Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråd om att "Snabba upp OS X"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 02:17

Phhhu,,
Jag har lite oklart strul med min G5a just nu,, allt går väldigt långsamt och då speciellt Safari.
Reparerat skivbehörigheter, tömt cachen, kört onyx mm, har jag provat men fortfarande känns den mycket slöare idag än vad den var igår, börjar nästan bli orolig att det är någon hårdvara som spökar..

Hur som helst så tänkte jag att man lika väl kan stara en tråd som tar upp knep & knåp för att få mer fart i burken, finns säkert fler snarlika trådar men jag har inte hittat någon på min sökningar..

Så vad finns det mer för program, trix som kan få maskinen snabbare?

Ursprungligen av Fredric:

Phhhu,,
Jag har lite oklart strul med min G5a just nu,, allt går väldigt långsamt och då speciellt Safari.

Behöver inte bero på G5:an kan vara nätet som går segt. Har märkt av det en del själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 07:50

Saxade det här från en annan tråd här på 99mac. Detta gällde dock en bärbar dator, men kan säkert göra gott på en G5:a. Du har säkert redan testat det, men det kan vara bra för andra att se vad man enkelt kan göra för att snabba upp datorn.

Tipsen kommer från Apple Store från början:
"1. Starta om datorn och håll nere äpple+alt+p+r och vänta tills "startljudet" hörts tre (3) gånger (nollställning av grafikkortet).
2. Samma sak fast äpple+alt+o+f (vet inte varför).
3. Stäng av datorn. Håll inne shift+ctrl+alt och tryck sedan en gång på powerknappen (datorn startar inte men bios tömms och du kommer att behöva ställa in klockan igen)."

Citat:

2. Samma sak fast äpple+alt+o+f (vet inte varför).

Man kommer in i Open Firmware för att kunna rensa nvramet osv. Där skall man skriva:
reset-nvram<enter>
set-defaults<enter>
reset-all<enter>

Citat:

3. Stäng av datorn. Håll inne shift+ctrl+alt och tryck sedan en gång på powerknappen (datorn startar inte men bios tömms och du kommer att behöva ställa in klockan igen)."

Detta gäller endast på nya powerbooks och ibooks. På G5:an sitter det en fysisk knapp på logikkortet (snett undet RAM-slot:arna som heter PMU-reset. Tryck endast på denna när du dragit ut strömmen innan och vänta 10 sek innan du sätter på strömmen igen. Och tryck endast 1 gång!)

Jag skulle förövrig kolla om du inte installerat några extra typsnitt på sistone som ger konflikter?
Nya minneskrävande Widgets??
Kolla så datorn hittar allt ditt RAM-minne?
Ny plug-in för safari?
Kört aktivitetskontrollen för att se om någon process tar upp kraft?

Senast redigerat 2005-08-05 13:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 11:39

Tackar,,

Får testa lite, så får man hoppas på at det löser sig.
I aktivitetskontrollen så hittar man inga konstigheter?? alla typsnitt ligger i suitcase,..

Flubber..

Du har inte installerat Flash 8 betan månne ? Fick mitt safari att gå trögt tills jag installerade om flash...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 12:11

Jo det har jag faktiskt, iof så gjorde jag det redan när den kom ut, och det var ju några veckor sedan, och det var först igår som någon hällde honung i min dator..

Jag nollställde PR-ram och det känns som att maskinen blev bättre,, ska även testa techtool pro..

well..samma här..min började gå sirap nyligen trots att jag installerade betan för ett bra tag sen - inte PRAM grejerna hjälper ladda ner uninstaller för flash 8 och installera om .

http://www.versiontracker.com var en av de sidor som nästan hängde Safari innan - är/var det samma för det dig ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 12:51

För mig är det inte bara Safari, men jag ska testa ominstallera flash8..
Om jag tex ska spara något till HD så tar det 30-40 sekunder innan jag får upp finder rutan där jag väljer vad den ska heta och vart jag ska lägga filen, sedan så är det badboll igen en stund. När man skicka ett mail med tex en 1MB bild så tar det 1-2 minuter innan man hör ljudet av att mailet är skickat, brukade tidigare gå på 10 sekunder max..

Skumberg..

Nån speciell process som suger all kraft ?

Ursprungligen av lilledanne:

För att precisera: starta Aktivitetshanteraren och visa appla processer. Sortera på CPU-utnyttjande och berätta vad som drar mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 00:50
Ursprungligen av lokedhs:

För att precisera: starta Aktivitetshanteraren och visa appla processer. Sortera på CPU-utnyttjande och berätta vad som drar mycket.

Kollar jag på processorn så är 70% overksam när jag ligger i findern, om jag börjar skala ett fönster i Safari så suger Safari istället 75% av processorn så det är Safari som jävlas, resten av datorn har funkat bättre idag..

Kollar jag på processorn så är 70% overksam när jag ligger i findern, om jag börjar skala ett fönster i Safari så suger Safari istället 75% av processorn så det är Safari som jävlas, resten av datorn har funkat bättre idag..

Det en nästan omöjligt att försöka förklara vad man skall göra när man inte vet vad det är som är fel, om ens något är det.

Jag tycker mig se en trend att folk instinktivt föreslår både den ena och den andra lösningen utan att veta ens vad problemet är. "laga rättigheter" är en sådan. Jag kan garantera att det inte kommer att göra ett dugg skillnad för prestanda.

Hur som helst, har du något vi kan mäta? Någon operation som tog X tid förut, men tar X*2 tid nu? Att bara säga "det går långsamt" kan vara vad som helst, eller ingenting alls.

Just när det gäller prestanda så kan upplevelsen förändras drastiskt om man bara förväntar sig att det skall gå långsamt eller snabbt. Notera att jag inte påstår att du inbillar dig, utan bara att det behövs något mer konkret för att man skall kunna hjälpa dig.

Du säger i alla fall att systemet är 75% overksamt. Det borde inte vara några problem. CPU:n är i alla fall inte överlastad. När du förändrar storlek på fönster så drar det alltid mycket CPU. Det är en krävande operation.

För att få mer detaljerad information om grafisk prestanda, starta Quartz Debug (följer med Xcode) och välj "Show Frame Meter". Den visar hur snabb grafikuppdatering du har.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-06 00:21
Ursprungligen av lilledanne:

Säkert! Har du fruntimmer i närheten så.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 01:24

Jag tror bara att burken hade en väldigt dålig dag igår!

När jag skulle ladda in bilder ifrån min kamera via iVeiw Media igår så tog det 3-4 minuter badboll att välja vilken mapp bilderna skulle placeras i, det brukar gå på någon sekund, det gjorde den även efter 2 omstarter. Så efter dagens PRRam trick, och ett gäng omstarter så känns det normalt, förutom att Safari fortfarande känns lite trött, dock även det är mycket bättre än igår..

Jag tror bara att burken hade en väldigt dålig dag igår!

När jag skulle ladda in bilder ifrån min kamera via iVeiw Media igår så tog det 3-4 minuter badboll att välja vilken mapp bilderna skulle placeras i, det brukar gå på någon sekund, det gjorde den även efter 2 omstarter. Så efter dagens PRRam trick, och ett gäng omstarter så känns det normalt, förutom att Safari fortfarande känns lite trött, dock även det är mycket bättre än igår..

Om du får badboll när den skall ladda från disk så kan det tyda på hårdvaruproblem med disken.

Jag skulle rekommendera att du ser till att ha bra backuper och sedan köra på som vanligt tills dess att det händer igen.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-07 15:13

Har testat att öka antalet vnodes med kommandot sudo sysctl -w kern.maxvnodes=84672.

Hur gör man så att det blir permanent? Har en iBook 1.2 med 768 MB RAM samt Tiger.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-07 17:06

Jag skrev pstat -T och sysctl kern.maxvnodes.

-bash: pstat: command not found

Får jag upp i Tiger.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-07 18:33

Nej det funkade fan inte här heller. Men sysctl kern.maxvnodes fungerade.

Glömde bort att jag bytte till just Tiger igår.

Antar att du inte vet vilket kommando det är som gäller i Tiger?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-07 19:19

Trodde jag visste, istället är vi två som undrar.

Jag tror jag har kommit på en lösning, efter lite snack med en riktig *nix räv. För jag gick bet på den här frågan.

Du kan ju alltid höja maxvnode:r med sysctl, det är ju så man "löste" problemet
innan de tog bort pstat.
Noteras kan ju att om man kör
sysctl kern.vnode så säger den att man ska köra pstat som inte längre finns."

Så prova med att köra "sudo sysctl -w kern.maxvnodes=45000" (eller vilken siffra du tror passar).
Jag körde 45000 på min 12" 512mb Powerbook. Tycker mig märka en ganska så stor skillnad efter det, det får bli min nödlösning innan 1Gb stickan kommer.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Så prova med att köra "sudo sysctl -w kern.maxvnodes=45000" (eller vilken siffra du tror passar).

Jo, det är klart att man kan men då vet man ju inte om det är någon poäng med det. Någon från Apple kommenterade vnodes (när det här dök upp för första gången) att det inte är så att fler == bättre. Om man inte har tillräckligt med minne över när man kör sina program och processer så kommer det tom att bli negativt att öka antalet vnodes och att det förinställda värdet bör vara bäst i de flesta fall.

1
Bevaka tråden