Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup / Spegla?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite funderingar på hur jag ska göra i fortsättningen...
(förlorade ett gäng GB för ett tag sedan... )

Jag kör en powerbook titanium i nuläget med en extern hårddisk (firewire). Kan jag på nått sätt spegla denna så jag har informationen på två ställen. Kanske ska köpa denna från speedmania?

Kommentera, kom med förslag, tack

Är de INGEN som har nått tips på hur jag ska jobba i fortsättningen? .....vågar inte ha informationen på endast ett ställe nämligen. Disken är på 200GB, så sitta å säkerhetskopiera till dvdskivor känns tidsödande. kan man koppla på en hårddisk till (antar de går), då borde man väl kunna göra nått script som kopierar allt en gång m dagen eller nått? .....annars undrar jag om de går köra raid med min dator tillsammans med hårddiskchassit jag länkat till i föregående inlägg.

Snälla! alla tips å förslag är välkomna

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 07:22

Jag använder mig av rsync för att spegla data mellan mitt kontor och hemmet, men det borde fungera lika bra lokalt. Öpppna terminalen och skriv 'man rsync' för mer information.

Det låter som om du borde skaffa en till hårddisk, om det nu är mycket data du vill spara. Sen är det bara att använda sig av något av de otaliga backup-program som finns att välja mellan, kolla runt lite här på forumet så kommer du att hitta en drös med diskussioner om det.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-02 09:35

Men om man använder backup-program görs säkerhetskopieringen någon gång då och då, eller hur? Hur gör man för att en extern hårddisk ska skriva exakt detsamma som den interna och i samma ögonblick?

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 10:05

Jag kör en 500MB disk F/W 800 och silverkeeper. http://www.lacie.com/silverkeeper/

dunberg du måste tala om att sätta upp raid diskar!?

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 11:14

Vilken säkerhet behöver du?

Jag anser att backup ska ske med automatik, annars blir det bara sporadiskt gjort och enligt lagen om alltings dj***ghet tappar man bort vital info om något går snett.

Mängden data och kraven på säkerhet får väl avgöra hur man ska göra. Att ha en backup på en andra disk i huset hjälper ju om får en diskkrash eller klantar sig men inte om någon bryter sig in och norpar båda maskinerna eller om huset brinner. Då är ju en extern kopia guld värd.

Ett variant, speciellt om man inte har alltför stor mängd data, är att lägga allt som behöver backupas på en extern disk. Kostnaderna har kommit ner en hel del och bör utredas, speciellt innan man köper mer utrustning själv. En annan variant är att lägga mindre viktig data på en lokal disk och endast det mest vitala på en extern disk (.mac, Storegate eller liknande).

Men minst lika viktigt är att skaffa sig verktyg som automatiskt synkar backupdisken.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-02 15:33
Ursprungligen av bhagert:

Jag kör en 500MB disk F/W 800 och silverkeeper. SilverKeeper

dunberg du måste tala om att sätta upp raid diskar!?

Jo, det stämmer nog. Kan man få det att fungera med en extern disk?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-02 17:47

I programmet "Skivverktyg" (Program/Verktygsprogram) finns ju fliken "RAID" där man antagligen kan sätta upp en mjukvaru-RAID. Jag har aldrig gjort det själv, men visst borde det gå att köra den interna och den externa hårddisken med den RAID-varianten som innebär spegling? Det kommer ju skydda mot hårddiskkrascher i alla fall. (Även fast jag tycker det verkar bättre att låta ett backupprogram köra automatiskt en gång/dag dag.)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-03 11:19

Hej!

Och tack för det tipset. Varför föredrar du backup-varianten?

1
Bevaka tråden