Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp önskas ang. Cube

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag går i tankarna att införskaffa mig en Cube för att visa semesterfilmer på min projektor.
Som den switcher, sedan 2 månader tillbaka, som jag är har jag absolut ingen aning om detta verkligen är genomförbart men hoppats.

Duger en 450Mhz att visa film i fullscreen med?

Mvh: //FotoBullen

Det gick/går då på min kub med en 22" (1600x1024) cinema display. Men då har jag bytt ut grafikkortet mot ett snäppet vassare kort med 32 Mb istället för 16 Mb. Kommer inte ihåg om den klarade det med originalkortet.

Om du vill luska mer, en riktigt bra sida med _allt_ om kuben: www. cubeowner .com

Det bör gå i fall du skapar en dvd (VIDEO_TS map) av projektet. Min gammla B/W 350 mhz klarar dvd galant.

Tackar för svaren
Då börjar sökandet efter en G4 Cube redan nu, önska mig lycka till!

Mvh: //FotoBullen

Jag har en Cube och har tidigare haft ytterligare en. Jag har alltid varit nöjd med dem och utan att jag är helt säker så tror jag att det fungerade bra med fullskärmsvideo med ett originalkort 16 mb. Nu har jag 32 och det fungerar alldeles utmärkt. Jag provade just nu att köra en QT-film på min PM 400 mhz med 16 meg vram och det gick också bra. Har du funderat på en Mac Mini som alternativ till en Cube? Det borde du, tycker jag. Lågt pris och mycket bättre prestanda.

Jag har övervägt en Mini också men kom fram till att det vore overkill med tanke på att maskinen endast skall användas till projektorn för filmvisning. Jag måste nog erkänna att jag gillar Cubens design bätte än Mini och att detta även har varit ett avgörande faktum.

Mvh: //FotoBullen

Jag har en Cube och skulle vilja föreslå att du satsade på en MacMini istället om du inte redan köpt en eftersom tråden är gammal. Här är varför:

• Ljud ut. Cuben har inget inbyggt ljudkort utan en extern dosa fast hophopplad med två klotrunda högtalare. Dosan kopplas in till Cuben med USB, men erbjuder ingen vidare koppling till något annat. Själv har jag löst det genom att byta ut dosan och högtalarna mot ett externt grafikkort från Creative vilket funkar (även digital ut, men inte i 5.1),m men det är en sak till att skaffa.

• USB mot FireWire. Cuben har FireWire och USB 1.1. Kan du klara dig utan USB 2.0? Det finns INGEN möjlighet att få USB 2.0 i Cuben – Ingen konverter från FireWire är möjlig och Printservermojänger som skall ge USB via Ethernet funkar inte heller i 2.0-hastighet.

Fördelar med Cuben:

• Fläktlös. MacMini har en liten fläkt som spinner upp då och då. Liten, men den är ändock där. Det högljuddaste i Cuben är HD:n

• Du kan byta grafikkort. Händiga människor har faktiskt fått in så vassa kort som Radeon 9800 Pro i Cuben (fast naturligtvis inte fläktlöst längre). Ett Radeon 9200 går att köra fläktlöst även om det är på håret. Det är samma chip som i MacMini, fast i Cuben kan du ha ett med 128 MB minne mot det fasta 32MB som finns i MacMinin.

Jag har en Cube och den har alltid fungerat bra, även med fullskärms-dvd. Jag skulle dock knappast välja en Cube idag framför Mini. Cuben säljs ganska dyrt och man får betydligt mer "bang for the buck" med Minin.

1
Bevaka tråden