Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-06 13:50

Hej!

Jag håller på att bli tokig på en enhet som kallar sig Firefox, det går inte att ta bort eller mata ut den för den används står det hela tiden, fast än jag avslutat processen. Måste det ligga som en enhet för att kunna köra Firefox? Den installerade det sen drog jag ner en genväg till hotbaren. Störigt.

Mvh,
AndersC

Antar att med installera menar du kopierade firefox till programmappen. när du kör firefox kör du den antagligen från enheten eftersom du inte kan mata ut den.
Gör så här:
avsluta firefox, ta bort ikonen från dock, mata ut enheten, dra firefox från programmappen till dock = KLART!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-06 15:17

Nu tror jag inte det är så väldigt allvarligt problem men om det fortfarande inte ordar sig kan du gå in till aktivitethanteraren och kolla om du hittar något där som kan störa. Eller så kan du helt enkelt bara starta om datorn

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-06 15:34

Hmm... försökt med det mesta

Jag laddar ner firefox, skapas en .dmg fil samt en enhetsfil och firefox skapas i någon program mapp.
Det jag vill är att få bort enheten(tar jag bort den så försvinner firefox). Klickar jag på dmg filen igen så skapas en ny firefox enhet. Knasigt dilemma.

När du öppnar .dmg-filen skapas en enhetsfil med Firefox-programmet i. Dra Firefox-ikon från enhetn till din program-mapp. Gå sedan in i din Program-mapp och starta Firefox därifrån (Ska du skapa en genväg i dockan måste du dra Firefox från program-mappen och INTE från skivavbilden på skrivbordet). Testa att mata ut FF-skivavbilden efter att du dragit programmet till Program-mappen. Då borde enheten försvinna.

Läs mer om "vådan" att köra program direkt från skivavbilder här! Ibland är det lite för lätt att installera på mac...

Jag tycker att om man dubbelklickar på ett program som ligger på en skivavbild så borde det komma upp en fråga om man vill kopiera/installera programmet i programmappen. Lite som det är med Dashboard widgets nuförtiden.

Jag förstår mycket väl att folk som inte vet bara dubbelklickar på programikonen direkt från .dmg-filen.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-07 01:20

Den försvinner alright men när jag kör igång FF igen så skapas det automatiskt en device på skrivbordet. :/

Ursprungligen av AndersC:

Den försvinner alright men när jag kör igång FF igen så skapas det automatiskt en device på skrivbordet. :/

Konstigt. Är du säker på att du klickar på din kopia av FF, den som ligger i program-mappen? Om du klickar på dock-ikonen, och den pekar på den FF-kopia som ligger i skivavbilden så kommer den generera en device på skrivbordet helt klart. Isåfall, ta bort den dock-genvägen och skapa en ny som pekar på FF i din program-mapp.

Annars refererar jag till Johan_tanying's inlägg i tråden som han länkade till tidigare. Det finns en bra skiss där som visar hur och i vilken ordning man ska gå till väga för att installera program på rätt sätt.

- E

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-07 09:40

Fick löst det nu Tack så hemskt mycket för hjälpen, är helt vilse i Mac djungeln

1
Bevaka tråden