Jag har under en tid funderat på att gå över till Macintosh efter att ha haft att göra med trilskande PC:s i sju-åtta års tid.
Efter att ha kollat upp återförsäljarlistan på www.apple.se gick jag runt i de större butiker i centrala Stockholm som sålde Mac för privatkonsumenter.
Jag hoppades kunna ställa lite frågor och känna mig för i Macintoshmiljön. Särskilt nyfiken var jag ju på OS X, som ju verkar vara ett mycket kompetent operativsystem.
Att hitta försäljningsställena var inget problem, däremot måste jag säga att jag blev mycket besviken på försäljarnas inställning, kunskap och det utbud av mac-produkter de kunde visa.
Jag besökte tre OnOff-butiker, en Siba och Coop Power (f.d. city stormarknad)
På samtliga försäljningsställen frågade jag mycket specifikt om jag kunde få se en stationär Macintosh, gärna en G4.
Siba klarade sig med hedern i ebhåll, men de andra? *suck* Av tre OnOff-butiker så hade bara en fungerande demoexemplar av både iMac och G4 :or. Jag blev dessutom på samtliga OnOff-butiker avrådd från att skaffa en Mac, p.g.a. priset.
Plötsligt stod det klart för mig varför jag inte hört så mycket på senare år om Macintosh. De är helt enkelt för svåra att köpa och få information om för privatkonsumenter. Nu var det väl kanske lite vågat att gå till stormarknaderna, de har ju inte alltid den bästa kollen, men eftersom de stod på Apples lista över återförsäljare så torde det ju ha gett NÅGOT i alla fall.
Trots min relativt specifika förfrågan om vad jag ville bli förevisad så har jag alltså endast på ett av fem försäljningsställen fått information värd namnet. Det är ju rätt beklagligt att man inte ens kan frälsa den som ber om att bli frälst
Jag tänkte påtala det här för Apple Sverige, men på www.apple.se är det rätt kliniskt tomt på mailadresser där man kan nå någon.
Är det någon som vet till vem man skulle kunna lägga fram de här synpunkterna?
Det ligger ju både i Apples intresse och konsumenternas intresse att man har möjlighet att se och prova produkterna för att på så sätt stimulera köplusten.
Särskilt med tanke på priset på G4 :orna så är det ju inget man köper likt grisen i säcken. Apple kanske inte alls inriktar sig på privatkonsumenterna?
Som det är nu känns det nästan som en förutsättning att man kör mac på skolan eller jobbet, så man vet precis vad man vill ha...
Någon som har några spontana reflektioner, eller helst en adress till någon på Apple?
//Jörgen