Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook + trådlös brygga

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-05 01:01

För att göra en lång historia kort. Har kommit över en Netgear 54 Mbit/s trådlös brygga. (WGE101)
Detta är egentligen meningen att man skall ha för att ansluta en vanlig dator till ett trådlöst nätverk, via ethernetporten på datorn. Men, nu har jag tänkt så här istället. Är på väg att köpa mig en iBook, vilken som bekant har Airportkort installerat när man köper den. Min tanke var då att använda bryggan som accesspunkt istället, för att då slippa köpa mig en trådlös router.

Sagt och gjort så har jag kopplat in den där trådlösa bryggan i min vanliga Netgear router (RP614) och ställt in bryggan på att köra "Ad-Hoc mode" istället för vanligt "Infrastructure". Detta skall göra att bryggan fungerar som typ relästation i ett trådlöst nätverk, och ger trådlösa datorer tillgång till accesspunkten fast de kanske befinner sig för långt ifrån denna, men tillräckligt nära själva bryggan.

Hade en kompis över i kväll som hade med sig sin iBook, och mycket riktigt kom namnet på det trådlösa nätverket jag satt upp fram i hans dator. Kunde även ansluta med WEP-kryptering och allt vad det innebär. Dock kommer jag inte ut på internet.

Både den trådburna routern och bryggan är satta till DHCP. Någon som har schysst förslag på vad jag gör för att lösa detta?!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-05 07:10

Stäng av en DHCP

Man ska bara köra en dhcp i en sån konfig. Sätt ip-adress på den trådlösa bryggan och kolla att du kan pinga den, sen är det ju viktigt att du har NAT bara på den ytttre burken.

1
Bevaka tråden