Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandvägg i Jaguar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 12:23

Brandväggen i Jaguar...kan man göra inställningar på den...eller hur är funkar den? Har kollat runt lite men kan inte alls finna någonting alls om brandväggen...nån som vet?

System Preferences/Sharing/Firewall

Jag klickade ur samtliga kryssrutor när jaguar kom och har inte märkt av några problem. Men jag har mest använt datorn som surfdator och det är möjligt att man måste öppna upp lite om man skall dela filer.

icq, ftp och annat funkar hur bra som helst.

Brasklapp: jag är absolut ingen firewall-expert och du kommer säkert att få bättre och mer uttömmande svar!

• Medlem
  • 2002-09-19 15:29

Någon som vet vilka inställningar man ska ha och varför?
Sitter i ett nätverk och surfar och har redan en brandvägg. Vill dock ha den som jaguar skickat med för säkerhets skull. Vilka inställningar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-19 15:33

Om du inte har några speciella funktioner igång som ska gå att accessa utifrån behöver ska ingen ruta vara ikryssad i inställningen på brandväggen. Om du har någon tjänst igång som ska gå att nyttja utifrån som tex en webbserver, fildelning, ftp eller motsv. så kryssar du i lämplig ruta och därefter kör du. Svårare än så är det inte.

Defaultinställningen är alltså bara att tillåta trafik som initierats inifrån.

1
Bevaka tråden