill dock avsluta med att jag ÄR positiv till att det finns flera webbläsare som man kan själv välja men IE:s dominans måste brytas och webbsnickare måste tänka om och skapa hemsidor tillgängliga för alla webbläsare oavsett operativsystem.

Greenjuice

PS Jag är lekman, så kom inte med frågor om vilka hemsidor som inte funkar. Det är många småsaker som jag ser på sidorna när jag surfar runt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 10:38
Ursprungligen av greenjuice:

Det jobbiga med FF är att jag måste trycka på CTRL och T för att öppna flikar och ställa in flikpreferenser och även hämta tillägg för att FF ska bete som jag vill. I Opera behövs inte, flikar öppnas alltid INOM webbläsaren oavsett inställningar.

Du menar kommando-T? Hur gör du i de andra webbläsarna?

Med rätt inställningar i Firefox öppnas också alla länkar i en ny flik. Du menar väl inte att Firefox är dålig för att du måste ställa in detta första gången du kör den?

Ursprungligen av Samuel Sjöberg:

Bland det första jag gjorde på min nya PB var att lägga in MFF. Med tiden har jag dock gått över nästan helt och hållet till Safari. Varför? Jo, jag utvecklade en webbsida med mycket formulär och stod bara inte ut med hur fula formulärkontrollerna var i MFF - usch!

Allt utseende i Firefox styrs via CSS-filer i programpaketet. Det finns möjlighet att få formulär och knappar att se ut nästan exakt som i Safari om man så vill.

Psst.

Ursprungligen av mozilla.org:

How do I spell Firefox? How do I abbreviate it?

Firefox is spelled F-i-r-e-f-o-x - only the first letter capitalized (i.e. not FireFox, not Foxfire, FoxFire or whatever else a number of folk seem to think it to be called.) The preferred abbreviation is "Fx" or "fx".

Ursprungligen av memark:

Du menar kommando-T? Hur gör du i de andra webbläsarna?

Med rätt inställningar i Firefox öppnas också alla länkar i en ny flik. Du menar väl inte att Firefox är dålig för att du måste ställa in detta första gången du kör den?

Psst.

Det är alldeles riktigt, att jag syftade på bla Kommando - T. I flera år med Opera, så behöver jag bara använda kortkommando CTRL (eller i mac Kommando) - N, oavsett ett nytt fönster eller en flik, så öppnas det inom Opera. Så när Ff kom, var det jobbigt i början och så var jag ju tvungen att ladda hem tilläget Tabbrowser Preferences och ändra flera ggr så Ff till slut öppnas inom webbläsaren. Vad jag menar var att det är mkt jobb som måste laddas hem och kolla upp sånt medan mycket är inkluderat i Opera vad gäller navigering i surfande.

Så även i andra webbläsare måste jag använda Com plus T och även se till att de öppnas inom webbläsaren. Det är säkert en vanesak men fördelen med Opera är att jag har kunnat lätt växla mellan tabbar inom den. Andra webbläsare har olika kommando för att växla mellan flikar.

Jag kan nog inte förvänta att alla andra webbläsare ska vara som Opera men vad gäller fliksurfning, så är Opera mest effektiva och lättstyrande än de andra. Men Ff och andra är inte dåliga för det. FF klarar många ggr bättre än Opera på att rendera hemsidor. Opera renderar inte riktigt bra ens på 99mac:s hemsida. Men det är småsak så jag kan stå ut med det

Greenjuice

Ursprungligen av greenjuice:

Nu har jag mina bokmärken utspridda i alla webbläsare, så jag har inte koll på var jag har sparat bra bokmärke.

För det ändamålet använder jag Bookit (som Danne V brukar tipsa om här på 99mac), utmärkt program klart värt pengarna.

Ursprungligen av Adrian B:

För det ändamålet använder jag Bookit (som Danne V brukar tipsa om här på 99mac), utmärkt program klart värt pengarna.

Tack, du är en ängel! Ska ladda ner det och testa och säkert betala för licensen! Jag är så less på mina utspridda bokmärken på olika webbläsarna....Ska bli skönt att få ordning på dem!

Greenjuice *jakt på en ordning av bokmärkena*

Ursprungligen av greenjuice:

Tack, du är en ängel! Ska ladda ner det och testa och säkert betala för licensen! Jag är så less på mina utspridda bokmärken på olika webbläsarna....Ska bli skönt att få ordning på dem!

Greenjuice *jakt på en ordning av bokmärkena*

Fint! Om du har några frågor om programmet så är det bra att ställa dom (fast kanske i en annan tråd), men jag tror inte det ska vara några problem. Ett tips är i alla fall att ta backup på alla bokmärkesfiler innan man börjar använda Bookit, för säkerhets skull.

Bland det första jag gjorde på min nya PB var att lägga in MFF. Med tiden har jag dock gått över nästan helt och hållet till Safari. Varför? Jo, jag utvecklade en webbsida med mycket formulär och stod bara inte ut med hur fula formulärkontrollerna var i MFF - usch!

Camino borde då vara trevligt - men fy fanken vad fula tabbar den browsern har

Jag använder alltså Safari för det mesta. När jag utvecklar behövs även MFF eftersom web developer är bra och javascript-consol/debug är mycket bra - och ger bättre felmeddelanden är safaris motsvarighet (undefined variable: row 0, någon?)

Men många webbläsare blir det man har installerat tillslut - högen växer...

Omniweb!

Ursprungligen av Joacim Melin:

Omniweb!

Trevlig webläsare, helt klart. Gillar verkligen de grafiska tabbarna. Synd att RSS suger, annars tror jag att hade valt omniweb eller åtminståne alternerat, spec med tanke på workspacefunktionen.

Hur löser du RSS-biten, eller nöjer du dig med den som finns i omniweb?

Jag kan iallafall konstatera efter en dags användande att detaljarbetet i original-Safari är snyggare än Firefox Safari-tema...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 11:48

Omniweb

Jag hade fram till för några dagar sedan kört en blandning av Safari, Firefox och Shiira, sedan laddade jag ner o testade Omniweb. Måste säga att jag tror jag har en ny favorit, Omniwebs tabbar är sååå läckra. Jag har kanske inte bestämt mig för om jag tycker att Omniweb är värd att betala för, speciellt när de andra är gratis, men allvarligt talat så trodde jag inte för några dagar sedan att jag ens skulle fundera på att betala för en webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 17:12

Körde med Safari men den klarar inte av föreningssparbanken (vilket jag har) så då kör jag Firefox! MEN när jag vill lägga in om att få föräldrapeningen så fungerar bara safari på försäkringskassan... Yterst irreterande!!!
Ghhaaa!! varför finns det ingen webläsare som klarar båda????

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 18:31
Ursprungligen av Khayman:

Körde med Safari men den klarar inte av föreningssparbanken (vilket jag har) så då kör jag Firefox! MEN när jag vill lägga in om att få föräldrapeningen så fungerar bara safari på försäkringskassan... Yterst irreterande!!!
Ghhaaa!! varför finns det ingen webläsare som klarar båda????

Föreningssparbankens internetbank funkar fint i Safari så vet jag kan märka.. Det kanske är nån särskild funktion som strular? För mig ser det likadant ut som i Explorer.

I övrigt är Opera min favorit men jag kör Safari på macen nu eftersom jag kände att jag ville ge det en ordentlig chans. Men jag saknar många av Operas bra funktioner t ex så har den en överlägsen tabb-funktion och inbyggd mail, irc osv.

Körde Firefox på min PC tidigare, och jag laddade ned Firefox till min iMac, men jag märkte att jag körde Safari för det mesta. Fram tills jag skulle använda sökfunktionen (kommmando+F)! I Safari öppnades det ett nytt litet fönster för detta, och det är så otroligt mycket mindre smidigt än att det öppnas en liten list längst ner i fönstret som i Firefox. Så sen dess har jag bara kört Firefox.

Har dock upplevt att Firefox inte är lika smidigt till Mac som till Windows.

Ursprungligen av Mechanix:

Har dock upplevt att Firefox inte är lika smidigt till Mac som till Windows.

Firefox har inte hunnit bli macanpassad ännu, de hann inte med det för 1.0-releasen. 1.1 har hela tiden varit tänkt att vara mycket mera macanpassad, nu har de hoppat över 1.1 och kallas nästa release för 1.5, men det gäller förstås samma sak. Så räkna med en mera macig Firefox (om det sen betyder att den är lika smidig som i Windows vet jag inte).

Ursprungligen av Adrian B:

Firefox har inte hunnit bli macanpassad ännu, de hann inte med det för 1.0-releasen. 1.1 har hela tiden varit tänkt att vara mycket mera macanpassad, nu har de hoppat över 1.1 och kallas nästa release för 1.5, men det gäller förstås samma sak. Så räkna med en mera macig Firefox (om det sen betyder att den är lika smidig som i Windows vet jag inte).

Det är alldeles riktigt, att Firefoxs nästa version är försenad pga den inte fungerar riktigt bra i mac och även i Linux som jag har läst om. Nu vill de göra så attt Ff blir lika bra på alla plattformar.

Ett par nackdelar med Omniweb trots jag gillar den är att den har tabbar på antingen höger eller vänster vilket stjäl mkt skärmutrymme när man har en ibook på 12"-skärm. Samt att varje gång jag startar Omniweb måste jag ständigt maximera fönstret. Annars en mkt bra webbläsare, använde den mkt innan Opera släppte nya 8.0-versionen.

Ursprungligen av urkan:

Föreningssparbankens internetbank funkar fint i Safari så vet jag kan märka.. Det kanske är nån särskild funktion som strular? För mig ser det likadant ut som i Explorer.

I övrigt är Opera min favorit men jag kör Safari på macen nu eftersom jag kände att jag ville ge det en ordentlig chans. Men jag saknar många av Operas bra funktioner t ex så har den en överlägsen tabb-funktion och inbyggd mail, irc osv.

Jag kör Opera i både windows och mac, och jag märker faktiskt inte nån skillnad. Det verkar som att Opera har lyckats göra sin webbläsare lika bra i både mac och windows. Vill dock påpeka att jag än så länge inte märkt skillnad på Opera i dessa miljöer. Jag kör Opera för att den är snabb och jag gillar dess tabfunktioner och navigeringssätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 23:15
Ursprungligen av urkan:

Föreningssparbankens internetbank funkar fint i Safari så vet jag kan märka.. Det kanske är nån särskild funktion som strular? För mig ser det likadant ut som i Explorer.

I övrigt är Opera min favorit men jag kör Safari på macen nu eftersom jag kände att jag ville ge det en ordentlig chans. Men jag saknar många av Operas bra funktioner t ex så har den en överlägsen tabb-funktion och inbyggd mail, irc osv.

Oj då??? något jag missat? jag kan inte logga in på www.fsb.se... jag kommer så långt att jag kan skriva in mitt persnr.. men sedan säger den att det är tillfälligt fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-06 17:51

Är det bara jag som upplever att Safari är snabbare än Firefox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 18:59
Ursprungligen av Zkronk:

Är det bara jag som upplever att Safari är snabbare än Firefox?

Nä då jag tycker oxå det!

Bevaka tråden