Jag blev som (många andra i Sverige tydligen) igår uppringd igår och fick höra en engelsktalande röst som sa att jag vunnit en resa till Karibien. För att få resan skulle jag trycka "9" på telefonen. Lite nyfiken blev man allt och jag tryckte...
Kopplades vidare till en herre som babblade på och sa att man vunnit en resa till Florida och det ingick både det ena och det andra till ett värde av €798. "Courtesy of VISA..." bla bla bla...
I samband med detta verkar det som om min hjärna slutar fungera, för när snubben ber mig om mitt kortnummer ger jag honom det. Jag vet. Jag är dum. Jag verkar inte kunna förstå att folk ringer upp och lurar en. Men det är klart. Om det finns människor som kan tänka sig spränga folk i luften så finns det såklart folk som lurar folk på pengar...
Hursomhelst fattade jag efter ett tag, (då jag blivit kopplad mellan två personer, en som arrangerade resan och en annan som "styrde upp det hela och spelade in samtalet...) att resan *kostade* €798 men var värd ca. €4000. Den gick att överlåta till en annan över 21 år och det ena med det fjärde.
I slutet av hela cirkusen känner jag mer och mer att det är något fel, för det babblas på och sägs telefonummer och "confirmation number" i en rasande fart sen "thank you, have a good day" och sen *klick*.
Luren läggs på innan jag hunnit fråga vad jag tänkt.
Ringer direkt upp min bank (SEB) och säger att jag vill ha kortet spärrat, men gissa vad...
Pengarna är redan dragna/reserverade av "andelssystem USA"!
Bank-killen säger att han tror det är kört.
Jag ringer till VISA som ironiskt nog ber om mitt VISA-kortnummer. Han sitter på ett av de etthundrafjorton callcenter VISA har, snackar också engelska och säger att han inte kan göra något som har med mitt konto att göra. Nähä...
Ringer tillbaka till banken och talar med en vänlig kvinna som ser att kortet är spärrat. Jag får ett nummer till VISA-kortsspärrkillen på SEB (inte samma som den jag talade med först) och han verkar tro att det finns den chans att få pengarna tillbaka om jag ringer på måndag och talar med någon som har hand om kontona där, eller vad han nu sa.
Vet någon av er hur det funkar?
Kan man ångra ett köp med VISA-kort som jag nu vill? Antar att pengarna dras dirket, men det borde väl gå att stoppa?
Stopp, stopp!
Mår inte något vidare i nuläget kan jag säga...